Mogger
Hipsteranka
Det här är lite av min käpphäst. Få spel berättar egentligen när det är dags att slå tärning, utan gör det antingen implicit (finns det en färdighet som heter rida så är det underförtått att man ibland ska slå tärning när man sitter till häst) eller för generellt ("slå när något viktigt händer"). Sedan finns det spel som är nästan kristallklara ("när x händer slår du y"), eller iaf i vissa situationer ("när du får en skada slå mot ditt chockvärde").
I The Fog of War (mitt krigsdrama-spel) har jag försökt förklara det här, och jag undrar om ni tycker att det är tydligt nog. Klipper in texten här:
Först förklarar jag termen
I The Fog of War (mitt krigsdrama-spel) har jag försökt förklara det här, och jag undrar om ni tycker att det är tydligt nog. Klipper in texten här:
Först förklarar jag termen
Sedan senare i regeltexten.Threat
In the scenes the protagonists will face different threats. Threats forces you to act, they move the game forward. A threat is anything that tries to put itself between the protagonist and his interests. She has to deal with the threat, or the threat will overwhelm her, sooner or later. It works the other way around as well. If a protagonists tries to put himself between his adversary and his interests, it’s a threat.
Sammanfattning plus exempel(men jag tar inte med exemplen här, tror inte att det behövs)First, all rolls are made when there's something or someone threatening the protagonists or something that matters to him. Secondly, all rolls are made in response to that threat. If you want something to happen, and there’s no threat, it happens. You don't roll any dice. However, it’s your job as game master to tell the players when to roll and what trait to use. That's the rule, whenever the protagonists takes action, tell them if they are to roll dice or not.
Så, är det här tydligt nog?When to roll dice
Identify threat
Prepare for future threat
Evade threat
Defeat threat
Soothe consequence of threat
Threaten someone or something