Nekromanti Termförklaringar: Awesome och Story Now?

Mogger

Hipsteranka
Re: Om teman och deras begränsningar

Jo, du missupfattade mig. :gremsmile:

Självklart har du helt rätt, men du missade ingången till mitt resonemang där jag menade att om narrativism inte stödde sig på Egri utan, säg, Dario Fo, eller någon annan, så skulle spel som Munchausen mycket väl kunna rymmas i den sfär som narrativism idag upptar inom GNS. precis som du (och många andra) tycker så stämmer det ju att teoribygget blir för klumpigt och snedbalanserat om man låter narrativism endast vara nar enligt Egri. Han är ju bara en av många dramatiker (eller vad de nu kallas).

Så nej, i dagens GNS (vilken roll den nu spelar) landar Munchausen i samma sim-aktiga fack som Supergänget men enda orsaken till att de gör det är för nar är så extremt smalt och sim så extremt brett.

Mogger

Hipsteranka

Arfert said:
intressant.. men vilka rollspel skulle du kalla bra exempel på narrativism? För nu börjar bli förvirrad, tyckte att jag just börjat greppa vad folk snackar om när det gäller termer. :gremgrin:

/Tomas *brydd*
Riktig narrativism kan du lättast uppleva i ex Dust Devils och Dogs in the Vineyard. Det är nog de två spel som jag tycker pekar rakast mot narrativismens kärna, och som funkar helt utan insikt i vad tema, premiss, big model och narrativism är för något.

Genesis

Ni dés ni maître

Måns said:
Så nej, i dagens GNS (vilken roll den nu spelar) landar Munchausen i samma sim-aktiga fack som Supergänget men enda orsaken till att de gör det är för nar är så extremt smalt och sim så extremt brett.
Väldigt intressant tanke. Här kan man verkligen se hur GNS-tänket knakar i fogarna och gränserna suddas ut. Som tur är så kan ju strikt taget GNS inte appliceras på spel, utan bara på beslut. Fast ser man på det hela väldigt strikt enligt Edwards modeller så är det ju å andra sidan inga problem (eftersom Munchausen inte, enligt Egri, producerar berättelser).

Det är därför man behöver ta till andra verktyg. The Big Model, oavsett GNS-biten, har ju inga problem med att analysera spelet, men det kan inte ge oss så mycket info, heller. Skulle jag vilja kategorisera det skulle det nog vara mer användbart att använda min gamla favoritteori, Levi Kornelsens "Enjoyments". Dock fattas det en viktig komponent från den listan, som är viktig i just Munchausen. Jag tror att jag skall starta en ny tråd om det på Story Games imorgon.

Äh, så mycket teoriältande det blev nu. Det är sådana här inlägg som skrämmer bort folk från det här forumet. :gremsmile:

EDIT: Fast nu när jag tänker efter, så har jag svårt att se Munchausen som fokuserat på berättelsen, oavsett dramaturgist-auktoritet. Jag tycker att det är ett solklart sim-spel som producerar utmärkt pastiche*.

* Pastiche
An artistic production which relies on invoking pre-existing productions' features for its primary effect; at worst, a simple imitation, but at best, potentially a strong secondary comment on the original text. Often associated with "fanfic" or other forms of homage.

(så att folk slipper leta upp The Provisional Glossary)

Genesis

Ni dés ni maître

Jag kom på när jag skrev i solvebrings badguytråd: Sorcerer är antagligen det tydligaste narrativistiska spelet. Det står en hel del skrivet i det om exakt den premiss som spelet bygger in i ståryn, och hur man hanterar den. Spelet frågar hur långt du är villig att gå för att nå dina mål, och om ändamålen helgar medlen. Väldigt tydligt narrativistbygge.

Arfert

Facit

Sorcerer har jag läst och äger... tack för förtydligandet.

Mogger

Hipsteranka

Genesis said:
EDIT: Fast nu när jag tänker efter, så har jag svårt att se Munchausen som fokuserat på berättelsen, oavsett dramaturgist-auktoritet. Jag tycker att det är ett solklart sim-spel som producerar utmärkt pastiche*.
Du har säkert rätt. Jag har precis köpt spelet och aldrig spelat det. Jag kommer säkert att återkomma till spelet i någon tråd framöver när jag läst in mig på det lite mer, för det verkar oerhört intressant.