Nekromanti [Terror] - En skiss till ett system för rituella offer

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,258
Location
Rissne
För ett ganska bra tag sedan nu började jag skissa på ett nutida-skräck-spel jag kallade Terror, där spelarna skulle vara magiker som på olika sätt bekämpade typ Things From Beyond och så.

Idén jag hade med magisystemet var att det byggde på eskalering; varje gång man använder magi måste man göra ett lite värre offer än föregående gång. Så att man drivs att göra mer och mer bestialiska grejer liksom. Min baktanke var väl att det skulle börja lugnt men att varje kampanj ofelbart skulle sluta med rollpersoner som typ spetsade levande bebisar på vitglödgade spett. Eller, you know, whatever.

Jag vet inte om det faktiskt blir nåt spel av det eller ens om det är en speciellt bra idé, men idag fick jag en vag tanke till hur det rent systemmässigt skulle se ut. Problemet är ju nämligen att kvalificera vad som är "tillräckligt illa", så att spelarna inte kommer undan med att typ tortera hamstrar hur länge som helst bara för att de gör det "lite, lite värre" varje gång.

Såhär tänkte jag: Man har ett antal mätare på sitt rollformulär. Varje mätare går väl från typ 1 till 10 eller så. Mätarna är graderade; varje siffra är inte graderad men graderingarna är tydliga eskaleringar. Varje mätare är en "dimension" av vad man skulle kunna kalla "värre". Man kan till exempel tänka sig en mätare med hur mycket smärta som åsamkas. Från "milt obehag" till "fruktansvärd världen-går-söndersmärta". En annan skulle kunna vara "antal", en tredje "komplexitet", en fjärde hur lång tid det tar, en femte som t.ex. går från föremål hela vägen upp till medvetna varelser (via djur, etc).

När man utför en ritual måste man fylla i ett visst antal boxar. Säg att man måste fylla i tre av fem. Då måste man alltså välja tre av de här mätarna och göra något lite värre än det man gjorde förra gången på den mätaren.

Fördelen här blir kvantifieringen av just "värre" -- att man faktiskt tvingas ta mer tid på sig eller tortera fler hamstrar eller tortera något mer medvetet än en hamster eller åsamka hamstern mer smärta eller...


Eh, ja. Jag ville mest dela med mig av den här idén.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,258
Location
Rissne
Jag tänker mig möjligen att antal boxar man fyller i motsvarar mängden fräs, och att en del ritualer kräver mer fräs...
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Cool idé.

Så det är kanske 50 rutor att fylla i? Jag tänker mig 5 olika mätare om 10 rutor var. Nåt sånt.
Man har alltså 50 poäng fräs att använda till olika ritualer. Det känns som om magi används rätt sparsamt då. Om varje formel är skitfet och används en enda gång kan det funka.

Om man skulle vilja att det var lite oftare så kan man göra så att mätarna visar vad man måste göra just nu. Man gör inga nya kryss om man inte vill boosta sin magi kraftigt. Eller om det går åt helvete. Eller som resultat av magisk skada från onämnbara fasor. Det skulle kunna vara lite slumpmässigt vilken mätare som går upp vilket ger personliga profiler för vad man behöver göra.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,258
Location
Rissne
Snow;n65986 said:
Cool idé.

Så det är kanske 50 rutor att fylla i? Jag tänker mig 5 olika mätare om 10 rutor var. Nåt sånt.
Man har alltså 50 poäng fräs att använda till olika ritualer. Det känns som om magi används rätt sparsamt då. Om varje formel är skitfet och används en enda gång kan det funka.
Eller om det är tänkt att spelas i ganska korta kampanjer, med kanske 1-2 ritualer per äventyr...
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,631
Location
Malmö
Låter som en kul idé! För mig som spelare skulle det inte vara några problem att varken tortera hamstrar eller bebisar (och alltså inga problem att eskalera). Vore kul om man knyter eskaleringen till personer och saker som rollpersonen värdesätter. Och gör dessa personer viktiga i spel. Så flickvännen som varit med femton äventyr ska nu slaktas för att stoppa ett monster. Flyr rollpersonen med flickvännen och skiter i världen? Lyckas de andra rollpersonerna jaga efter dem och tvinga hen utföra ritualen? Good times!

Man kan ta det ett steg till mot flummighet. I varje rollperson ska det finnas en droppe av spelaren. Vad värderar jag, Nässe? Vad värderar Krank? Vad vore att tangera gränserna? Vad skulle smaka illa i munnen att skada eller skända? Detta är något som spelaren delar med sin rollperson och något som ger ett riktmärke för vilken typ av offer som skapar magi.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,258
Location
Rissne
Nässe;n66016 said:
Låter som en kul idé! För mig som spelare skulle det inte vara några problem att varken tortera hamstrar eller bebisar (och alltså inga problem att eskalera). Vore kul om man knyter eskaleringen till personer och saker som rollpersonen värdesätter. Och gör dessa personer viktiga i spel. Så flickvännen som varit med femton äventyr ska nu slaktas för att stoppa ett monster. Flyr rollpersonen med flickvännen och skiter i världen? Lyckas de andra rollpersonerna jaga efter dem och tvinga hen utföra ritualen? Good times!
Jag har funderat en del i den riktningen, men där kan vi verkligen snacka om "svårt att kvantifiera"... Hur avgör man vad rollpersonen värdesätter? Att bygga system kring "vad man bryr sig om" testade jag i Evolutionens Barn och det är den del av det spelet som funkar sämst. Jag har svårt att se hur det skulle kunna göras på ett sätt som inte gör det lite för mekaniskt...

Iofs kanske det kan vara en del av poängen också. Att spelarna låter sina rollpersoner helt cyniskt odla sina relationer och förhållanden i syfte att senare kunna offra dem...
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,237
Location
Omfalos
Ja, jag vill kugga i det som Nässe säger.

Jag gillar idén och gillar tanken på mätare i flera dimensioner, men det här med smärta vet jag inte om det är klockrent. Och måste det vara en sak som driver all magi, kan det inte vara flera olika saker?

När jag läste detta började jag lura på om på det som offras inte kan vara en eller flera av följande t ex;
1, ngt som magikern håller av, värdesätter, älskar (som Nässe säger),
2. ngt av sig själv, som livskraft eller livstid [har för mig att vissa magi i Pendragon tvingar fram "Aging Roll", som kostar grundegenskaper, jag tänker något åt det hållet),
3, ngt av andra (annat än smärta), som livskraft eller livstid son ovan,
4, ngt från världen, t ex genom att man måste orsaka allt större ekologisk förstörelse varje gång.

Inget av detta är kanske klockrent, men bara för att sätta ett frågetecken kring detta med "smärta".
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag har skissat på ett system som tangerar dina idéer en smula, och en del av det har fått ta plats i mitt Cthulhu Dark-hack för Chock. Min ursprungliga tanke var att olika typer av magi dras från olika resurser, men om man använder en viss typ av magi mycket så blir man allt mer specialiserad på den, och får svårare att utföra den magi som är dess motsats.

In terms of Chock, så har jag introducerat en meta-plot som går ut på att mänskligheten är en art av förrymda slavar från Det Okända. Varje rollperson har en "mörkermätare" som ökar när man t.ex. utför skändliga dåd. Ju högre den når, desto närmare kommer personen Det Okända, och får svårare att motstå dess influens. Spelarna kan använda Onda Vägen (om de vill och har kunskapen), men även detta tenderar att få Mörkermätaren att stiga, och de får allt svårare att kasta de "goda" besvärjelserna. Går det för långt så går rollpersonen "till mörkret", d.v.s. ansluter sig till Det Okända.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,631
Location
Malmö
Hej Krank!

Jag har tänkt på ditt spel under dagen och kan inte låta bli att lägga fram ett förslag till hur det skulle kunna se ut.


Ena halvan av spelet handlar om att detektiva för att hitta var varelserna från Beyond tänker ta sig igenom, ta reda på info om dem, heists, och till slut bekämpa och bannlysa dem med ritualer och magi. Tänker mig att det till viss del kan likna första hälften av ett CoC-äventyr eller första delen av ett Buffy-avsnitt. Andra halvan av spelet handlar om att hantera personliga relationer, men det återkommer jag till längre ner.

Jag tänker mig att rollpersonerna med sin magi kan utföra olika former av ritualer som är graderade från 1-6.

1 - Symboliska ritualer: Bannlysa lägre tjänarvarelser, öka egna fysiska förmågor, öppna lås etc
2 - Mindre ritualer: Bannlysa tjänarvarelser, öppna “vanliga” dimensionsportar
3 - Större ritualer: bannlysa varelser, öppna dolda eller svåråtkomliga portaler, öppna och använda övermänsklig information från källor bortom det mänskliga planet, kontrollera djur
4 - Utommänskliga ritualer: bannlysa högre varelser, manipulera tid och rum, syn genom dimensionsplanen, kontrollera människor
5 - Högre ritualer: bannlysa högre väsen, kontrollera varelser
6 - Gudomliga ritualer: mirakel, bannlysa gudalika väsen

Alla ritualer kräver kunskap och verktyg (tex magiska böcker som behöver hittas och tolkas, förutsättningar som behöver uppnås) och dessutom ett pris. Priset kan antingen vara att offra något viktigt, oftast livet på en en person som betyder något för en eller blod från en person som betyder något.

Varje rollperson har ett antal relationer som är var och en har ett värde mellan 1 och 6. En relation med värde 1 är en relativt ytlig kontakt medan 6 är den mest djupa relation en människa kan ha till en annan. Om man vill genomföra en ritual så måste man som sagt göra ett offer. Antingen dödar man någon med samma värde som ritualen eller så gör man ett blodsoffer (1-2 liter blod?) från en person med dubbla värdet. Om jag vill göra en mindre ritual så måste jag antingen offra en person som jag har relation 2 med, eller ta ett blodsoffer från en person med relation 4. (Självklart finns det regler/ rulings för vad som händer med en människa som tappas på två liter blod…)

Varje rollperson börjar spel fyra relationer till SLP, relationer till de andra rollpersonerna och en relation till sig själv. Efter varje spelpass går gruppen igenom rollpersonernas lista och korrigerar den utifrån vad som hänt under spelpasset. Om jag sviker min fru för att jaga monster så har kanske den relationen försämrats, medan om jag småpratar en halvtimme med en avlägsen släkting så kanske min relation ökat från 1 till 2, eller så har jag rent av startat en ny relation på 1. Den spelare som är våghalsig kan välja att basera en eller ett par av sina inledande relationer på riktiga relationer från livet.

Rollpersonen startar dessutom spel med två “saker” eller symboliskt viktiga abstraktioner som är värderade mellan 1-2. Det kan vara ens kristna tro, ens kön, bil, status, intresse, ens ungdom, kärlek till ekosystemet. Även detta kan offras för att göra ritualer. Rollperson gör då en symbolisk handling eller rent faktiskt magisk handling för att grusa detta för rollpersonen. Bränner ner en kyrka, kastrerar sig själv, krockar sin bil, läcker info om sig själv som skadar statusen etc.

Rollpersonerna ska när de skapas vara knutna till varandra på något sätt så att samma relationer förekommer på flera olika rollformulär. Annars blir det lätt många enpersonsscener där de andra spelarna får sitta och vänta.

Reglerna för ritualer och offer är alltså ena halvan av spelet. Andra halvan handlar om att vårda och upprätthålla sina relationer. Spelledaren ska lägga lika mycket tid på att komplicera saker med skumma monster och märkliga magiböcker som att införa bomber kopplade till relationerna. Ens syster behöver hjälp, två av ens relationer bråkar, någon av dem är en på spåren osv. Spelarna och rollpersonerna måste prioritera.

Rollpersonerna har också två drivkrafter som hon jagar efter. Självklart kan ritualer även användas för att nå egna mål, som tex att skaffa pengar eller trygghet.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,631
Location
Malmö
Såhär ser min rollperson ut när spelet inleds:

Jocke Andersson
Joakim är en trettifyra årig journalist som bor i i ett hus i Stockholm med sin fru. Han trivs bra på sitt jobb och vill avancera på tidningen. Dessutom drömmer han och hans fru om att skaffa barn. Joakim upptäckte för två år sedan att han var magiker och fick då kontakt med två andra magiker, Tina och Sarah. Tillsammans försöker de rädda Sverige och världen från monster. Jocke kommer rätt väl överens med Tina men ogillar besserwissern Sarah.
Sedan Jocke tvingades börja leva dubbelliv så har han druckit rejält och älskar smaken av alkohol i sin mun.

Drivkrafter
Karriär och Längtan efter barn

Egenskaper
Fysiska egenskaper -1 Sociala egenskaper +1 Intellektuella egenskaper 0

Specialiteter
Undersöka

Kontaktnät
Den svarta skärpans brödraskap, politiker och tjänstemän i Stockholmstrakten, journalister i Sverige

Relationer
Fru Lena Andersson 3
Faster Eva Skönne 2
Syster Maria Donner 4
Kollegan Bert Bachman 2
Granne Sven Lorin 1
(Rollperson) Tina Gustafsson 3
(Rollperson) Sarah Tinnerholm 1
Övertygelse om allas lika värde 1
Alkohol 2
Mig själv 4
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,631
Location
Malmö
Nu får vi träffa Jocke igen efter ett par äventyr. Han har berättat hemligheterna om magikerna och varelserna för sin fru som är invigd i kretsen. Just nu ligger både hon och de två andra rollpersonerna på sjukhus efter omfattande blodbrist sedan senaste ritualerna. Jocke har mördat sin egen syster och utvecklat ett starkt självhat. Rollpersonerna är jagade av Inspektör Mattson. Jocke har varit inne på förhör flera gånger och har börjat bygga upp en hatrelation till Matsson. Jocke har även offrat sin förmåga att njuta av alkohol för att kunna göra en ritual, han har dock kvar suget och längtan efter alkohol. Jocke har också avskedats från sitt jobb och bytt drivkraften karriär mot Trygghet. Såhär ser hans formulär ut:
Drivkrafter
Trygghet och Längtan efter barn
Egenskaper
Fysiska egenskaper 0 Sociala egenskaper +2 Intellektuella egenskaper +1
Specialiteter
Undersöka, skyddsritualer, gevär, dimensionsresor
Kontaktnät
Den svarta skärpans brödraskap, politiker och tjänstemän i Stockholmstrakten, journalister i Sverige, Kalla nätet, Gomsinerna

Relationer
Fru Lena Andersson 4
Faster Eva Skönne 4
Syster Maria Donner 4 (död i ritual)
Kollegan Bert Bachman 1
Granne Sven Lorin 2 (död i ritual)
Inspektör Mattson
Jens Piil 1
Greta Hamilton 3
Achmed Musa 2
(Rollperson) Tina Gustafsson 3
(Rollperson) Sarah Tinnerholm 4
Övertygelse om allas lika värde 1
Alkohol 2 (offrad i ritual)
Mig själv 1

När vi kommer in i handlingen så är Jocke på väg hem till sin faster för att offra henne i en ritual som ska hindra en varelse att tränga in i vår värld som en smittsam sjukdom. När han kommer fram till sin faster står inspektör Mattsons bil utanför och Jocke fattar att Mattson har berättat om sina misstänkar att Jocke dödat sin syster. Jocke måste nu få fastern att tro på honom, och återbygga relationen, innan han kan rädda världen, en gång till.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
För att lägga till till Nässes idéer:
Om två eller fler magiker tillsammans offrar något de båda håller av så kan man lägga ihop poängen från bådas relationer.

I sista änden bör det kraftfullaste offret man kan göra vara att offra en annan rollfigur.
 
Top