Thermight said:
"Det är helt omöjligt att argumentera mot så snart någon börjar prata konspirationer, utomjordingar etc"
Lätt. När man drar in konspirationer och eventuella utomjordingar försvinner alla möjligheter att argumentera emot eftersom alla argument mot existensen av konspirationer/utomjordinar lätt avfärdas med ett simpelt "äh, du är bara lurad av
konspirationen/utomjordingar/etc. Förståer du problemet här? Vad man än säger bemöts det av samma typ av svar, det för inte diskussionen framåt.
Thermight said:
"på samma sätt som det inte riktigt går att motbevisa guds existens."
Det är filosofiskt omöjligt att bevisa att något inte existerar. Dvs, bevisbördan ligger alltid hos den som hävdar existensen av X, inte hos den som är skeptisk. Det går inte att bevisa att Gud, allah eller rosa enhörningar inte finns. Det skulle kunna gå att bevisa att de finns, men att de inte finns går inte.
Thermight said:
"Guds existens kan bevisas, men inte motbevisas."
Se ovan.
Jag kan säga "jag har sett X" och jag kan säga "jag har inte sett X". Att jag har sett X bevisar att det finns, att jag inte sett X bevisar ingenting. Jag har inte sett New York med egna ögon heller, det betyder inte att New York inte finns.
Thermight said:
"Att utomjordingar har landat på planeten skulle kunna bevisas,"
och
"men man kan inte motbevisa det."
Återigen, se ovan. Grabben, det här är ganska grundläggande grejer. Omöjligheten i att bevisa någots icke-existens är liksom en sån där central grej i all rimlig filosofi. Du får däremot gärna förklara hur det skulle kunna gå till.
Thermight said:
Kan du själv lägga fram argument och förklara?
t.ex. hur Occams rakblad kan appliceras på:
"teorier om falska månlandningar"
"att brittiska kungahuset består av ödlor."
Läs följande påståenden och peka på vilka som innebär så
få antaganden som möjligt, dvs bygger på så få icke observerade fenomen som möjligt:
* Det brittiska kungahuset är ett gäng inavlade europeer.
* Det brittiska kungahuset är ett gäng utomjordiska ödlor.
* USA genomförde en månlandning. Att flaggan fladdrar är ett resultat av månens begränsade atmosfär och att den sålunda fortsätter röra sig efter att astronauterna satte ner den, och den där "märkningen" av månstenar som bara "syns" på en bild och inte på andra var skit på linsen.
* USA genomförde en gigantisk konspiration för att få folk att tro att vi varit på månen, och har hållit det fruktansväret vrålhemligt, men är samtidigt inte tillräckligt bra på att hålla hemligheter för att hålla vanliga civilister borta från sina superhemliga arkiv...
Allvarligt talat, vilka versioner innebär minst antal antaganden?
Thermight said:
(Det jag gör i ovanstående fall är att jag ämnar att föra över bevisbördan på dig, för att poängtera att det blir väldigt mycket jobbigare att ha bevisbördan på sig själv, speciellt när man måste argumentera mot den vedertagna normen.
Fast det du i praktiken gör är att du visar att du inte riktigt greppat vad en bevisbörda är för något eller hur den hamnar där den hamnar.
Thermight said:
Jag vet heller inte om jag håller med om definitionen av en skeptiker som någon som per automatik anpassar sig till den vedertagna normen, och/eller den minst komplicerade förklaringen.)
Det gör inte jag heller, om inte annat för att du blandar ihop "vedertagna normen" med "minst komplicerade förklaringen". Lägg också märke till att Occam inte talar om den minst komplicerade förklaringen, utan om den som innebär så få antaganden som möjligt.
Thermight said:
Jag börja fundera på om inte ett sådant förhållningsätt som du härleder ur occams rakblad, faller väldigt bra i fatet för resonemang som:
Med tanke på att du helt tydligt inte har koll på Occam och vad rakkniven egentligen handlar om så vet jag inte riktigt hur stor vikt jag lägger vid vilka slutsatser du drar om just sagda rakkniv och vilka slutsatser man drar genom den.