The Rings of Power (spoilertråd)

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,667
Location
Maastricht
Fuck! My bad.

Det visste jag ju. Glorfindel, den enda förutom Gandalf som blivit återupplivad eller återförd till Midgård. Hur kunde jag göra den felskrivningen?!?!?!?! :D

Cog.
För att Fingolfin är så enormt jävla cool så att du önskade att han var där?
Det råder väl lite osäkerhet kring om det är samma Glorfindel eller inte.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,173
Location
Lund
Det råder väl lite osäkerhet kring om det är samma Glorfindel eller inte.
Jag tar chansen och kör vidare ytterligare ett inlägg om detta som bara är tangentiellt kopplat till trådens ämne.

Var länge sedan jag forskade lite om Glorfindel och som så mycket annat inom Tolkien-verse har jag för mig att det inte var helt uppenbart. Tolkien gjorde ju ofta många olika varianter av samma händelse eller karaktär. Har dock för mig att det fanns stöd för att det var samma Glorfindel som återkom i något brev eller någon av böckerna. Nerd of the Rings har en video om Glorfindel och det kan också varit där som jag hört att de är samma men orkar inte se om den nu :)

Nerd of the Rings - Glorfindel

Även här anses han blivit återförd till Midgård. Men som sagt, det finns olika skolor.

Cog.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,540
Tror i grunden att om man verkligen velat berätta om andra åldern skulle man gjort tidshopp. Säsong 1-2 på ringsmidandet, 3-5 på Numenors fall och Sista Alliansen. Ja det hade varit svårt men hade haft en mycket mer tacksam dramaturgin kurva. Som serien visar är det inte alls givet att den sammanpressade tidslinjen funkar bättre. (Sen gör den sig ytterligare otjänst genom att pressa in i sammanhanget ovidkommande storylines som stjäl tid. Jag menar vad åstadkommer tråden om Sydländerna hittills? Jag var helt övertygad om att den skulle visa de framtida nazgulerna men än så länge finns ju inget av det.)
Spinner vidare på mig själv. En intressant sidotråd hade ju varit att låta numenoranerna komma med i slutet säsong 2 när de hjälper alverna besegra Sauron. Fokus på deras befälhavare som efter segern börjar etablera kolonier på kusterna. Denna person är givetvis den framtida Häxkungen. Här kunde man utnyttja Toljiens vaghet och låta denne få sin ring först senare.
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,480
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det som jag är bitter över och känner en del sorg över, är att det kommer dröja enormt länge innan någon försöker berätta om andra åldern i en serie igen. Amazon har förstört min möjlighet att i mitt liv få se en bra adaption av andra åldern som serie. Jag tycker inte idén om att visa andra åldern som serie är dålig, tvärtom! Men Amazon har enligt mig gjort alla dåliga val man kunnat göra förutom musiken då, som faktiskt är bra.
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,549
Location
Nirvana
Det som jag är bitter över och känner en del sorg över, är att det kommer dröja enormt länge innan någon försöker berätta om andra åldern i en serie igen. Amazon har förstört min möjlighet att i mitt liv få se en bra adaption av andra åldern som serie. Jag tycker inte idén om att visa andra åldern som serie är dålig, tvärtom! Men Amazon har enligt mig gjort alla dåliga val man kunnat göra förutom musiken då, som faktiskt är bra.
Det är säkert så att en del epoker blir svåra att återvända till, men jag tror och hoppas också att de bolag som har använt kända varumärken på sätt som publiken inte gillar nu får tänka om. Det går ju att göra mycket annat intressant med Tolkiens Midgård.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,480
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det är säkert så att en del epoker blir svåra att återvända till, men jag tror och hoppas också att de bolag som har använt kända varumärken på sätt som publiken inte gillar nu får tänka om. Det går ju att göra mycket annat intressant med Tolkiens Midgård.
Absolut, och hoppas att du har rätt! Tyvärr är min helt personliga uppfattning att serier eller filmer som faktiskt går bra, görs om igen och igen snarare än att ge en dålig serie ett nytt liv och en ny chans. Se tex att det kommer en Harry Potter-serie som handlar om det filmerna(böckerna) handlar om med mer tillagt självklart. Jag ser tyvärr inte att något liknande lär hända gällande Rings of Power. Tror att Tolkien i film eller serieform är något som producenterna kommer undvika som pesten. Detta är självklart väldigt tragiskt men inte något speciellt underligt.
 
Top