Skillnaden mellan de val som PJ gjorde och de val som görs nu tycker jag främst inte har med valen i sig att göra utan snarare hur fan-kulturen förändrats sen dess (och enligt mig inte till det bättre). Nu vill jag å det starkaste understryka att jag inte (i huvudsak) talar om detta forum utan i allmänhet. Med det sagt, låt oss titta på några saker som PJ ändrade. Och som var en snackis där och då.
En sak som var upphov till diskussioner var att det var Arwen som mötte upp brödraskapet nära vadstället och inte Glorfindel. Denna förändring var uttalad av orsak att det varväldigt få kvinnor i boken som gjorde något aktivt. Så hur reagerade fans på detta? En del gillade det. En del sa att det var en onödig förändring men i övrigt var filmen bra.
Men viktigare i sammanhanget, vad sa folk inte?
Jo, folk sa inte: ”Mööö, vad är det här för woke smörja, ska tjejer helt plötsligt kvoteras in?! Peter Jackson fattar ingenting av Lord of the Rings, alla inblandade har helt uppenbart en agenda!!! Bojkotta skiten, Tolkien vänder sig i sin grav!!! Wäääh, wäääh!!!”
Åter igen, jag menar inte att någon här har sagt något liknande, jag pratar om skillnader i största allmänhet. För Mig är den största skillnaden att den kritik som kom förut var mer balanserad.
Och bara för att det inte ska bli några missförstånd, jag tycker att den kritik som framförs i detta forum är till typ 90% balanserad.
Med allt detta sagt menar jag inte att PJ’s adaption inte stötte på kritik. Jävlar i mig vad den kritiserades, i stort och smått! Och jag är sjukt glad i den diskussion som
@Leon och
@God45 har just nu, för den bevisar just det. Vilket gör mig glad då jag blev bemött med minst sagt skepsis när jag hävdade det tidigare.