Nekromanti The Committee for the Exploration of Mysteries

Genesis

Ni dés ni maître
Jag skulle vilja peka på ett häftigt spel som jag köpte igår, och spelade idag. Det heter The Committee for the Exploration of Mysteries, och kan köpas i PDF-form här för ynka 10 dollar.

Spelet är spelledarlöst och utspelar sig hos kommittén där ett gäng äventyrare berättar för kommitténs sekreterare om sin senaste fantastiska expedition. Rollpersonerna berättar alltså i första person imperfekt om sina äventyr på den expedition de just deltagit i. Spelet utspelar sig i pulpens 1930-tal, och är inspirerat till stor del av Indiana Jones-filmerna.

Känslan när man spelar påminner om Münchaussen, men spelsättet är ganska annorlunda. Man turas om att sätta scener på olika platser på expeditionens väg, och varje spelare har en annan spelare som Opposition. När man frispelat sin scen en stud så säger man helt enkelt "Föga anade jag vilka faror som väntade mig", varpå oppositionen hittar på en fara. Det finns även gruppfaror som hela expeditionen tvingas samarbeta för att överkomma. Den sista scenen är alltid en sådan gruppfara, och varje gång minst två spelares glas är tomma när en scen avslutats, så fylls alla glas på igen, och en gruppfara triggas. Fräckt system.

Andra grejor som är coola:

* Alla faror är tajmade. Du har tre minuter på dig att överkomma en enskild fara och nio eller tolv (beroende på antalet spelare) för att överkomma en gruppfara, innan kommittén tröttnar och nästa spelare abrubt avbryter dig med sin nästa scen (alternativt misslyckas du och hela expeditionen drabbas, beroende på hur tärningarna ligger). Det ger ett hetsigt tempo i actionsekvenser, och jag har aldrig känt mig så uppjagad under rollspelande som när hela gruppen slogs mot brasiliansk polis i djungeln. Vi hade ont om tid, och beskrivningarna kastades fram: "Jag skjuter ut ett nät från min multigadget!" "Polisen tar fram en eldkastare och bränner sönder nätet i luften!" "Jag öppnar eld med min pistol!" "Polisens eldkastare har startat en skogsbrand!". Bam, bam, bam.

* När du hittat på något som du vill skall dyka upp igen i ståryn, så skriver du ned det i en expeditionslogg. Andra spelare kan nu tjäna Acclaim (spelets valuta) för att knyta in dem i historien vid senare tillfällen.

* Spelet kan spelas klart på ett speltillfälle och kräver inga förberedelser -- två saker som jag verkligen gillar. Man kan dock, om man vill, spela igenom mer noggrannt och därmed dela upp spelet på flera sessioner. Båda funkar.

* Varje rollperson har en Desire, vars öde avgörs av hur mycket Acclaim de lyckas skrapa ihop under spelomgången.

Sådärja, det var bara det jag ville säga. Häftigt spel som jag kan rekommendera. Har ni några frågor om det så kan ni ju ställa dem i den här tråden. Det här var inte tänkt som en recension; jag ville bara lyfta fram ett spel som jag upptäckte av en slump och som jag inte har hört talas om tidigare. Någon annan som provat det och kan berätta om sina erfarenheter?

Rekommenderas varmt till alla som diggar Baron Münchaussen.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Glas?

Det låter häftigt, men jag har en fråga:

Den sista scenen är alltid en sådan gruppfara, och varje gång minst två spelares glas är tomma när en scen avslutats, så fylls alla glas på igen, och en gruppfara triggas.
Vad är det för glas, och vad innehåller de?

/tobias

Sodivra

Champion
zomg? (Lite ot)

Kära hjärtanes, jag satt just och våndades över att jag inte kunde hitta Baron Münchausen i svensk butik eller som pdf.

Vi har ett rollspelsreleaseparty om två veckor, tema wierd tech/absurd stad 1800-tal. Jag hade tänkt fixa fram Baron von Münchausen till dess, men det här kanske skulle passa ännu bättre. Vad tycker du?

Vi ska förstås sitta i en bar (får inte bli för exalterade) och i 1800-talskläder. (En fördel med Baron von Münchausen är att man kan "lajva" det snarare än att berätta det)

Var får man tag på Baron von Münchausen anyway?

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Glas?

Vad är det för glas, och vad innehåller de?
Jag citerar reglerna:

Age-appropriate, in-character beverages (beer, wine,
brandy, eggnog, etc. for adults or nonalcoholic
sparkling cider, soda, or punch for teetotalers
or youths)
Du har helt enkelt glas framför dig, som du dricker av när du känner för det. De används även till att skåla med i början och i slutet av varje spelomgång ("To learning, travel and adventure!"), som en ganska fjantig slumpmekanism när en slumpmässig spelare skall väljas (rulla en T6. 1-2, spelaren med mest fyllt glas. 3-4, spelaren med närmast halvfullt glas. 5-6, spelaren med tommast glas). Dessutom kan man "höja glaset" för någon som berättat nå't häftigt. Denne spelare får då en Acclaim.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Flämt! [ANT]

Age-appropriate, in-character beverages (beer, wine,
brandy, eggnog, etc. for adults or nonalcoholic
sparkling cider, soda, or punch for teetotalers
or youths)
Sprit eller sockrad dryck? Dags att skriva anmälan till hälsovårdsnämnden. :gremmad:

Genesis

Ni dés ni maître
Re: zomg? (Lite ot)

Vi har ett rollspelsreleaseparty om två veckor, tema wierd tech/absurd stad 1800-tal. Jag hade tänkt fixa fram Baron von Münchausen till dess, men det här kanske skulle passa ännu bättre. Vad tycker du?
Spelet föreslås spelas i antingen 1930-tal, eller viktoriansk era, så det funkar nog med temat. Weird tech hade vi med en del. Däremot utspelar det ju sig knappast i stadsmiljö, även om vissa platser längs med rutten kan vara det (Kairo, i ett spelexempel).

Att sitta i en bar bör funka, men betänk att det kräver en hel del tärningar och även en del markörer (vilket även gäller för Münchaussen, visserligen). Under gruppfaran så slog vi ungefär kanske 8T6 vardera, plus 6T10. Rollformulären är även i A4-storlek, så de tar upp mer plats än Münchaussens namnlappar.

Vad jag framförallt gillar med spelet, om man jämför med Münchaussen, är att det inte blir lika mycket "Nu är det din tur", utan man berättar tillsammans. Det blir en del "Jag vill minnas att det var vid det här tillfället som du, Herr Wigglestone, fick syn på en synnerligen suspekt figur som rörde sig i mörkret, stämmer inte det?"

Var får man tag på Baron von Münchausen anyway?
Vad skall du med det till? Har du spelat det tidigare så lär du väl ha alla regler i huvudet? De är ju typ tre stycken.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Att sitta i en bar bör funka, men betänk att det kräver en hel del tärningar och även en del markörer (vilket även gäller för Münchaussen, visserligen). Under gruppfaran så slog vi ungefär kanske 8T6 vardera, plus 6T10."

Det här låter dock inte särskilt coolt. Vad används alla dessa tärningar och markörer till då?

Genesis

Ni dés ni maître

Det här låter dock inte särskilt coolt. Vad används alla dessa tärningar och markörer till då?
Markörerna är ganska lugnt. De är bara till för att hålla koll på Acclaim, ungefär som mynt i Münchaussen. Spendera en Acclaim, få två Acclaim, och så vidare. Simpelt.

Tärningarna kan man nog ha problem med om man är tärningsallergiker. I en vanlig konflikt så funkar det såhär:

* Oppositionen slår ett antal T10:or för att bestämma svårighetsgraden (1-6 stycken), och summerar. Denna summa är svårigheten för hela testet, och det är det resultatet spelaren behöver komma upp i inom tre minuter för att lyckas.
* Spelaren bestämmer vilket attribut som används, och om han använder några Descriptors. Dessa är T6:or, kanske fyra-fem stycken från början.
* Nu turas man om att göra följande: Spelaren lägger fram en av sina tärningar och beskriver något han gör för att klara problemet. Oppositionen beskriver något såligt som händer. Sedan lägger spelaren fram en ny tärning och beskriver vad han gör, och så vidare. Spelaren kan få nya tärningar på ett gäng sätt (Sudden Insight, Gear, Acquaintances, Change Tactics), eller be om hjälp, varpå den spelare som accepterar slår sina tärningar och fortsätter konflikten. När spelaren möter eller överstiger svårigheten får han beskriva hur hindret överkoms.

Jag hade inte så mycket problem med additionerna. T10:orna behöver man bara summera en gång per scen, så det är inte så jobbigt. T6:orna lägger man till en efter en, så man behöver inte summera allihop på en gång. Istället blir det en serie små additioner i stil med 12+5, 17+4, och så vidare. Aldrig 5+6+4+4+3+1+1.

Något jobbigare blev det i gruppfarorna. Här var svårighetsgraden på den gruppfara vi körde 40+6T10. En del räknande. T6:orna funkade hyfsat, så länge varje person som lade fram en tärning sade högt vilken summa han kom upp i. Om man tappade bort sig kunde någon som inte gjorde något för tillfället räkna ihop det.

Som sagt: jag tyckte inte att det gjorde så mycket, och inte heller mina spelare, men om man verkligen ogillar att räkna ihop tärningar så kan jag tänka mig att det blir problem.

Sodivra

Champion

Stadsmiljön är inte ett problem.

Vad skall du med det till? Har du spelat det tidigare så lär du väl ha alla regler i huvudet? De är ju typ tre stycken.
Fast det har jag ju inte...

Nå, det är bestämt: Jag lånar baronen och köper kommitén! Att ens drickaglas är med i regelsystemet sålde det för mig. Du fick väl min inbjudan, förresten?

Genesis

Ni dés ni maître

Fast det har jag ju inte...

Nå, det är bestämt: Jag lånar baronen och köper kommitén! Att ens drickaglas är med i regelsystemet sålde det för mig. Du fick väl min inbjudan, förresten?
Öh, nä? Det fick jag inte. Men jag skulle bli överlycklig om jag fick en. Hoppas bara jag har möjlighet att komma. Om inte annat så har jag spelat Münchaussen, och kan därmed reglerna. Och ens drickaglas är med i reglerna i Münchaussen, också, förresten, om än inte lika tydligt.