Om jag får ork att se avsnittet igen så skall jag mer ingående berätta vilka scener även om jag misstänker att det just kanske främst problemet för mig är att det just nu är så spretigt fokus.
Ah. Just det som jag ser som en av seriens styrkor =) För min del hade det varit hundra procent alla historier fortsätter på helt skilda spår och aldrig knyter an till varandra =D
Behövde vi verkligen scenen med Numenors drottning där hon egentligen inte tar ett enda beslut själv? En scen där en skeppsbruten luffare(i allas ögon utom Galadriels då hon senare får reda på vem han är)tar kommandot och alla lyssnar och lyder som om det är naturligt att just skeppsbrutna luffare får bestämma i Numenor. Den scenen kändes väldigt awkward och kunde ha gjorts så mycket bättre.
Aha. det tycks kanske bara föreligga en skillnad i hur vi använder ord som omotiverad eller överflödig =) För mig kändes scenen väldigt motiverad, den kunde bara ha varit bättre skriven =D
Vi får ju mycket information i den:
"No one kneels" och att vad som verkar vara drottnignens rådgivare eller minster verkar ha lika mycket talan som drottningen. Numenor tycks vara ett väldigt demokratiskt, kanske rent av jämlikt samhälle. I vart fall för de som är numenor.
Konflikten mellan Numenor och alverna hintas lyftas fram här, tillsammans med respektives attityd om den andra parten, och stärker det vi vet från byn där Arondir hälsade på; människor gillar överlag inte alver. Och alver verkar vara en smula självgoda. Det påminner oss också om skillnaden i perspektiv: människor har sagor och legender om vad som hände, medan alverna var där (eller känner någon som var det).
Vi etablerar att Galadriel känner att det är bråttom, vilket verkar driva hennes handlingar (flykten från palatset, etc...).
Vi får reda på att Halbrand föredrar manipulation framför konfrontation, har en viss pondus och charm, är en skicklig tjuv, är väldigt uppmärksam och förstår sig på folk. Bara för att förtydliga det där sista: han verkar inse att dolken är väldigt viktig för Galadriel och ser till att hon får tillbaka den. Om det är för att han genuint bryr sig om henne, eller om det är för att han försöker få över henne på sin sida vet vi ju inte än. Själv känner jag att det är en väldigt stark möjlighet att det är Sauron vi ser här.
Vi får så klart se fler exempel på det från Halbrand senare, på värdshuset. Men där misslyckas han i slutändan och tvingas ta till våld. Här får vi se honom lyckas. Båda är viktiga!
Sen får vi ju också flera exmpel på härliga kläder och interiör vilket ärligt talat är alldeles tillräckligt för att jag ska se scenen som absolut nödvändig XD
Och Galadriels härliga gladiator-inspiererade introduktion av sig själv är i och för sig lite ostig, men jag gick igång på den =)