För att fortsätta från i natt:
Om man säger att M är magiskt flöde och mäts i filament, då blir T = antal filament/volym. Eftersom vi vet att normalnivån är 150T så kommer det magiska fältet i genomsnitt att innehålla 150 potentiella filament.
Vad händer då när man alstrar magi till en besvärjelse?
Det man gör är ju att man tar ett antal filament från fältet. Säg att man använder en besvärjelse som kräver 3 filament och befinner sig i ett 'normalt' område. När man alstrat så sjunker antalet potentiella filament till 147. Eftersom de magiska fältet strävar efter jämlikhet så kommer förlusten snabbt att försvinna och fältet återigen stabiliseras.
Om fältet består av betydligt färre antal Thaum än det normala. Jag vet inte exakt hur mycket men jag kan tänka mig att ungefär +/- 100T inte innebär någon större skillnade (dvs inga regeltekniska effekter). Om antalet Thaum är mindre än 50 börjar bristen på filament göra sig påmind. Det blir svårare att alstra filament och att transformera dem till andra aspekter. Det är detta som i reglerna är lågmagiska platser.
Om antalet Thaum är minder än 10 så har vi magidöda platser. Här är det så pass svårt att använda magi så att det i princip är omöjligt att göra mer än de enklaste av besvärjelser. Som jag tänker mig det kan antalet Thaum aldrig bli 0, det minsta är 1 och då är det riktiga extremfall.
Högmagiska platser motsvarar då när antalet Thaum är större än ungefär 250 till 300. Det är då enklare att alstra magin. Något som är intressant med högmagiska platser och de flesta andra fenomen som är relaterade till höga Thaumvärden är att de nästan enbart är EN aspekt som dominerar. I ett normalt fält upptar de olika aspekterna ungefär samma andel, men i högmagiska platser är det en aspekt som dominerar kraftig över de andra.
Ett undantag från ovannämnda observation är det som kallas för vild magi. Här har alla aspekterna onormalt hög koncentration samt att de strömmar okontrollerat till skillnad från normaltillståndet.
Magistormar innebär ett väldigt högt Thaumvärde orsakat av en aspekts dominans över de andra. Dessutom så förekommer det en del av de kaos som förekommer i det som kallas vild magi. Det är okänt om detta kaos är ett resultat av ataxatropisk inverkan eller ett resultat av att Thaumvärdet är så pass högt. Magistormar har ett thaumvärde på över 1000 och kan ha så mycket som 100 000 i riktiga extremfall.
Magiska urladdningar är resultatet av att antalet filament av en viss aspekt är totalt dominerande över de andra aspekterna. Det innebär att Thaumvärdet, väldigt lokalt, ökar till enorma mängder. Så mycket som 500 000 eller mer Thaum har påträffats.
Altstringssvårigheten är alltså direkt kopplad till antalet Thaum, ju lägre värdet är ju svårare är alstringen och tvärt om.
Det var allt för tillfället, hoppas det ger något
Purgatory, ska plugga riktig fysik nu