Jag skickade precis det här till min grupp men nu har jag lite kalla fötter :/
Det är "Attack Throw" systemet från ACKS dvs det funkar som gamla saving throws i ex vis B/X att man ska slå över ett värde som går ner när man blir bättre.
Gggnnnn.... jag vill byta till ett system som är såhär:
istället för att rulla d20 och sen lägga på en bonus och så försöka komma upp till en svårighetsgrad,
så ska man bara rulla en d20 och komma upp till en svårighetsgrad.
men att den svårighetsgraden har två halvor: halva kommer från ditt rollformulär och andra kommer från monstret eller miljön.
Så här skulle det fungera:
Om du har Dexterity 16 så betyder det att din grundsvårighetsgrad för dexterity-grejer är 7.
Om du ska skjuta ett monster som har AC 4 så skulle du lägga ihop 7 och 4 till 11 och sen slå en d20 och försöka få 11 eller högre.
Om du har Dexterity 18 så är din grundsvårighetsgrad för dexteritygrejer istället 6. Om du då skulle skjuta det AC4 monstret så skulle det bli 6+4 = 10, dvs 10 som du ska slå över.
Fördelen är att om du ska slå mot samma monster fler gånger så är det fortfarande 10 du ska slå. Blir ju ursnabbt!
Det är samma sannolikheter som i vanliga 3e/4e/5e systemet:
Dex 16 skulle vara +3, monstrets AC 4 skulle vara 14, och med +3 mot 14 så är det ju att slå 11 och över som är träffar.
Och dex 18 skulle vara +4 och då skulle 10 och över träffa.
Ability Score ? svårighetsgrad
8 ? 11
9 ? 11
10 ? 10
11 ? 10
12 ? 9
13 ? 9
14 ? 8
15 ? 8
16 ? 7
17 ? 7
18 ? 6
19 ? 6
20 ? 5
Formel:
(30 - score) / 2 avrundat UPP för en gångs skull.
För konvertering:
Gamla mod ? svårighetsgrad
+3 ? 7
+4 ? 6
+5 ? 5
+6 ? 4
(dvs det är 10 minus gamla.)
När det kommer till proficiency skulle vi kunna göra på ett av dom här två sätten:
Antingen ni skriver upp en separat svårighetsgrad för dom sakerna ni är proficient i, som är två lägre. Ex vis om dex har svårighetsgraden 7 så blir proficient dex svårighetsgraden 5.
Det andra sättet är att det är samma svårighetsgrad men att ni lägger på en 1d4 när ni slår proficient grejer. Då behöver ni bara markera på nåt sätt vilka saker ni är proficient i.
Så ex vis om du ska skjuta monstret från innan och svårighetsgraden är 11 (för att ditt värde är 7 och monstrets är 4) och du är proficient då skulle du slå 1d20+1d4.
Vi ska inte blanda dom här två sätten att göra proficiency. Det är bara två olika lösningar.
Det är "Attack Throw" systemet från ACKS dvs det funkar som gamla saving throws i ex vis B/X att man ska slå över ett värde som går ner när man blir bättre.
Gggnnnn.... jag vill byta till ett system som är såhär:
istället för att rulla d20 och sen lägga på en bonus och så försöka komma upp till en svårighetsgrad,
så ska man bara rulla en d20 och komma upp till en svårighetsgrad.
men att den svårighetsgraden har två halvor: halva kommer från ditt rollformulär och andra kommer från monstret eller miljön.
Så här skulle det fungera:
Om du har Dexterity 16 så betyder det att din grundsvårighetsgrad för dexterity-grejer är 7.
Om du ska skjuta ett monster som har AC 4 så skulle du lägga ihop 7 och 4 till 11 och sen slå en d20 och försöka få 11 eller högre.
Om du har Dexterity 18 så är din grundsvårighetsgrad för dexteritygrejer istället 6. Om du då skulle skjuta det AC4 monstret så skulle det bli 6+4 = 10, dvs 10 som du ska slå över.
Fördelen är att om du ska slå mot samma monster fler gånger så är det fortfarande 10 du ska slå. Blir ju ursnabbt!
Det är samma sannolikheter som i vanliga 3e/4e/5e systemet:
Dex 16 skulle vara +3, monstrets AC 4 skulle vara 14, och med +3 mot 14 så är det ju att slå 11 och över som är träffar.
Och dex 18 skulle vara +4 och då skulle 10 och över träffa.
Ability Score ? svårighetsgrad
8 ? 11
9 ? 11
10 ? 10
11 ? 10
12 ? 9
13 ? 9
14 ? 8
15 ? 8
16 ? 7
17 ? 7
18 ? 6
19 ? 6
20 ? 5
Formel:
(30 - score) / 2 avrundat UPP för en gångs skull.
För konvertering:
Gamla mod ? svårighetsgrad
+3 ? 7
+4 ? 6
+5 ? 5
+6 ? 4
(dvs det är 10 minus gamla.)
När det kommer till proficiency skulle vi kunna göra på ett av dom här två sätten:
Antingen ni skriver upp en separat svårighetsgrad för dom sakerna ni är proficient i, som är två lägre. Ex vis om dex har svårighetsgraden 7 så blir proficient dex svårighetsgraden 5.
Det andra sättet är att det är samma svårighetsgrad men att ni lägger på en 1d4 när ni slår proficient grejer. Då behöver ni bara markera på nåt sätt vilka saker ni är proficient i.
Så ex vis om du ska skjuta monstret från innan och svårighetsgraden är 11 (för att ditt värde är 7 och monstrets är 4) och du är proficient då skulle du slå 1d20+1d4.
Vi ska inte blanda dom här två sätten att göra proficiency. Det är bara två olika lösningar.