The Outsider och Stephen King (ev. spoilervarning)

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Följer för tillfället TV serien The Outsider på HBO och känner att jag behöver ventilera. I vanlig ordning med Kings verk så börjar det alltid med något som fångar mitt intresse som tittare. I ”It” så var det barn som fler bortförda av Clownen Pennywise, I ”Storm of the century” var det öbor som blivit isolerade i en storm och som mördades av en främling, I den här historien är det en dubbelgångare som mördar barn och låter någon annan ta skulden.

Problemet med Kings grejer är för mig att det nästan alltid levereras en spännande premiss, men det fortsätter i långtråkiga dialoger och wisewords för att bara blir mer och mer skruvat så man när slutet väl kommer mest känner sig lurad på sin tid. Trots detta så får Kings filmer och serier ofta höga betyg.

Tänker jag närmare på det så har jag en liknande känsla för David Lynch produktioner. Twin Peaks hade en stark inledning men slutade med nån slags dvärg som pratade baklänges. Här finns det dock en annan slags (surrealism) och just surrealism i sin helhet kan vara ok (en favoritfilm är Meshes in the Afternoon från tidigt 40-tal) men mixen för mig yr och illamående.

The Outsider är ju bara cirka halvvägs, men jag får känslan att jag kommer bli besviken ”as f*ck” på avslutningen.

Är det någon som håller med, håller emot eller kan sätta en diagnos på mitt problem med dessa hyllade produktioner? :)

För att förresten sätta en rollspelsvinkel: Finns det inget rollspel med Stephen King tema ? Oneshots där det går övernaturligt mycket åt h-vete för folk?

Jocke

Man med skägg
Pratade med min frisör om King idag. Min upplevelse är att det King kan och gör bäst är de små bitarna när han över några sidor målar ett livsöde, medan huvudhistorierna nästan aldrig intresserar mig alls. Försökte tex läsa IT här om året men slutade ganska snabbt efter att ha läst en bit om en kille som ägde en bar som var mycket bättre än resten. Det fanns liksom ingen anledning att gå tillbaka till det andra. Samma när jag försökte läsa Revolvermannen. Jag gillade verkligen den postapokalypiska staden han kom till i början, dinern folket osv men när den biten var klar och han drog vidare dog storyn för mig.

Har känt samma när jag tittade på Outsider. De två första avsnitten och Jason Batemans historia var nog och jag har int viljat kolla vidare. Resten kommer liksom inte bli något. Oavsett om vi får lära oss något om outsidern eller inte. Det räckte med att flera familjer slogs sönder av att en man (antagligen inte) var på två ställen samtidigt.

Jocke

Man med skägg
Gissar slutet efter att sett två avsnitt: någon (Sheriffen antagligen) kommer prata med outsidern och denne kommer komma med en nihilistisk förklaring till varför han tar folks form och rånbögmördar folk. Typ ”det är min natur”. ”Varför ser du ut som du gör?” Frågar Sheriffen. ”Det gör jag inte” svarar outsidern.
ridå.

Henke

För att spinna vidare på den här typen av historier från King. ”The Stand” tyckte jag var skitbra i början (blir en slags År Noll berättelse) men ju närmare slutet desto märkligare (och sämre) blir den. The Shining har också alla ingredienser för att bli bra, men det övernaturliga dödar den för mig. Jag hade hellre bara sätt att ”Johnny” blir galen. Langoliers har också samma problem men faller på sitt slut.

Då är hans mer jordnära verk mer i min smak. Green Mile har iofs vissa övernaturliga element, men håller sig ändå inom nån slags etablerade ramar. Shawshank Redemption är ju ett mästerverk. Misery är också riktigt bra.

Den rena skräckfilm som jag faktiskt gillade och tyckte var otäck (iaf på sin tid) är Pet Semetary.

dancodan

Swordsman
Henke;n341974 said:
Shawshank Redemption är ju ett mästerverk
Kan inte annat än att instämma. Ett riktigt mästerverk! Jag undrar vad det var som gjorde den så bra?
Karaktärsutvecklingen? Stämningen? Storyn? All of the above?

Sen vidare, The shining. Menar du filmen eller håller de på att producera en serie också?

Henke

dancodan;n341993 said:
Kan inte annat än att instämma. Ett riktigt mästerverk! Jag undrar vad det var som gjorde den så bra?
Karaktärsutvecklingen? Stämningen? Storyn? All of the above?

Sen vidare, The shining. Menar du filmen eller håller de på att producera en serie också?
Filmen... tror inte det är någon serie på gång där. Däremot släpptes ju en fortsättning (Dr Sleep) i höstas.

Jag tror det det är en mix som gör Shawshank så bra samt twisten..

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Stephen Kings metod att skriva är att hitta på en premiss och sedan köra. Han planerar inte sina hinstorier i förväg, vilket tyvärr märks ganska ofta. The Stand (Pestens tid) har redan nämnts ovan. Där tyckte jag att första halvan (när vi bekantar oss med de överlevande efter pesten) är helt makalöst bra, och andra halvan (där det blir en strid mellan ont och gott) är sövande tråkig. Lustigt nog tyckte jag exakt samma sak om den lite liknande The Passage men den var inte King skyldig till.

Och när jag läste It för något år sedan tänkte jag hela tiden på att King borde skriva böcker utan övernaturliga inslag, för karaktärsbitarna och huvudpersonernas vanliga liv var helt enkelt bättre än skräckmomenten.

Troberg

Sinister eater
Jag tittar på Haven för tillfället, och om man ska prata King-TV-serier så känns Haven, Storm of the Century, The Mist och The Dome som samma serie. Samma grundkoncept, mer eller mindre, bara lite olika mix på ingredienserna.

Jag är inte speciellt imponerad av King. Det märks väldigt mycket att han inte har en aning om var storyn ska ta vägen medan han skriver, och det skapar en "otajthet" i allting. Långa sidospår som inte fyller någon funktion, karaktärer som byggs upp bara för att dödas av utan någon egentlig anledning, karaktärer som kommer in osannolikt bara för att rädda honom när han målat in sig i ett hörn och så vidare. Sloppy. Titta tex på Mörka Tornet-serien, som har hela böcker som bara är onödiga utvikningar som inte tillför något, en del väldigt underliga "återuppståndelser" och ett slut som bara känns underligt och opassande.

CapnZapp

Myrmidon
Steven King har alltid varit så. The Outsider är riktigt bra. På att vara ett exempel som illustrerar detta.

Det kan börja jättebra, men man påminns alltid till slut om att hela anledningen det var bra är att Steven King inspireras av baluba-monster.

Men eftersom jag vet detta kan jag njuta sålänge det varar.

Exempelvis The Outsider gick från seriöst till clownigt förra veckan. Hindrar inte mig från att ge början bra betyg även bedömt som seriöst drama, och det gör inte jag nödvändigtvis måste ge det som komma skall en etta - jag vet ju genren alltid till slut blir monsterslask.

Det är ju Steven King.

CapnZapp

Myrmidon
Gurgeh;n342016 said:
Och när jag läste It för något år sedan tänkte jag hela tiden på att King borde skriva böcker utan övernaturliga inslag, för karaktärsbitarna och huvudpersonernas vanliga liv var helt enkelt bättre än skräckmomenten.
Du kan inte ta bort hela grundvalen för hans passion och inspiration.

Utan snask och slask, ingen Steven King.

Man får liksom njuta av första halvan varje gång. :)

CapnZapp

Myrmidon
Såg sista.

Mycket bra. Kvalitet och "detogdetpåallvar" genomgående.

Jocke

Man med skägg
Nu när det är slut så att det går att se i valfri takt kanske jag får ta itu med avsnitt tre och se vart det leder.

Jocke

Man med skägg
Jocke;n343946 said:
Nu när det är slut så att det går att se i valfri takt kanske jag får ta itu med avsnitt tre och se vart det leder.
Well det dök upp en saganorenlänskrimmalmö-lisbethsalder för att skipa rättvisa och vara aspig. Dock ej tydligt om hon är en jävel på att slåss eller inte.

CapnZapp

Myrmidon
Jocke;n343946 said:
Nu när det är slut så att det går att se i valfri takt
Jag har märkt att jämfört med mina vänner är jag inte särskilt känslig för "kan-bara-se-ett-avsnitt-i-veckan" syndromet.

Men jag är helt med på att just denna serie hade nog blivit enbart bättre av att kunna bingeas.

Jocke

Man med skägg
CapnZapp;n343966 said:
Jag har märkt att jämfört med mina vänner är jag inte särskilt känslig för "kan-bara-se-ett-avsnitt-i-veckan" syndromet.

Men jag är helt med på att just denna serie hade nog blivit enbart bättre av att kunna bingeas.
Det är inte jag heller - om jag fastnat för serien. Om den i stället känns lite sådär eller är slötittande så glömmer jag bort att titta nästa vecka och sen kommer jag inte ihåg något alls när jag ett halvår senare tar upp den igen.

Basenanji

Postd20modernist
Nu har jag sett den och måste säga att serien är sevärd! För min del så var väl de sista tre avsnitten inte lika intressanta som de sju första, men ok: givet att historien är som den är så. Bonus att man får se någon sorts upplösning av dramat på slutet.

Sedan håller jag delvis med om Kings författarskap: det vardagliga är mer givande att följa än "mötet med det övernaturliga". Å andra sidan, om vi nu ska ha en serie där något övernaturligt ska vara med så måste vi ju möta det på något sätt och då kan jag tycka att the Outsider gör det bra faktiskt.

Detalj: men tusan vad jag ä l s k a r miljöerna! The Outsider lyckas verkligen fånga mycket av Kings sinne för vardagliga detaljer och hans americana.

PAX

Jordisk Äventyrare
Gurgeh;n342016 said:
Mr. Mercedes. Här bevisar King att han bemästrar även crime stories.

Beträffande Doctor Sleep så vill jag egentligen inte se filmen. Av trailern att dömma så har man skapat en Shininguppföljare... Boken ligger långt från det.

Henke

Nu har jag till sist fått tillfälle att se sista avsnittet. Jag tycker nog det var ett bättre slut än jag väntade mig, men då utgår jag ifrån att nästan alla Kings slut är skräp. Det här var... mediokert... för mig.

Jag får nog helt enkelt lära mig att Kings grejer inte är något för mig - oavsett vilket betyg de har.

CapnZapp

Myrmidon
Henke;n344549 said:
Jag får nog helt enkelt lära mig att Kings grejer inte är något för mig - oavsett vilket betyg de har.
CapnZapp;n342311 said:
Steven King har alltid varit så.

Det kan börja jättebra, men man påminns alltid till slut om att hela anledningen det var bra är att Steven King inspireras av baluba-monster.
.