Jag är pepp AF på nya CD!!!!!
https://m.youtube.com/watch?v=jdZMCN0xxT4
https://m.youtube.com/watch?v=jdZMCN0xxT4
Jag avskyr egentligen yrkessystemet då jag tycker minst lika illa om rälsad karaktärsskapning som somliga på det här forumet tycker illa om rälsade äventyr =DNässe;n241893 said:Har nog inte tänkt så mycket. Är yrkesbytandet viktigt för systemet eller världen? Tänkt att det mest är kopplat till regelsystemet, men det kanske inte stämmer?
Jag tycker det är svårt att svara på men eftersom Warhammer har ett stort och utvecklat yrkesfokus (större än något spel jag vet) så vore det fel att inte ha någon mekanik alls kring det.Nässe;n241893 said:Har nog inte tänkt så mycket. Är yrkesbytandet viktigt för systemet eller världen? Tänkt att det mest är kopplat till regelsystemet, men det kanske inte stämmer?
Men Alver är bättre än människor så deras Ras tärning är redan bättre eftersom de får rulla den när det är något en alv skulle klara, vilket är mycket fler saker än en människa skulle klara. Men det balanseras genom den vansinniga, fula, genuint otrevliga, "få spelare vid bordet att bli obekväma" och brutala rasism som alven kommer utsättas för av ALLA NPC: er i alla scenarion någonsin.Henke;n241923 said:Jag tycker det är svårt att svara på men eftersom Warhammer har ett stort och utvecklat yrkesfokus (större än något spel jag vet) så vore det fel att inte ha någon mekanik alls kring det.
Egentligen skulle jag vilja haft någon form av tärningstillägg/avdra för att skilja ras åt också, fast risken blir att det skulle förstöra det fina med CD.
Alternativt så skulle yrkestärningen även kunna nyttjas för att visa att en RP är av viss ras tex i ett tärningsslag som kräver smidighet så kan man som tjuv nyttja yrkestärningen, men också som alv även om alven inte har ett yrke som motiverar att man får yrkestärningen?
Det är en bra poäng men just denna term har blivit så pass mycket mer av en "spelterm" än ett renodlat mimetodiegetiskt begrepp, vilket gör att jag ser det som något vi både kan, och enligt mig ska, ändra.God45;n241956 said:Det här är fantasy där alla idéerna är fel ändå.
Har ni inte spelat wfrp tidigare och inte har någon relation till career-systemet så är de inte alls viktiga. De är arv och tradition. Inget som krävs.Nässe;n241972 said:Angående yrken tänker jag på spelvärldens interna logik. Antar att det inte är så att folk man stöter på hela tiden byter yrke eftersom det är enda sättet att förbättra sig? Adelskvinnan blir smed som blir pirat som nästa äventyr skolat om sig till råttfångare. Vilket det borde vara om reglerna och världen synkade. Motsvarande i D&D borde vara att alla SLP slår ihjäl varandra och jagar monster eftersom det är enda sättet att bli så gott som gudomlig.
Antar att erf-reglerna snarare är skrivna för att styra den resa RP ät tänkta att göra.
Är det så det är tänkt att balanseras i regel-systemet (är det här CD (Cthulhu Dark) vi talar om?). Eller är det presumptivt så här ni tänker det skall fungera.God45;n241928 said:Men Alver är bättre än människor så deras Ras tärning är redan bättre eftersom de får rulla den när det är något en alv skulle klara, vilket är mycket fler saker än en människa skulle klara. Men det balanseras genom den vansinniga, fula, genuint otrevliga, "få spelare vid bordet att bli obekväma" och brutala rasism som alven kommer utsättas för av ALLA NPC: er i alla scenarion någonsin.
Jag har det?cogitare;n242378 said:Jag tycker oavsett det är ganska dålig design att balansera upp regelmässiga ojämlikheter med settings-detaljer. Har aldrig, faktiskt aldrig, sett det fungera framgångsrikt.
Det är så det redan är i CD.cogitare;n242378 said:Är det så det är tänkt att balanseras i regel-systemet (är det här CD (Cthulhu Dark) vi talar om?). Eller är det presumptivt så här ni tänker det skall fungera.
Bra! Jag är fullt medveten om att olika saker funkar olika bra för olika personer/grupper2097;n242388 said:Jag har det?
Check! Då vet jag att CD inte är för mig med andra ord2097;n242396 said:Det är så det redan är i CD.
Om jag nu skall hårddra det (och se detta som lite 'tongue in cheek') så kan en SL göra i stort sett vilket koncept (ras, yrke, klass, folkslag m.m.) ospelbart om hen vill pga. hur det tas emot och hanteras i setting och narrativ.2097;n242388 said:I fredags pratade jag med några av spelarna om vilka som är dom enklaste resp krångligaste klasserna i femman och jag nämnde häxa (warlock) som relativt enkelt. Och dom bara “Nej, Sandra. Så som du spelleder pacten och patronen är det inte enkelt att vara warlock.”
Ja, eller erfarenhet då; du har erfarenhet av att det inte har fungerat, jag av att det har fungerat.cogitare;n242432 said:Bra! Jag är fullt medveten om att olika saker funkar olika bra för olika personer/grupper
Det är självklart en personlig preferens jag skriver om här. En del grupper gillar det här upplägget, men inte jag.
Aha, typ “jedi-problemet” i SWd6? I D&D 5e är ju drow dom bästa. Plus till cha och dex och massor av bra proficiencies och cantrips från början. (Och… just nu ramlade min PHB i bitar T_T varför är dom böckerna så dålig kvalitet när dom nu var så dyra?)Hence, “det som är spelbart skall vara spelbart” (enligt vad jag skrev i tidigare inlägg). Det jag menar med detta är att en spelare som väljer att spela en Drow Ranger (med dual wieldade kroksablar) faktiskt skall funka (med detta menar jag regeltekniskt och inte ev. rasism eller annat som kan existera i setting mellan folkgrupper/fraktioner m.m.) i samma grupp och kunna bidra och inte till merparten vara ägd av sagda Drow Ranger.
CD har ju inga grundegenskaper men varför är du mot denna typ av statusskillnader? Det kan ju bli frö till coolt lir.Om jag tänker mig bland det värsta jag kan komma på så är det att någon spelar noldor (konverterad till) i drakar och demoner (expert) medan någon annan stackare spelar vad som helst annat (i stort sett) och kommer vara så underlägsen gällande grundegenskaper att det blir en smula fånigt. Eller som det faktiskt var i whfrp 1 där alver ägde merparten av de andra raserna (eller varelseslagen om ni så vill).
Alltså i vanilla CD finns ju inga alver, hober eller dwarves öht. Du har människotärningen, yrkestärningen och insiktstärningen (i TEW-hacket blir då den sistnämda KAOSTÄRNINGEN).Check! Då vet jag att CD inte är för mig med andra ord
OT fraktioner:fraktioner
Ja, ytterligare ett exempel.2097;n242437 said:Aha, typ “jedi-problemet” i SWd6? I D&D 5e är ju drow dom bästa.
Kanske främst för att den här typen av uppenbara exploits i systemen tenderar att dra till sig vissa spelare ELLER lockar fram visst beteende hos spelare som jag inte gillar.2097;n242437 said:CD har ju inga grundegenskaper men varför är du mot denna typ av statusskillnader? Det kan ju bli frö till coolt lir.
Jag har ärligen svårt att tänka mig att detta INTE hade kunnat hända även om alla RP faktiskt har en likadan grund att stå på och inte alven har 2 extra feats och bättre grundegenskapsbonusar (eller vad det nu må vara).2097;n242437 said:Som i vår D&D-kampanj nu när alla smidiger intriger mot kaptenen på båten osv.
Jag kan inte systemet så uttalar mig inte om det.2097;n242437 said:Men tänk dig olika yrken, en är gatsopare och en annan är president. Dom kommer ju kunna använda sin yrkestärning lite olika.
Haha, tänkte inte på det. Men det har du helt rätt i. Brukar nog oftare använda svenska ordet 'grupperingar'. Men självklart skall det vara faktioner.2097;n242437 said:Hjälp vad jag har sett mycket “fraktioner” på sistone, nya memet att lägga in ett “r” i “faktioner”? Det är inte bara du som gör detta. Jag skriver fel hela tiden på massa grejer, menar inte att vara skrivpolis. Bara nyfiken på var denna trend kommer ifrån.
Jag har svårt att förstå varför? Det skulle nog hjälpa mig begripa din poäng. Varför vill du ha åtskillnad mellan fluff och crunch? Tycker det är viktigt och intressant när dom glider ihop.cogitare;n242442 said:Alltså, jag har inget emot status-skillnader. Men jag tycker det är att blanda äpplen och bananer [...] Separerar fluff kring din RP från reglerna som styr den i så stor utsträckning som möjligt. Och låt det som styr RP skapandet vara så jämlikt och transparent (angående val man gör) som bara är möjligt.