Jag håller med om att Saurons framställning hittils i Rings of Power är under all kritik och en av seriens främsta svagheter. Däremot har det hittils (e4) varit ett lyft med Annatar istället för Hallbrand. Man får ju ha i åtanke att den Sauron vi jämför med inte är 3:e ålderns totalitära mörkerfurste, utan den vacklande och svekfulla lokefigur som Sauron var under en del av 2:a åldern. Visst är det kanon att han faktiskt överägde att byta sida efter vredens krig?
Så på det viset är det ju inte en orimlig tolkning av karaktären. Jag önskar bara att den genomförts med lite större övertygelse och utan onödiga och ologiska storykrumbukter.
Så, typ, C-? 2/5 härskarringar?
Ja, men gjorde han det enbart för fruktan inför Valar är frågan jag alltid funderat över?
"Sauron humbled himself before Eönwë, the herald of Manwë, and abjured all his evil deeds. And some hold that this was not at first falsely done, but that Sauron in truth repented, if only out of fear, being dismayed by the fall of Morgoth and the great wrath of the Lords of the West."
Och det känns som i serien att detta skedde igår, vilket är lite knas.
Han bör ju vara tillbaka till sitt "gamla" jag när serien utspelar sig, när nu det är exakt då det komprimerat det utan helskotta, vilket jag delvis kan förstå, men det känns underligt.