För ett ganska bra tag sedan nu började jag skissa på ett nutida-skräck-spel jag kallade Terror, där spelarna skulle vara magiker som på olika sätt bekämpade typ Things From Beyond och så.
Idén jag hade med magisystemet var att det byggde på eskalering; varje gång man använder magi måste man göra ett lite värre offer än föregående gång. Så att man drivs att göra mer och mer bestialiska grejer liksom. Min baktanke var väl att det skulle börja lugnt men att varje kampanj ofelbart skulle sluta med rollpersoner som typ spetsade levande bebisar på vitglödgade spett. Eller, you know, whatever.
Jag vet inte om det faktiskt blir nåt spel av det eller ens om det är en speciellt bra idé, men idag fick jag en vag tanke till hur det rent systemmässigt skulle se ut. Problemet är ju nämligen att kvalificera vad som är "tillräckligt illa", så att spelarna inte kommer undan med att typ tortera hamstrar hur länge som helst bara för att de gör det "lite, lite värre" varje gång.
Såhär tänkte jag: Man har ett antal mätare på sitt rollformulär. Varje mätare går väl från typ 1 till 10 eller så. Mätarna är graderade; varje siffra är inte graderad men graderingarna är tydliga eskaleringar. Varje mätare är en "dimension" av vad man skulle kunna kalla "värre". Man kan till exempel tänka sig en mätare med hur mycket smärta som åsamkas. Från "milt obehag" till "fruktansvärd världen-går-söndersmärta". En annan skulle kunna vara "antal", en tredje "komplexitet", en fjärde hur lång tid det tar, en femte som t.ex. går från föremål hela vägen upp till medvetna varelser (via djur, etc).
När man utför en ritual måste man fylla i ett visst antal boxar. Säg att man måste fylla i tre av fem. Då måste man alltså välja tre av de här mätarna och göra något lite värre än det man gjorde förra gången på den mätaren.
Fördelen här blir kvantifieringen av just "värre" -- att man faktiskt tvingas ta mer tid på sig eller tortera fler hamstrar eller tortera något mer medvetet än en hamster eller åsamka hamstern mer smärta eller...
Eh, ja. Jag ville mest dela med mig av den här idén.
Idén jag hade med magisystemet var att det byggde på eskalering; varje gång man använder magi måste man göra ett lite värre offer än föregående gång. Så att man drivs att göra mer och mer bestialiska grejer liksom. Min baktanke var väl att det skulle börja lugnt men att varje kampanj ofelbart skulle sluta med rollpersoner som typ spetsade levande bebisar på vitglödgade spett. Eller, you know, whatever.
Jag vet inte om det faktiskt blir nåt spel av det eller ens om det är en speciellt bra idé, men idag fick jag en vag tanke till hur det rent systemmässigt skulle se ut. Problemet är ju nämligen att kvalificera vad som är "tillräckligt illa", så att spelarna inte kommer undan med att typ tortera hamstrar hur länge som helst bara för att de gör det "lite, lite värre" varje gång.
Såhär tänkte jag: Man har ett antal mätare på sitt rollformulär. Varje mätare går väl från typ 1 till 10 eller så. Mätarna är graderade; varje siffra är inte graderad men graderingarna är tydliga eskaleringar. Varje mätare är en "dimension" av vad man skulle kunna kalla "värre". Man kan till exempel tänka sig en mätare med hur mycket smärta som åsamkas. Från "milt obehag" till "fruktansvärd världen-går-söndersmärta". En annan skulle kunna vara "antal", en tredje "komplexitet", en fjärde hur lång tid det tar, en femte som t.ex. går från föremål hela vägen upp till medvetna varelser (via djur, etc).
När man utför en ritual måste man fylla i ett visst antal boxar. Säg att man måste fylla i tre av fem. Då måste man alltså välja tre av de här mätarna och göra något lite värre än det man gjorde förra gången på den mätaren.
Fördelen här blir kvantifieringen av just "värre" -- att man faktiskt tvingas ta mer tid på sig eller tortera fler hamstrar eller tortera något mer medvetet än en hamster eller åsamka hamstern mer smärta eller...
Eh, ja. Jag ville mest dela med mig av den här idén.