Komma fram till?
Tja.. Visdom antyder ju kunskap, erfarenhet, den blir större ju äldre man blir. Killen frågar efter fantasi, och om man kan säga att fantasin ÄR bunden till åldern så bestämde jag mig för att konstatera att isåfall är den bättre ju yngre man är, och jag tyckte inte att man skulle ta så illa upp ifall man inte var 12-18. Han skrev ju inte att man hade värdelös, vilket alla tycks utgå från.
Det som är intressant är att när man är yngre så har man fantasi för att man inte har tagit normer för givet och accepterat dom (antar jag) men när man blir äldre och lägger in sitt sinne i mer av ett spår av tankevana så får man plattformar man kan låta fantasin utgå från, och kan skapa intressantare saker.. Som rollspelsvärldar.
Sedan är frågan vilket av dessa som verkligen är fantasi, men måste jag välja så väljer jag potentialen, det mer "fria" sinnet, framför resultatet, fantasi kanaliserad på ett raffinerat sätt. Jag tror också på att man faktiskt har mer sådan fantasi ju mindre man levt i världen.
Visserligen så letade den här killen efter folk i åldern 12-18, man måste ha en viss ålder också, så jag håller inte med honom heller. Han menade att det är här den perfekta balansen mellan kunskap och tankefrihet finns, antar jag, men det tycker jag inte. Så på det sättet håller jag med de andra, man presterar inte sämre för att man är äldre än 18, men jag tyckte det var felaktigt att döma ut fantasin som något ungt utan att riktigt definera fantasin. (Vilket jag inte heller gjorde riktigt förrän nu, men jag ville agera motvikt för ett annat perspektiv.)
Det, och att jag tyckte du skrev för bestämt. Jag gillar inte att ta sitt sätt att se saker på för stort allvar. Så jag käftade tillbaka.