Rickard
Urverk speldesign
Efter ett halvårs speltestande har jag nu skrivit klart texten till Mutantmatiné. För den som inte vet vad det är, så är det Matinésystemet som är omformat till Mutant-världen för att få en mer kreativ och actionbetonad spelsession. Systemet är neotrad, alltså en blandning av indie- och tradspel. För mig har Mutant-modden blivit det som Matiné borde ha blivit och reglerna ligger på hälften så många sidor som Matiné. Jag släpper den här modden för att i framtiden kunna skriva om Matiné, om strukturen i denna fil är ett vinnande koncept.
Den sortens respons jag behöver på de 30 sidor långa regelsystemet är:
Intryck
- funkar indelningen av regelsystemet som jag har gjort det? Jag har struntat i stridskapitel, utrustningskapitel och liknande och istället försökt fokusera på att lära ut konventioner. Det är nämligen konventionerna som folk har förbisett i Matiné.
- förstår du tillräckligt av det du läser? Jag har försökt bara ta med det viktigaste och kan ha råkat utelämna någonting.
- är det något i layouten som sticker i ögonen? Jag vill ha direkta intryck, inte smådetaljer, då jag inte har gjort något pilljobb.
Textredigering
- utelämnade ord, felaktiga ordval, felstavningar.
- saker som går helt emot Mutants värld. Sanning å säga så kan jag inte så mycket om den.
- omformuleringar för att minska textmängden. Jag vet med mig om att jag är babblig. Se bara på den här trådstarten.
- omformuleringar som förtydligar regelförklaringar. Jag tänkte i de två första avsnitten ge exempel i slutet av kapitlet för att förtydliga, men det vore bra om folk förstod saker och ting direkt.
- saker som helt saknas. Är det något som jag råkat glömma bort?
Skriv svaren här direkt i tråden eller maila mig på:
/Han som ska tillföra ett avsnitt om hur man ska skriva ett scenario
Den sortens respons jag behöver på de 30 sidor långa regelsystemet är:
Intryck
- funkar indelningen av regelsystemet som jag har gjort det? Jag har struntat i stridskapitel, utrustningskapitel och liknande och istället försökt fokusera på att lära ut konventioner. Det är nämligen konventionerna som folk har förbisett i Matiné.
- förstår du tillräckligt av det du läser? Jag har försökt bara ta med det viktigaste och kan ha råkat utelämna någonting.
- är det något i layouten som sticker i ögonen? Jag vill ha direkta intryck, inte smådetaljer, då jag inte har gjort något pilljobb.
Textredigering
- utelämnade ord, felaktiga ordval, felstavningar.
- saker som går helt emot Mutants värld. Sanning å säga så kan jag inte så mycket om den.
- omformuleringar för att minska textmängden. Jag vet med mig om att jag är babblig. Se bara på den här trådstarten.
- omformuleringar som förtydligar regelförklaringar. Jag tänkte i de två första avsnitten ge exempel i slutet av kapitlet för att förtydliga, men det vore bra om folk förstod saker och ting direkt.
- saker som helt saknas. Är det något som jag råkat glömma bort?
Skriv svaren här direkt i tråden eller maila mig på:
/Han som ska tillföra ett avsnitt om hur man ska skriva ett scenario