Nekromanti Termförklaringar: Awesome och Story Now?

krank

Går ondskans ärenden
Dnalor said:
Nä, du har fortfarande inte fattat.

Men det kanske är sant, som Louie Armstrong sa på tal om jazz: "If you gotta ask, you ain't never gonna get to know"
Eller så är du och Louie helt enkelt dåliga på att förklara.

Ärligt talat, varje gång jag hört ortdet användas så har det varit om något som varit rätt mellanstadie"häftigt". Faktum är att jag själv upplevt den där känslan av "häftighet" när jag spellett Evolutionens Barn, och kommit fram till att den inte är nåt jag eftersträvar.

krank

Går ondskans ärenden
Dnalor said:
För att citera en annan legend: "He löns int å förklar för dem som int begrip."
Ärligt talat, om någon inte förstår vad man menar, så är det sällan för att personen är korkad. Jag är själv medveten om att jag ganska ofta misslyckas med att beskriva saker här på forumet. Det betyder inte att jag tycker att de som inte förstår är korkade.

I det här fallet tror jag dessutom att jag förstår vad du menar, men att du bara inte gillar vad jag tycker om det. Vilket gör ditt nedvärderande av min intelligens ännu töntigare.

Mogger

Hipsteranka
krank said:
För att det ska bli narrativism?
Tja, om inte spelarna är intresserade av utforska en premiss som kommer de att fråga "ok, var är äventyret? Vem måste vi döda för att komma vidare?" eller liknande. Det är väl inte så konstigt? Det är som att SL bestämmer att just den här sessionen av Dark Heresy ska vara romantisk komedi och sedan undra varför ingen av RP:na blev kära och sånt. Eller om en av spelarna bestämmer det.

Mogger

Hipsteranka
Arfert said:
...jag har alltid undrat hur det kan bli bättre utan rejäla förberedelser innan spelsessionen än med? Som jag ibland känner "narrativister" hävdar.
Genom att alla aktivt bidrar till att göra storyn intressant genom val som ger intressanta konsekvenser. Lather, rinse, repeat.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Som sagt är inte awesome nån term som har nån slags överenskommen mening utöver "fan så jävla häftigt". Vad man tycker är "fan så jävla häftigt" är väldigt olika. Vissa verkar vilja göra den där statiska kopplingen till mellanstadiehäftighet som du gör men den känns för mig helt främmande. Awesomeögonblick för mig är inte helt sällan dylika saker men oftast rör det sig om att element i storyn som vi håller på att spela liksom faller på plats med varandra, som om det vore ett stort pussel eller nåt. Ofta har det att göra med uppoffringar och motivationer, kanske såna som hålls dolda från de andra rollpersonerna men som görs tydliga på ett berättarplan osv. Väldigt lite dödsrymdninjanazistmechas alltså.

krank said:
Men om jag hävdar att jag inte vill ha något Awesome kring mitt spelbord, så funkar det alltså...
Enligt min åsikt står det alltså "Jag vill inte ha det coolaste jag vet i hela min hobby vid mitt spelbord" - något som jag tycker låter osannolikt. Att komma till awesomeland är att "vinna spelet". För mig är det att bitarna faller på plats, att storyn går ihop, att symboliken ger mig en sugande känsla i magen - ungefär som att titta på en förbannat bra film kanske. För dig är det nåt helt annat - att helt uppgå i karaktären, glömma bort gränsen mellan spelare och rollperson, osv.

krank

Går ondskans ärenden
Så det är alltså min andra gissning, att ordet helt saknar förklaringsvärde?

Det är intressant, för det gör ju att alla uttalanden av "jag vill ha mer awesome"-typ helt värdelösa...

Vad skiljer då "awesome" från det klassiska "kul", som också egentligen betydde något annat men som alla använde som om det betydde "sånt som jag gillar"? Varför har vi bara bytt en dåligt beskrivande och uttryckslös term mot en annan? Varför skriver vi inte det vi menar, dvs att ditten eller datten "hjälpte mig att uppnå precis det jag vill uppnå i rollspel"? Är det för många ord?

Mogger

Hipsteranka
krank said:
jag tycker bara att narrativister ibland kan vara lite inskränkta...
Fast grejen är att de flesta rollspelare som föredrar att spela med en narrativisitisk agenda har provat att spela på en massa andra sätt. De som anser att narrativister är inskränkta har oftast inte ens spelat något indiespel. Ibland har de läst några men inte fastnat och utifrån det bestämmer de sig för att hela grejen är en fluga, är otillfredsställande, är inte lika "awesome" som deras "awesome" o.s.v. Och det blir jag förbannat trött på.

Mogger

Hipsteranka
Bara en fråga, men tror du att "awesome" är en forgeterm på något sätt eller är det bara en slump att du frågade efter Story Now samtidigt?

Det är det nämligen inte.

krank

Går ondskans ärenden
Måns said:
Fast grejen är att de flesta rollspelare som föredrar att spela med en narrativisitisk agenda har provat att spela på en massa andra sätt.
Tja, min bild av indiespelare är folk som inte gillade traditionella spel, hittade Forge, och nu inte accepterar att någon någonsin av någon anledning skulle ens KUNNA tycka att tradspel skulle vara kul. Dvs, folk som i ganska hög grad anser att deras egen smak och deras upplevelser är självklara och objektiva för alla. Lite nyfrälst-stuk över det hela.

Så att de spelat många spel tycker inte jag nödvändigtvis gör att deras åsikter blir mer värda. Man kan ändå vara inskränkt. En tradspelare som accepterar att det finns andra sätt att tänka kring rollspel än det egna är liksom massor med mer öppen och oinskränkt än en person som visserligen testat mycket, men som inte accepterar att andra gillar andra saker.

De "vanliga tradspelare" jag känner har kollat på indiespel och konstaterat "visst, men det är inter det där jag vill ha" och gått vidare. De för inget korståg, de förtrycker ingen. De accepterar att andra människor gillar metaperspektiv, dramatik och berättelsefokuserat spelande, till exempel, men de har inget intresse av det själv.

Och så tror jag att ganska många är.

/Krank, som inte tycker att någonting, någonsin, är awesome och som bannlyser sagda menlösa ordhelvete från sin vokabulär

krank

Går ondskans ärenden
Måns said:
Bara en fråga, men tror du att "awesome" är en forgeterm på något sätt eller är det bara en slump att du frågade efter Story Now samtidigt?

Det är det nämligen inte.
Det är i stort sett bara forgefolk jag hört använda ordet "awesome" eller "awesomeland". Forgefolk och folk som snackat mycket med forgefolk. Framförallt är det nåt forgefolk snackar om väldigt mycket, känns det som.

DeBracy

Antagligen för att de flesta av oss är känslomänniskor och heller jublar än dissekerar? Och vad du jublar åt säger ju nåt om vad du är ute efter; "Det här är mitt awesome."

Skillnaden mellan kul och awesome ligger nog helt i värdeladdningen. Kul är kul och awesome är typ ascoolt. Kickass. Det som får dig att studsa på stolen för att det bara är så himla bra (bokstavligt eller bildligt).

Jag har själv inte noterat och reflekterat nämnvärt över användandet av awesome från andra hållet (dvs. hur man ska jaga efter det, osv). För min del har det mest varit en utvärdering.

krank

Går ondskans ärenden
Måns said:
Tja, om inte spelarna är intresserade av utforska en premiss som kommer de att fråga "ok, var är äventyret? Vem måste vi döda för att komma vidare?" eller liknande. Det är väl inte så konstigt? Det är som att SL bestämmer att just den här sessionen av Dark Heresy ska vara romantisk komedi och sedan undra varför ingen av RP:na blev kära och sånt. Eller om en av spelarna bestämmer det.
Kreativ Agenda är väl mer vilken sorts spel man vill ha, alltså typ GNS-wise? Eller inkluderas alltså grejer som vilken genre man vill spela etc?

krank

Går ondskans ärenden
DeBracy said:
Antagligen för att de flesta av oss är känslomänniskor och heller jublar än dissekerar? Och vad du jublar åt säger ju nåt om vad du är ute efter; "Det här är mitt awesome."

Skillnaden mellan kul och awesome ligger nog helt i värdeladdningen. Kul är kul och awesome är typ ascoolt. Kickass. Det som får dig att studsa på stolen för att det bara är så himla bra (bokstavligt eller bildligt).
...och då kommer jag nog tillbaks till åsikten att jag inte gillar awesome. Jag vill inte att saker ska vara ascoola. Jag vill inte att de ska vara kickass. Jag vill inte studsa på stolen för att det är så himla bra, oavsett om det är bokstavligt eller bildligt.

När jag spelar djupimmersionistiskt ska jag ju inte känna så om inte karaktären gör det, och karaktärer känner det sällan på det viset.

När jag inte spelar djupimmersionism utan bara vanligt problemlösande så är jag liksom ute efter att uppgå i problemet istället. Jag är inte ute efter nån känsla av "wow", jag är ute efter en lugn och sval känsla av "intellectual accomplishment".

Så om jag fattat dig rätt så är det nog så att jag, utom när jag kör Evolutionens Barn eller liknande samberättande (eller, OK, i D&D4e också, men det är lite som att vilja vinna i fia med knuff), inte är intresserad av awesome. På samma sätt som jag alltid gnällt över det klassiska "kul".

Och nä, jag skriver det inte för att verka märkvärdig. Jag försöker bara förstå hur awesome funkar i huvudet på andra, och hur jag ska relatera det till min egen eftersökta upplevelse.

DeBracy

Så vad säger du efter ditt livs bästa spelomgång med den fläskigaste immersionistiska upplevelsen du nånsin varit med om?

Mogger

Hipsteranka
krank said:
Kreativ Agenda är väl mer vilken sorts spel man vill ha, alltså typ GNS-wise? Eller inkluderas alltså grejer som vilken genre man vill spela etc?
Jag skulle säga att det är vilken sorts upplevelse man är ute efter. Det har inget i sig med genre att göra, men jag tror att du förstår min poäng ändå. Delar man inte kreativ agenda så blir det som att spela slapstick komedi i Dark Heresy, om inte alla vet om det.

Dimfrost

Special Circumstances
krank said:
Det är i stort sett bara forgefolk jag hört använda ordet "awesome" eller "awesomeland". Forgefolk och folk som snackat mycket med forgefolk. Framförallt är det nåt forgefolk snackar om väldigt mycket, känns det som.
Jag tycker det finns precis överallt på rpg.net, och det är det rätt mycket icke-forgefolk.

krank

Går ondskans ärenden
DeBracy said:
Så vad säger du efter ditt livs bästa spelomgång med den fläskigaste immersionistiska upplevelsen du nånsin varit med om?
Inte mycket. Jag tackar SL och går och grunnar på det jag upplevt nån vecka. Möjligen säger jag att det var "riktigt, riktigt bra", i samband med tacket.

Samma sak som jag gör efter att ha sett en riktigt fläskigt skitbra film, alltså. Fast jag har ingen SL att tacka då.

krank

Går ondskans ärenden
Dimfrost said:
Jag tycker det finns precis överallt på rpg.net, och det är det rätt mycket icke-forgefolk.
Tja, jag har mes mina erfarenheter härifrån som grund, eftersom jag upplever att 99% av alla rollspelsnördar på forum är idioter, och det här har något lägre grad av sådana.

Dimfrost

Special Circumstances
Mjo, om det är idioter eller inte är inget jag uttalar mig om. :gremlaugh: Men det är helt klart inte så enkelt som att awesomeanvändare = forgefolk.