Re: Definitioner av suspekta proportioner
Fast det verkar ju inte vara det som menas när folk skriver det i forgesammanhang, att döma av originalinlägget och stora delar av resten av tråden. Så då verkar det ju rätt vettigt att tänka ett steg till, och dra slutsatsen att betydelsen har ändrat igen, och att det som avses inte är mellanstadiehäftighet med robotar.
Det enda ens vagt forgerelaterade spel jag läst är Dogs in the Vineyard, och där står så vitt jag minns inte själva ordet "awesome" någonstans i boken, men saker som författaren verkar anse är the good stuff är till exempel synd, frestelse, skuld och försoning (och månggifte), och det hamnar väl om något närmare de gamla definitionerna av ordet (hur bra han lyckas vet jag inte, men det spelar ingen roll för diskussionen).
Det ska naturligtvis inte ses argument för att forgeteoretikerna faktiskt menar att det de är ute efter, i samtliga fall, är "a mixed emotion of reverence, respect, dread, and wonder inspired by authority, genius, great beauty, sublimity, or might", men det har ingen heller hävdat i tråden, som du säkert kommer att finna om du ser efter lite närmare, men det tyder ju i alla fall på att ordet inte nödvändigtvis måste betyda att man hoppar upp och ner i soffan och gillar jättestora robotar bara för att det är rollspel det handlar om.
Därmed inte sagt att det inte kan betyda det, förstås. Jag har som sagt inte läst några andra forgespel, och det kan ju hända att de andra handlar om robotar och explosioner allihop (det tycker inte jag att är någon dålig sak. Det är som bekant vetenskapligt bevisat att den som inte gillar jättestora robotar är dum och dålig).
Eller så kan det hända att någon bestämt sig för att det behövs ett ord som beskriver alla de saker som de tycker är bra i rollspel, vare sig det är moraliska dilemman eller jättestora robotar som exploderar, och valt att använda ett opretentiöst och vardagligt sådant, vad vet jag. Man kunde rent av tänka sig att de valt att använda ett ord som många uppfattar som mellanstadiefånigt för att försöka komma ifrån det rykte om att vara pretentiösa och överdrivet invecklade som forgespel kanske har. Sånt brukar sällan fungera, men det har aldrig hindrat någon från att försöka.
Hur som helst verkar det ju rätt tydligt att ordet "awesome", som det används i diverse forgerelaterade sammanhang, inte betyder "mellanstadiehäftigt på ett sätt som är medvetet kalkylerat att ge krank och (möjligtvis) dig (jag vet inte om du har samma problem som krank med hur ordet används eller om du ville tala om vad du tänker på när du hör det av någon annan orsak) konvulsioner", utan snarare något i stil med "väldigt, väldigt bra". Om du läser Insignias första inlägg en gång till kommer du kanske att se att det var precis det hon skrev där, i den första meningen. Vad resten av deltråden handlar om och vad vi gör här allihop vet jag inte.