Nekromanti The Shield, herregud...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Har sedan i slutet av januari plöjt igenom säsong 1-7 av The Shield.

Jag är mållös. Jag tror att det är det bästa jag någonsin sett. Och jag menar verkligen att jag är helt mållös, jag kan nämligen inte säga så mycket mer för tillfället. Var mest tvungen att få ur mig lite helt onyanserat beröm.

Vad tyckte ni?

Eksem

Champion
Har bara sett första avsnittet. Det var tillräckligt bra för att jag skulle kunna tänka mig att se det igen, inte tillräckligt bra för att jag skulle göra någon större ansträngning för att se mer. Hade precis sett klart nån The Wire-säsong, vet inte hur det påverkade omdömet.

Jarl

Hero
Eksem said:
Hade precis sett klart nån The Wire-säsong, vet inte hur det påverkade omdömet.
He, det första jag tänkte fråga Vitulv var: hur står sig serien mot The Wire?

Storuggla

Champion
Jag har sett hela The Shield. Det är en riktigt bra serie, jag blev kär i den första avsnittet och köpte in hela serien på dvd lite på en chansning. Det var en bra chansning. Helt klart en av de bättre tvserierna jag sett.

Storuggla, bra bro brooo

Storuggla

Champion
Dels är det elakt att jämföra alla tvserierna med The Wire, dels är det helt olika tvserier. Den ena är en polisserie med action och arketypkataktärer, den andra är en berättelse om en amerikansk stad med vad det innebär.
Jag tycker det är en dålig måttstock dessutom, det är som att jämföra all mat med bacon.

Storuggla, skoprat

Organ

Out of time, out of mind
Storuggla said:
Dels är det elakt att jämföra alla tvserierna med The Wire, dels är det helt olika tvserier. Den ena är en polisserie med action och arketypkataktärer, den andra är en berättelse om en amerikansk stad med vad det innebär.
Dessutom så har The Wire även fått några av sina avsnitt skrivna av Dennis Lehane, vilken kanske är världens bästa kriminalförfattare.

/Anders

Big Marco

Läskig
Vitulv said:
Har sedan i slutet av januari plöjt igenom säsong 1-7 av The Shield.

Jag är mållös. Jag tror att det är det bästa jag någonsin sett. Och jag menar verkligen att jag är helt mållös, jag kan nämligen inte säga så mycket mer för tillfället. Var mest tvungen att få ur mig lite helt onyanserat beröm.

Vad tyckte ni?
Välkommen till klubben. Shield är helt enkelt bäst.

Jarl

Hero
Storuggla said:
Dels är det elakt att jämföra alla tvserierna med The Wire, dels är det helt olika tvserier.
Tja, nu försökte jag inte vara elak, bara ta reda på om serien var värd att börja följa. Då måste man väl etablera referensramar?

Storuggla

Champion
"Tja, nu försökte jag inte vara elak, bara ta reda på om serien var värd att börja följa. Då måste man väl etablera referensramar?"

Javisst, men det blir en helt knasig refernsmall. Eftersom The Wire är bästa tvserien, så blir alla andra automatiskt sämre. Och då blir det en rätt dålig skala, välj att jämföra med något som ligger i mitten istället, som... jag vet inte, Våra Värsta År? :gremwink:

Storuggla, omorganisation av möbler

Vitulv

Den Upplyste Despoten said:
...dessutom tror jag att det bor en Vic Mackey inne i Vitulv. ,-)
Hehe, vad lustigt att du skulle påpeka just det. Jag identifierade mig jättemycket med Vic Mackey, av någon anledning. Jag vet inte om det är ett dåligt betyg på min personlighet, men jag kände enormt mycket för den karaktären.

Storuggla

Champion
"Jag vet inte om det är ett dåligt betyg på min personlighet, men jag kände enormt mycket för den karaktären."

Då och då måste man stanna upp och komma ihåg vad han gjorde i slutet av första avsnittet. Annars kan man lätt tycka att han bara är missförstådd.

Storuggla, nu åkte pärlorna fram

Vitulv

Storuggla said:
"Jag vet inte om det är ett dåligt betyg på min personlighet, men jag kände enormt mycket för den karaktären."

Då och då måste man stanna upp och komma ihåg vad han gjorde i slutet av första avsnittet. Annars kan man lätt tycka att han bara är missförstådd.

Storuggla, nu åkte pärlorna fram
Absolut. Men grejen är den att man (jag) i serien finner sig på något sätt förstå många av de beslut Mackey (och de andra) fattar, även om man inte moraliskt skulle ställa sig bakom dem.

Över huvud taget har serien ett uppfriskande sätt att närma sig moral på. Jag kunde till och med förstå Shane, även under hans mörkaste stunder.

Vitulv

Jarl said:
Eksem said:
Hade precis sett klart nån The Wire-säsong, vet inte hur det påverkade omdömet.
He, det första jag tänkte fråga Vitulv var: hur står sig serien mot The Wire?
Nu har jag sett en och en halv (typ) säsong av The Wire och törs mig göra en liten jämförelse. Serierna är ganska olika varandra, men generellt så skulle jag säga att jag blev mer uppslukad av The Shield. Med all sannolikhet eftersom The Shield koncentrerar sig mer på karaktärerna.

Det är dock inte ett kvalitetsmått i sig. Jag har jättesvårt att säga vilken av dem som är bäst. Jag tycker helt enkelt att båda två är så otroligt bra.

Storuggla

Champion
"Nu har jag sett en och en halv (typ) säsong av The Wire och törs mig göra en liten jämförelse. Serierna är ganska olika varandra, men generellt så skulle jag säga att jag blev mer uppslukad av The Shield. Med all sannolikhet eftersom The Shield koncentrerar sig mer på karaktärerna.

Det är dock inte ett kvalitetsmått i sig. Jag har jättesvårt att säga vilken av dem som är bäst. Jag tycker helt enkelt att båda två är så otroligt bra."

Kul att du börjat på The Wire, får man fråga vem som är favoritkaraktären än så länge?
Jag menar att The Shield är skitbra. Och att The Wire är skitbra. Men de är bra på olika saker. Det är två helt olika sorters tvserier trots att de ytligt verkar vara samma sorts tvserie. Jag har för mig att tvtropes beskriver den ena som skriven av Dickens och den andra som av Shakespeare, en beskrivning jag gillar.

Storuggla, fan ta dig om det är Proposition Joe

Vitulv

Storuggla said:
"Nu har jag sett en och en halv (typ) säsong av The Wire och törs mig göra en liten jämförelse. Serierna är ganska olika varandra, men generellt så skulle jag säga att jag blev mer uppslukad av The Shield. Med all sannolikhet eftersom The Shield koncentrerar sig mer på karaktärerna.

Det är dock inte ett kvalitetsmått i sig. Jag har jättesvårt att säga vilken av dem som är bäst. Jag tycker helt enkelt att båda två är så otroligt bra."

Kul att du börjat på The Wire, får man fråga vem som är favoritkaraktären än så länge?
Jag menar att The Shield är skitbra. Och att The Wire är skitbra. Men de är bra på olika saker. Det är två helt olika sorters tvserier trots att de ytligt verkar vara samma sorts tvserie. Jag har för mig att tvtropes beskriver den ena som skriven av Dickens och den andra som av Shakespeare, en beskrivning jag gillar.

Storuggla, fan ta dig om det är Proposition Joe
Nä, min favorit är nog Omar. Han är ett minst sagt oortodoxt porträtt av en homosexuell man, och det är skönt att slippa klyschorna.

I övrigt gillar jag att man får se många nakna kvinnobröst.

Jocke

Man med skägg
ot om the wire:

Prop Joe har väll knappt ens visat sig efter en och en halv säsong av the wire.
För övrigt då tycker jag att det är trist att alla gillar Omar och Bubbles bäst. Jag gillar Snoop, Prez och Brother Mouzone lite mer än alla andra karaktärer.

Vitulv

Jochman said:
För övrigt då tycker jag att det är trist att alla gillar Omar och Bubbles bäst.
Varför tycker du att det är trist? Vad andra gillar påverkar väl inte din upplevelse?

(I förebyggande syfte vill jag bara påminna om spoliertaggen om man i den här tråden skulle få för sig att presentera delar av handlingen i The Wire eller The Shield)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
The Wire (OT)

För övrigt då tycker jag att det är trist att alla gillar Omar och Bubbles bäst.
Menar du att det finns folk som inte tycker att Bunk Moreland är den bästa karaktären i The Wire?

/tobias

Mogger

Hipsteranka
Southland

Om man vill se en The Wire som är mer som The Shield så rekommenderar jag Southland. En riktigt bra polisserie som verkar vara lite av en doldis.

Alla tre är antagligen bland de 10 bästa TV-serierna jag har sett/ser på.