Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
(Jag tycker vi gör en överenskommelse här och nu om att 3ed inte är något man pratar om, punkt =).God45;n241694 said:Noll medhåll (om inte du pratar om 3ed som jag inte pratar om). Combat i WFRP handlar om att vifta tills någon får in en crit och skalar av en arm. Det är omöjligt att spela som D&D.
Medan jag håller med om att strid handlar om att vifta tills någon får en crit, så är det ju egentligen rätt få av critresultaten som faktiskt resulterar i att något faktiskt huggs av utan att omedelbart även innebära döden. Och av de resultat som inte automatiskt innebär död, men innebär att något huggs av har du ändå en rätt rejäl chans att blöda ihjäl inom ett par rundor.
Så det kokas ner till antingen i princip oskadd eller död.
Det finns så klart tre stora faktorer som påverkar detta:
1: Hur lätt är det att få tag på en doktor eller motsvarande. Är dessa sällsynta så utgör ju så klart resultat av typen "untill medical attention is recieved" ett betydligt större problem än om det finns en i varje gathörn. Här spelar ju även miljö in: är man i vildmarken eller i staden.
2: Hur genrös spelledaren är med nya fate points, vilket ju också har att göra med typen av kampanj man spelar. Om man mest slåss mot smugglare och råtfolk i Altorfs kloaker finns det ju kanske inte lika många chanser till fate point-värdiga dåd som om man kör nån mer episk "bekämpa kaos"-kampanj.
3: Hur man applicerar fate points i sammband med blödarskador.
Alla tre skulle jag säga enbart har med spelstil, spelledare och kampanj att göra och inte ett dugg med rollspelet i sig att göra.
Och om det är omöjlgt att spela WFRP som DnD, så hag jag lyckats med det omöjliga =D
Fast där skulle jag hävda att det har mer att göra med hur man spelar DnD.