Nekromanti Textredigering och respons sökes [Mutantmatiné]

Rickard

Urverk speldesign
Efter ett halvårs speltestande har jag nu skrivit klart texten till Mutantmatiné. För den som inte vet vad det är, så är det Matinésystemet som är omformat till Mutant-världen för att få en mer kreativ och actionbetonad spelsession. Systemet är neotrad, alltså en blandning av indie- och tradspel. För mig har Mutant-modden blivit det som Matiné borde ha blivit och reglerna ligger på hälften så många sidor som Matiné. Jag släpper den här modden för att i framtiden kunna skriva om Matiné, om strukturen i denna fil är ett vinnande koncept.

Den sortens respons jag behöver på de 30 sidor långa regelsystemet är:

Intryck
- funkar indelningen av regelsystemet som jag har gjort det? Jag har struntat i stridskapitel, utrustningskapitel och liknande och istället försökt fokusera på att lära ut konventioner. Det är nämligen konventionerna som folk har förbisett i Matiné.
- förstår du tillräckligt av det du läser? Jag har försökt bara ta med det viktigaste och kan ha råkat utelämna någonting.
- är det något i layouten som sticker i ögonen? Jag vill ha direkta intryck, inte smådetaljer, då jag inte har gjort något pilljobb.

Textredigering
- utelämnade ord, felaktiga ordval, felstavningar.
- saker som går helt emot Mutants värld. Sanning å säga så kan jag inte så mycket om den.
- omformuleringar för att minska textmängden. Jag vet med mig om att jag är babblig. Se bara på den här trådstarten. :gremsmile:
- omformuleringar som förtydligar regelförklaringar. Jag tänkte i de två första avsnitten ge exempel i slutet av kapitlet för att förtydliga, men det vore bra om folk förstod saker och ting direkt.
- saker som helt saknas. Är det något som jag råkat glömma bort?

Skriv svaren här direkt i tråden eller maila mig på:

/Han som ska tillföra ett avsnitt om hur man ska skriva ett scenario

Nässe

Myrmidon
Efter en kort glutt så har jag lite respons…

Jag tycker alla principer och tänk och så är asgrymt, men jag har lite neggo-kritik också…

Det är en väldigt massiv text utan mellanslag mellan rubrikerna, jobbigt att läsa.

Det finns ett uttryck som du säkert känner till från skrivande och skådespeleri- Show, don´t tell

Om det är så att man bara ska slå ett tärningsslag för att lösa en situation- gör systemet på det sättet, jag som läsare har ingen nytta av att läsa om att du tycker så. Gör systemet istället för att prata om det.

Och prata inte om alla andra spelsystem och hur detta systemet inte ska vara. Det känns ointressant. Jag blir ointresserad så fort du pratar om ”i traditionella spel, bla, bla”
”Här gör man så, därför och därför…”

Texten känns lite babblig, och det känns som om du pratar om saker istället för att visa ditt spel och dess regler och principer.

Jag tror man kan sammanfatta dina designmål på typ tio rader och sedan VISA mig som läsare hur du vill att det ska funka genom att skriva regler och spelledarprinciper som bygger på ditt tänkande… ”Såhär går det till när man ….”

Ge mig spelet och låt mig uppleva hur fett det är när jag följer reglerna för hur man spelar spelet, istället för att först läsa om det och sen läsa själva reglerna. Så känner jag det i alla fall.

Sen känns det väl vettigt att tex lägga in principer/ regler för strid under stridskapitlet. Osv.

Det blir i nuläget en enorm mängd instruktioner och sanningar att hålla i huvudet medan man spelar- det känns som tusen pekpinnar på en gång. Alla bra, men hur ska man hålla allt det här i huvudet- och varför? Gör istället ett system som följer dina pekpinnar så slipper spelgruppen tänka så jäkla mycket.

Hoppas du har nytta av den här responsen.

/ Nils, som självklart bara redovisar sin syn på det hela :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Jag tar till mig det andra du skriver, men jag behöver förtydligande kring det här nedan.

NilsH said:
Om det är så att man bara ska slå ett tärningsslag för att lösa en situation- gör systemet på det sättet, jag som läsare har ingen nytta av att läsa om att du tycker så. Gör systemet istället för att prata om det.
Fast det är ju systemet. Konventionerna är regler. Hur ska jag skriva för att få folk att ta till sig det som regeltexter?

Sen känns det väl vettigt att tex lägga in principer/ regler för strid under stridskapitlet. Osv.
Så gjorde jag i Matiné och det funkade inte. Fast jag gjorde på fel sätt, så ge ett exempel på hur jag ska göra.

Alla bra, men hur ska man hålla allt det här i huvudet- och varför?
Hur håller man vanliga regler i huvudet? :gremsmile:

/Han som behöver nya författarperspektiv

Nässe

Myrmidon
Som sagt, jag gluttade bara- men det kändes väldigt mastigt.

Jag ska ta en koll ikväll när jag hinner läsa igenom ordentligt. Spontant nu tänker jag såhär

Renodla ett fåtal principer, skriv en kort text om detta

Utgå från det här spelet, skit i allt annat, du behöver inte förklara vad andra gör i andra spel och så.

Visa istället upp dina principerna när du går igenom reglerna. "man slår tärningar när..."
"Då berättar spelaren hur handlingen gått..."
"Om slaget misslyckas väljer spelledaren mellan att...
- berätta hur coolt rp misslyckas
- Hitta på en negativ konsekvens, men berätta hur handlingen ändå lyckats
- bla

Alltså skriv utifrån konventionerna när du skriver ner reglerna- om det är så att spelarna ska beskriva sitt lyckade slag så är det ju en regel- och ska kanske skrivas in då du beskriver när och hur och varför man slår tärningsslag- som en regeltext.

jag kan vara helt ute och reser- men jag tror att du kan skippa det mesta av den här texten om du skriver ner reglerna med konventionerna framför dig.

man behöver inte heller förklara allt man gör. Jag är inte intresserad av varför Star Wars D6 använder sexsidiga tärningar istället för T10. jag vill bara ha kul.

Att Matiné "blev fel" kan man väl ha olika åsikter om- jag tycker det är ett grymt spel. jag tyckte dock du gjorde rätt mycket samma sak där- la väldigt mycket fokus på designmål och sådant.

Om du köper en snygg jacka så är du inte intresserad av vilka designmål designern hade- du vill ha en snygg grym jacka. Samma sak här.

De principer du skriver behöver uppkomma av att man följer dina regler. Om det inte blir action när man följer reglerna så spelar det ingen roll att man sagt att det ska vara så.

(självklart kan man ha med det som en förklarande punkt i början så man vet vilket sorts spel man spelar/ läser)

Om jag hade varit du, så skulle jag testat att korta ner hela första kapitlet till typ en sida med punkter- som en produktpresentation. Sen börjat med kapitel 1, precis som vilket spel som helst. Vissa delar skulle jag klippa in senare i texten. Det kan vara schysst med tips kring hur man berättar ett lyckat resultat i delen där man går igenom hur konflikter blir lösta.

Som sagt, det är bara såhär jag tänker, jag kan vara helt ute och resa. Apocalypse world jobbar jättemycket med texter kring hur man spelar, och där tycker jag det funkar lite bättre- vet inte varför faktiskt? kan vara så att man där likställer regler och konventioner. "En regel är att spelledaren aldrig säger vilket move han gör" och "En regel är att man slår två sexsidiga tärningar"

Kan också vara så att jag är hårdare mot din text än AW, för att AW är ett färdigt utgivet spel- hoppas att det inte är så...

Återkommer när jag hunnit titta mer och bläddrat lite i Matiné också

:gremsmile:

/ Nils

hakanlo

Hero
Jag ska med stort nöje ta mig en titt på MM vartefter det lider. Jag gillar dina idéer och ambitioner, och det fanns mycket fiffigt i Matiné.

Men. Efter att ha tittat på hur texten ser ut, så blir jag nog nästan sugen på att vänta på en (eventuell) ny layout - alldeles för tät textmassa och för breda spalter. Dock är sidobakgrunderna är snygga, typsnitten bra, mm, och det är möjligt att det ser bättre ut på papper. Betänk att det inte är sidantalet i sig som är det viktiga, även om det är mycket lovvärt att få texten kort!

peta

Warrior
Re: Textredigering och respons sökes [Mutantmatiné

Har bara hunnit skumma igenom lite snabbt och håller med att den kompakta texten gjorde det svårt att läsa. Sen var det några av rutorna längst ner på sidorna som ibland kändes att de hade passat på sidan innan eller efter.

Däremot tyckte jag det var intressat och givande att du hade med diskussion om varför man skulle använda reglerna på ett viset sätt. Tycker det var bra, har man bara med det via designen på reglerna och u exempel finns risken att det missförstås, framförallt vilka konventioner som är viktiga och mindre viktiga för att reglerna ska fungera som det är tänkt. Känner att jag själv borde bli bättre på att förklara intentionerna bakom reglerna. Tycker inte att det är svårare att komma ihåg en regel som säger att man inte ska slå ett slag om det inte påverkar scenariot än en regel som säger att man ska slå för klättra var tredje meter.

Rickard

Urverk speldesign
Hakanlo said:
Efter att ha tittat på hur texten ser ut, så blir jag nog nästan sugen på att vänta på en (eventuell) ny layout
jag har gjort om layouten för System-delen. Ladda ned dokumentet igen och se om det är bättre nu. Jag har slagit ihop några rubriker med tanke på det Nils skrev igår, tagit bort någon och minskat radbredden. Har ändrat hur rubrikerna ser ut för att underlätta läsning. Sedan har jag satt rätt konventioner med rätt regler. Tänkte inte att det var så viktigt då detta bara är ett arbetsdokument. Har även slängt in fler tonrutor (de med rosa utropstecken), en bild på initiativbrädet och två stycken exempelkaraktärer.

/Han som antar att det bara var klagomål på den första delen av dokumentet

hakanlo

Hero
Jag ska med stort nöje läsa texten, varefter tiden lider!

Jag har dock en fråga, som du förvisso säkert tänkt på ett par gånger: Vågar du använda varumärket "Mutant" på detta sätt? Om inte jag fattat fel, så är det Paradox som äger det (ett företag som faktiskt bevakar sina varumärken), och dessutom är licensen nu ledig (då Järnringen slutat ge ut saker, och alltså potentiellt värd (små-)pengar)? Jämför med Version Noll, som jag tror (rätt mig, någon, om jag har fel!) aktar sig för att använda just ordet Mutant?

Du använder ju faktiskt namnet inte bara i texten utan i titeln på själva spelet.

Jag själv vet inte tillräckligt mycket om dessa saker för att kunna avgöra, men det känns som en bra sak att tänka på, nu när det börjar se ut som en riktig produkt.

Rickard

Urverk speldesign
Hakanlo said:
Jag har dock en fråga, som du förvisso säkert tänkt på ett par gånger: Vågar du använda varumärket "Mutant" på detta sätt? /.../

Du använder ju faktiskt namnet inte bara i texten utan i titeln på själva spelet.

Jag själv vet inte tillräckligt mycket om dessa saker för att kunna avgöra, men det känns som en bra sak att tänka på, nu när det börjar se ut som en riktig produkt
Varumärkeslagen gäller endast när det gäller personer som bedriver en näringsverksamhet och när det ligger risk för att blanda ihop varumärkena. Det senare kan jag inte avgöra (Är Mutantmatiné förvillande likt Mutant?), men jag tänker inte sälja spelet. Möjligtvis för tillverkningskostnad, men i så fall kommer jag fråga en kille som kan mer än mig om immaterialrätt och varumärkeslagar. Eventuellt får jag väl döpa om det till Mutiné. :gremsmile:

Även om jag skulle bedriva en näringsverksamhet får jag upplysa konsumenter om vilka produkter som min produkt kan användas med. Det gjorde jag med Matiné.

/Han som använder det inofficiellt

Rickard

Urverk speldesign
Någon mer av de som har läst spelet som har någon kommentar?

/Han som jobbar på det tredje avsnittet nu och njuter av det han skriver

hakanlo

Hero
Jag har inte läst det än, men ska med stort nöje göra det. Jag ser fram emot att hitta massor av fiffigheter och tips! Sedan ska det bli intressant att se hur detaljerna i mekaniken lösts också. Tyvärr har jag inte tid just i dagarna...