God45;n241690 said:
WFRP handlar om att spelet låtsas vara D&D och sedan spelar du en Call of Cthulhu utredare fast mindre kompeten som jobbar som prostituerad eller gatusopare. Sedan försöker du rida en häst eller slåss och då misslyckas du och blir fruktansvärt lemlästad. Det är skämtet. Det är inte egentligen ett rollspel. Det är hela poängen och varför jag älskar det.
Egentligen tycker jag detta är OT från TEW men...
... precis som Rymdhamster håller jag inte alls med. Det hela blir vad du gör det till. Hela den här 'one true way' grejen är ganska tröttsam.
Jag har spelat Warhammer som mer deckarlir (ganska ovanligt) men allra oftast så har vi spelat det som ett fantasy-lir och som vi spelade de flesta fantasy-lir. Man traskar runt i världen som ett gäng murder-hobos (kanske lite mer sant i Warhammer fallet än många andra fantasy-lir) och letar efter den där mystiska främlingen på värdshuset som skall ge dig ett uppdrag (tm) och så traskar man iväg dit för att sannolikt nita monster (eller någon annan form av skurkar), hitta rikedomar (om man har tur magiska pryttlar), levla upp, kunna ta sig an tuffare uppdrag osv. osv.
Sen tycker jag Warhammer har en ball setting som backdrop till äventyrandet, ger utrymme för annat än rent grottkräl (vi spelade sällan rent grottkräl iofs) och en bunke säregna och intressanta identifierare för sin setting (kaos, grönskinn av lite annorlunda typ än vad som var typiskt där och då, faran med att använda magi, den ganska tydliga kopplingen till europa och vår värld i ursprungs-settingen osv.). Så jag menar inget ont om Warhammer på något sätt. Gillar settingen, tycker warhammer 2 systemet funkar (även om jag hade husreglat till ett köpesystem (vilket vi gjorde) och kanske boostat chansen att lyckas för nybörjare något) helt ok och överlag gillar spelet!
Tyvärr kan jag inte hjälpa med TEW-kampanjen har varken spelat eller spellett den (kanske spelat någon deläventyr för 25 år sen eller så...). Den främsta skrivna kampanjen vi körde var Doomstones om jag kommer ihåg rätt.
Cog.
PS! Någon mod kanske bör bryta ut den här sub-tråden till en egen om det fortsätter gå OT från TEW-kampanjen. DS!