Nekromanti Thaum - Mängd

Fienden

Hero
Så, nu är Kraetyz tillbaks och han har en kort fundering med sig: Exakt hur mycket är en Thaum? Jag skulle säga personligen att en Thaum är exakt ett potentiellt filament, och i så fall finns det cirka 1500 potentiella filament i ett 1x1x1-område vid en given tid (innan rubbningar i fältet). Tyvärr har jag inte källa på Thaum-antal, någon som vet var jag kan ha läst det?

Förövrigt har en teori, som fungerar så att det krävs fler potentiella filament för att skapa ett långt filament än ett kort, vilken skapar en exponentiell Thaumförbrukning när man besvärjer magi av högre magnituder. Några åsikter på det?

//Kraetyz, fundersam

DesertRain

Hero
Thaum är ju enheten på magisk flödestäthet, och det "normala" värdet är ungefär 150 thaum.
Magisk flödestäthet i eon påminner ju en del om magnetisk flödestäthet i våran värld. Då är inte thaum ett direkt mått på hur många filament det finns, utan hur tätt det är mellan filamenten.

Så vitt jag vet har det inte nämnts någonstans om någon enhet för magiskt flöde, det vill säga hur mycket magi det finns. Fast om man använder våran världs fysik, och säger att magisk flödestäthet fungerar ungefär som magnetisk flödestäthet kan man göra såhär:

T = magisk flödestäthet i Thaum
A = arean i m^2
M = magiskt flöde

Om man använder en formel från vår värld fast med Mundanas motsvarigheter får man:

M = T*A och enheten blir Thaum(meter)^2 dvs. Tm^2.

Vill man vara noggrannare kan man göra ett litet tillägg i formeln så att man kan ha med sneda ytor:

M = B*A*cos(a) ,

där a = vinkeln som arean är vriden, jämfört med flödesriktningen.

Nu blev det kanske lite mycket fysik och matte för ett normalt inlägg, men jag har länge varit sugen på att försöka "hitta" lite formler för mundansk magi så jag skyller på det.

Så enligt ovan så skulle en Thaum vara 1 filament/areaenhet. Jag kan tänka mig att det blir svårare att alstra filament om Thaum-talet är lågt eftersom det då är väldigt glest på filament. Det finns ju till och med representerat i magisvaga och magidöda områden. Om normalnivån är 150T så borde ett område med runt 50-75T kunna motsvara magisvaga platser och de med <50T motsvara magidöda. Fast det beror ju givetvis på hur "mycket" en Thaum är. Men texten i M&M får det ju att låta som att en Thaum är ganska litet eftersom alvboningar har en täthet på runt 200 Thaum istället för 150.
En annan jämförelse är ju när Xinu inkarnerades i An-Thalamur (min gissning) då fältet i staden hade en täthet på 600kT.

Nu känner jag att jag börjar svamla bort mig, men det var ett intressant ämne som jag gärna skriver mer om senare.

Purgatory, Fysik och Magi :gremwink:

Fienden

Hero
Tack så jävla mycket för det, Purga! Väntade just på dig. :gremwink:

En sak du glömde är att Thaum förmodligen borde räknas i kubikmeter, magin genomsyrar väl inte bara ett tvådimensionellt plan? I så fall bör man väl inte behöva räkna in vinklar?

Den egentliga anledningen till tråden: Jag försöker skriva ihop en någorlunda hållbar teori för hur mycket energi det skulle gå åt för att driva en antimagifältsgenerator (vi sitter och bråkar på ett forumsrollspel, och jag tänkte slänga in lite Mundansk magiteori för att pwna). <.<

//Kraetyz, nörd

Telephalsion

Swordsman
Är Taum antalet potentiella filament som finns i ett visst område eller ett mått på det naturliga antalet krökningstal i ett område? Om alternativ två stämmer blir 150 taum ett uttryck för det antal krökningstal som krävs för att upprätthålla en normal mundansk verklighet. Och 200 ett uttryck för den magiskt förstärka världen i en alvboning.

600kTaum blir då ett uttryck för den mängd filamentkrökningar som krävs för att upprätthålla ett starkt demoniskt fenomen på mundana.

/Tele spårar på magiteori.

DesertRain

Hero
Det beror på hur det magiska fältet uppför sig. Om magins utbredning kan liknas vid en homogen tråd (per filament) så räcker det med att mäta efter area. Likadant ifall det består av partiklar som håller ett jämt avstånd från varandra.
De båda modellerna är enklare att använda.

Om magifältet däremot inte kan liknas vid en tråd eller jämt utspridda partiklar måste man självklart ta hänsyn till det och därmed räkna på volym istället för area. Om det är så kommer andra beräkningar nog bli rätt så komplicerade. Jag kan tyvärr inte komma med något bra exempel eftersom jag inte har läst magnetism på högre nivå än gymnasiet, men jag kan mycket väl tänka mig att det kommer att ställa till med en hel del problem.

Man kanske kan likna den vid hur gaser uppför sig i vår värld. Om man släpper ut en gas i ett kärl med en viss volym så kommer den ju att fylla upp hela kärlet och ha samma täthet över allt. Om man kan anta att magi är partiklar och byta ut dem mot gasens molekyler så tror jag att man får en bra modell för hur magitätheten uppför sig i Mundana.

Purgatory, inspirerad

Fienden

Hero
Gas är en mycket bra modell att gå efter, tycker jag. Vi borde (GENOM WIKIPEDIA *helig kör*) ta reda på hur partiklarna i en gas uppför sig, bygga upp lite vettiga formler för Thaum och magiflöde etc. och fortsätta arbetet på M&M2.

Jag tror hårt på att det rör sig om ett helt tredimensionellt fält, där potentiella filament rör sig som lösgjorda molekyler. När du alstrar en magi ökar du trycket (du har ju den Thalaskiska elasticiteten och plasticiteten hos etern som beräknar just sådant) så mycket att "gasen" övergår i "vätskeform" dvs. en effekt formas!

//Kraetyz, som började boken med sin förklaring av Haneas Uteslutningsprincip och varför den inte påverkar tärningsslagen så som man annars skulle kunna misstänka

DesertRain

Hero

Om filament spridningen i en given volym ser mer ut såhär måste man räkna med volym istället för area.

Då får man M = T*V där V är volymen mätt i m^3

(mtv - formeln hahaha...)

När det gäller gaser rent allmänt så har jag inte läst så mycket om dem sedan Kemi B för 1,5 år sedan så jag kommer inte ihåg speciellt mycket mer än basic stuff.
Fast någon form av motsvarighet till allmänna gaslagen

pV = vRT borde man nog kunna hitta på, fast det är jag för trött för nu.

Om filament rör på sig, vilket man nästan kan förutsätta, så borde man kunna hitta på några vektorekvationer för att beskriva det. Fast om man ska beskriva det på bilden ovan krävs det avancerad matematik, långt över vad jag kan.

Nu när jag tänker efter går det väl knappt att bli nördigare än såhär, här sitter liksom jag och resonerar, helt seriöst, om matematiska formler för magiska fenomen i en fantsivärld...
Men kul är det!

Purgatory, Chief Nerd

Fienden

Hero
Jag älskar dig, Purgatory. <3 Själv sittar jag och stönar med Naturvetenskap A (första året gymnasiet), så jag har ju ännu mindre än vad du har att gå efter. Wikipedia är dock, som sagt, ganska användbart och det är möjligt att jag spenderar lördagen där. <.<

Att sedan räkna ut fördelningen potentiella filament av olika aspekter i ett givet område torde vara ganska intressant också, dvs. fördelning av t.ex. termo/kryo i ett varmt område.

//Kraetyz, ska sova

DesertRain

Hero
För att fortsätta från i natt:

Om man säger att M är magiskt flöde och mäts i filament, då blir T = antal filament/volym. Eftersom vi vet att normalnivån är 150T så kommer det magiska fältet i genomsnitt att innehålla 150 potentiella filament.

Vad händer då när man alstrar magi till en besvärjelse?
Det man gör är ju att man tar ett antal filament från fältet. Säg att man använder en besvärjelse som kräver 3 filament och befinner sig i ett 'normalt' område. När man alstrat så sjunker antalet potentiella filament till 147. Eftersom de magiska fältet strävar efter jämlikhet så kommer förlusten snabbt att försvinna och fältet återigen stabiliseras.

Om fältet består av betydligt färre antal Thaum än det normala. Jag vet inte exakt hur mycket men jag kan tänka mig att ungefär +/- 100T inte innebär någon större skillnade (dvs inga regeltekniska effekter). Om antalet Thaum är mindre än 50 börjar bristen på filament göra sig påmind. Det blir svårare att alstra filament och att transformera dem till andra aspekter. Det är detta som i reglerna är lågmagiska platser.

Om antalet Thaum är minder än 10 så har vi magidöda platser. Här är det så pass svårt att använda magi så att det i princip är omöjligt att göra mer än de enklaste av besvärjelser. Som jag tänker mig det kan antalet Thaum aldrig bli 0, det minsta är 1 och då är det riktiga extremfall.

Högmagiska platser motsvarar då när antalet Thaum är större än ungefär 250 till 300. Det är då enklare att alstra magin. Något som är intressant med högmagiska platser och de flesta andra fenomen som är relaterade till höga Thaumvärden är att de nästan enbart är EN aspekt som dominerar. I ett normalt fält upptar de olika aspekterna ungefär samma andel, men i högmagiska platser är det en aspekt som dominerar kraftig över de andra.

Ett undantag från ovannämnda observation är det som kallas för vild magi. Här har alla aspekterna onormalt hög koncentration samt att de strömmar okontrollerat till skillnad från normaltillståndet.

Magistormar innebär ett väldigt högt Thaumvärde orsakat av en aspekts dominans över de andra. Dessutom så förekommer det en del av de kaos som förekommer i det som kallas vild magi. Det är okänt om detta kaos är ett resultat av ataxatropisk inverkan eller ett resultat av att Thaumvärdet är så pass högt. Magistormar har ett thaumvärde på över 1000 och kan ha så mycket som 100 000 i riktiga extremfall.

Magiska urladdningar är resultatet av att antalet filament av en viss aspekt är totalt dominerande över de andra aspekterna. Det innebär att Thaumvärdet, väldigt lokalt, ökar till enorma mängder. Så mycket som 500 000 eller mer Thaum har påträffats.

Altstringssvårigheten är alltså direkt kopplad till antalet Thaum, ju lägre värdet är ju svårare är alstringen och tvärt om.

Det var allt för tillfället, hoppas det ger något :gremsmile:

Purgatory, ska plugga riktig fysik nu

Fienden

Hero
För att förklara min längd 0-filamentsteori från första inlägget:

Det jag tänker är att när du alstrar ett filament "pressar du samman" potentiella filament för att forma ett riktigt filament med olika längd. Två stycken längd 0-filament pressas samman för att skapa ett längd 1-filament, 3 stycken för längd två och så vidare. Detta skulle förklara varför magistormar och liknande uppkommer på väldigt högmagiska platser. Det skulle nämligen vara så att i området skulle de potentiella filamenten ligga i ett sådant tryck att den minsta rubbning skulle tillåta dem att sammanpressas naturligt, och då forma okontrollerad dissipation när filamenten som skapas inte används till något.

Nu minns jag inte var jag läst det här, men det ska tydligen vara så att om du sätter ner en vattenflaska i en HELT stillastående hög med snö, kan vattnet stanna i vattenform så länge det är helt stilla, men så fort du petar till flaskan förvandlas det till is. Det skulle kunna vara ungefär likadant med högmagiska områden.

//Kraetyz, måste tydligen städa

Telephalsion

Swordsman
http://www.foxtail.nu/old/eon_ra02.html

Om magiska fält

Magiska fält finns överallt. Ju starkare de är desto mer magiskt är området. Normalt fluktuerar fälten mellan hundra och tvåhundra taum.

Ibland kan dessa fält vara dominanta i en aspekt. Fältet i en skog kan till exempel vara dominant biotropiskt, vilket innebär att det är lättare att alstra biotropiska filament, eller kryotropiskt dominant om vintern. Dominansen mäts ofta speciellt i den dominanta aspekten; ett magiskt fält om vintern kan till exempel ha en täthet på hundrafemtio taum, dominant kryotropiskt om femtio taum. Detta betyder att om man utvinner alla de etthundrafemtio filament som kan utvinnas ur ett område på tio kvadratfot så kommer det att visa sig att femtio av dem kommer att vara kryotropiska och övriga hundra mer eller mindre jämt fördelade på de tjugo andra aspekterna.

Det är i princip omöjligt att helt tömma ett område på magi. Eftersom det inte går att isolera ett område kommer det området uppföra sig som en skål med vatten. Tar jag en sked av vattnet kommer vattnet runt omkring att rusa in och fylla tomrummet. Nivån i hela skålen skulle sjunka, men det skulle inte bli en grop i vattnet. Däremot skulle det bli ett antal vågeffekter på vattenytan, vilket gör att en person som betraktar ytan kommer att märka vågrörelserna. Magiska fält fungerar på samma sätt. Man kan till och med märka att någon använder magi genom att studera vågrörelserna.

Samma sak händer om man tillför styrka till fältet - häller på mer vatten i skålen. Förutom att nivån även stiger runt omkring så märks förändringen även på vågrörelser om det inte sker mycket försiktigt.

Genom den här analogin förstår man också konsekvenserna av att helt tömma ett område på magisk energi. Trycket från det omgivande fältet skulle bli så stort att det skulle rusa in i det tömda området och skapa en implosion.

Fienden

Hero
Så det var DÄR jag läst det! Tack, Telephalsion. De vågrörelser som pratades om där var det jag menade när jag talade om rubbningar som skapar magistormar i extremt högmagiska områden. Det blir typ en kärnreaktion, att två potentiella filament knuffas till och blir ett filament, vilket i sin tur skickar ut en liknande vågrörelse runt sig när det dissiperar okontrollerat.

Men nu kommer då frågan: Vad är det egentligen, rent fysiskt, som orsakar dominans av någonting i ett område? Är det så att den fysiskt skapade kylan i området i sig emanerar kryotropiska potentiella filament? Bestämmer magiströmmarna när det blir vinter?

Sedan tycker man ju att en skog borde vara dominant bio OCH nekrotropiskt, då de båda rimligtvis arbetar samtidigt. Amirite?

Fienden

Hero
Så, Thaums lag är ju då samma som vår densitetslag p=m/V, men detta har vi ju redan fastställt med T = M/V, Thaum (densitet) = Magiflöde (Massa, eller antal potentiella filament) / Volym (m^3).

Detta är ju, när det kommer till att räkna ut Thaum, det enda som krävs. Jag tänkte lägga upp en konvertering av den allmänna gaslagen, men temperatur borde rimligtvis inte vara en konstant för potentiella filament, endast deras aspekt. Hög temperatur ger hög termotropi då, givetvis. Dessutom är ju M (magiflöde) samma sak som nR (antal mol), såvida vi inte vill räkna ut laddningen på ett potentiellt filament. Vilken enhet skulle denna räknas i?

Jag skulle gärna vilja räkna ut hur filamenten rör sig och hur mycket kraft som krävs för att slå samman potentiella filament till filament med längd, tillsammans med en formel för att räkna ut troligheten att okontrollerad dissipation uppkommer i ett område med given Thaum.

//Kraetyz, sitter på wikipedia as of now

Fienden

Hero
Genom att använda formlerna för Brownsk rörelse skulle man kunna räkna ut ett potentiellt filaments rörelse i ett givet område.

Tyvärr ligger detta långt utanför mina kunskapsramar. :gremfrown: Jag ska försöka lite, om jag kommer fram med något kommer jag att ändra det här inlägget.

Något som också är relevant för ämnet är att konvertera Ficks Lag http://sv.wikipedia.org/wiki/Ficks_lag till att behandla just vårt ämne här. Med denna skulle man kunna räkna ut hur snabbt ett områdes Thaum återställs efter att filament har alstrats i området.

En viktig fråga är: Potentiella filament, svävar de löst i luften eller finns de inbundna i någon sorts vätskeliknande substans (Eter)?

//Kraetyz, önskar att han kunde mer fysik

DesertRain

Hero
Det där med att slå samman filament med varandra och på så sätt öka längden låter ju lite som partikel- och atomfysik om kärnreaktioner. Om jag inte hade haft en fysiktenta om ett par dagar hade jag kunnat skriva ihop något om det. Om intresse finns kan jag se om jag kan göra något efter den 13:e.

Har filament laddning över huvud tager? Jag kan inte minnas att jag läst något om det, fast jag kan ju ha fel. Det finns ju i och för sig negativa krökningstal (antiaspekter enl. Drakar) men laddning behöver ju inte nödvändigtvis finnas.

En annan sak jag funderat på är hurvuda filamenten rör på sig (jag tror det i alla fall) och i så fall hur fort de rör på sig. Är det möjligen en motsvarighet till ljushastigheten i vårat universum?
Sedan kan man ju fråga sig ifall rör sig som vågor eller inte. Det har jag inget bra svar på nu, så kom gärna med förslag!

Purgatory, filamentteoretiker.

Fienden

Hero
Intresset finns, åtminstone från min sida. Jag tycker att det här är oerhört kul! ^^ Jag tänker mig alstring av filament som en kärnreaktion, just som du säger.

Det står ingenstans att filament har laddning, men eftersom energin finns där borde de troligen ha någon form av laddning, som kanske mäts i just L (laddning, motsvarande vår e). Man skulle ju kunna säga att ett potentiellt filament har laddningen 1L. Frågan är ju då hur mycket laddning ett längd 1-filament har? 2L?

När vi pratar om kärnfysik måste det ju noteras att krökningstalen är ju en sorts halveringstid. Problemet är att halveringstiden verkar vara väldigt slumpmässig, ett 4F (längd 4-filament, jag kommer förkorta så i fortsättningen) kan ju ha krökningstalet 1, 2, 3 eller 4. Hur skulle detta bestämmas? En sannolikhetsformel?

För övrigt kan det antecknas att ett 4F, enligt min teori om användning av potentiella filament, ett magiflödesvärde på 5, eller 5M. Detta för att det krävs 2M för att skapa 1F, och sedan 1 extra M (potentiellt filament) för varje F-enhet utefter det. Några invändningar, borde det se annorlunda ut? Jag tycker själv att det känns lite skumt...

Just rörelse och hastighet tror jag är något som vi får fundera hårt på, det finns absolut ingen information om detta i böckerna. Det enda jag vet är att Thalakatribunalerna har mått för Eterns densitet, vilken borde utöva friktion och således påverka filamentens hastighet. Men deras grundhastighet... Kanske som du säger en motsvarighet till ljushastighet. Detta skulle dock innebära att magiker är jääääääävligt snabba när det kommer till att fånga in dessa potentiella filament. :gremwink:

//Kraetyz, stolt över sin tråd :3
... Men mindre stolt över sin noobighet i fysik

DesertRain

Hero
Kraetyz said:
När vi pratar om kärnfysik måste det ju noteras att krökningstalen är ju en sorts halveringstid. Problemet är att halveringstiden verkar vara väldigt slumpmässig, ett 4F (längd 4-filament, jag kommer förkorta så i fortsättningen) kan ju ha krökningstalet 1, 2, 3 eller 4. Hur skulle detta bestämmas? En sannolikhetsformel?
Möjligen kan man använda fakulteter för att bestämma antalet kombinationer av krökningstal. Fast det verkar ju som att ett filament med krökningstal 5 inte kan bestå av flera lägre kröknigstal vars summa blir 5. Så då faller ju det.

Man kanske kan se det som att desto högre kröknigstalet är desto mer "engergi" innehåller filamentet. Nu kommer jag inte ihåg exakt hur det är, men om du har ett 4F förkortas det alltid ner till 0 eller kan det sjunka ner till exempelvis 3, dvs en lägre energinivå.
Är det som i det första blir det ju lite enklare. Fast är det som det andra så kan man behandla dem lite som elektronerna i en atom när de hoppar mellan olika energinivåer (lite jobbigare).

Formel för att räkna ut hur många potentiella filament det finns kvar efter att man alstrat ett filament av längden F

Formeln för radioaktivt sönderfall i våran värld ser ut som följande:
N=N(0)*e^(-λ*t)

Där N = antal kärnor (antal filament?)
N(0) = antal kärnor då t = 0 (motsvarande fast med filament)
λ = våglängden (??? i mundana)
t = tiden (sätt till 0.1*)

Om man sätter att λ = filamentlängden (F) kan man ju konvertera formeln till Mundana.

M=M(0)*e^-(F*0.1) Kallas Purgas ekvation efter den berömde magiteoretikern Wallanus Purga.

M = Antalet kvarvarande potentiella filament
M(0) = Antalet potentiella filament innan alstring
F = Längden på det alstrade filamentet.

Om man då har 150 potentiella filament dvs M(0)=150 och man alstrar ett 4F filament kommer det, enligt formeln, betyda att det finns ~100 potentiella filament kvar i fältet i närheten av där magikern alstrar.

Graf till ekvationen:

*Jag satte det för att man skulle få intressanta och rimliga resultat i spelvärlden

Purgatory, kunde inte låta bli