Nekromanti There is something rotten in the state of Denmark

nicole

Warrior
Naturligtvis kan man alltid hitta forum som är värre, det betyder inte att detta är bra. Situationen som uppstått är iallafall inte bra. Mitt inlägg var inte riktat som kritik mot en speciell moderator utan ett försök att göra forumet uppmärksamt på vissa tendenser.

En av dessa tendenser är att användare i inlägg undrar om deras trådar kommer att bli låsta. Regler för hur en tråd skall se ut är inte allmänt kända. Om det finns en sådan oro när man postar inlägg är det förstås inte bra och det är ett problem som lätt kan avhjälpas, t.ex genom en notis Tänk på detta innan du skriver ett inlägg som komplement till övriga notiser som jag föreslagit.

En annan tendens är att forumet går mer och mer mot klubb för inbördes beundran. Vissa kvaliteter av spelandet, som konkurrens och karaktärsoptimering och regelkryphålssökning möts med förakt. Den spelstilen är helt enkel inte ok, detta trots att de flesta av oss någon gång har varit kobolder. Rollspel är en komplex aktivitet, man kan inte förvänta sig att alla vill spela på samma sätt.

hursomhellst, är det någon som funderat över en uppdelning av eon forumet? Gardener har förmodligen inte tid till det, men ändå. man skulle kunna dela up eon forumet i delar(nybörjare, mundana, regler?) då skulle det inte bli lika störande med de frekvanta postningarna...
Jag tror inte på speciella avdelningar för nybörjare. Vem vill vara på ett nybörjarforum där ingen kan hjälpa en? Visst kommer en och annan oldie ibland titta in och lämna lite tips, men jag tror inte det är tillräckligt.

LeJonklev

Swordsman
Re: Glåpord?

Inget ont uppsåt=ingen aktiv kränkning.

Men fortfarande en kränkt individ=kränkning.
Vems bedömning är viktigast egentligen? Den som sårade eller den som blev sårad? Tycker det är ganska tydligt hur en människa bör agera i en sådan situation.

/Johan

LeJonklev

Swordsman

folk får finna sig i att bli trampade på tårna i mellanåt

Det var ju en intressant inställning. Varför ska man göra det? Förstå att det händer och förlåta den som, omedvetandes, gjorde det är ju en sak men att finna sig i att bli kränkt utan att göra något åt det är fruktansvärt.

Dessutom har inte personen i fråga, Xzarjo, sagt ett pip om att känna sig kränkt.

Personen ifråga? Jag pratar generellt om att man har ingen rätt att bestämma hur en annan människa ska uppfatta något. Jag har inte dragit några exempel.

/Johan

fusk

Warrior
"Vem vill vara på ett nybörjarforum där ingen kan hjälpa en?"
nej, precis, och det är ju det vi har i nuläget i stort. jag kan inte påstå att jag får ut så mycket av eon forumet, de diskussioner jag tycker är intressant försvinner alltför snabbt för att de skall gå att diskutera! men hur ska man göra då, flytta trådar som diskuteras uppåt? se till att mer använder inställningarna: visa 99 trådar per sida och kollapsade trådar? jag vet inte, jag kommer bara med förslag, för de flesta måste väll vilja ha någon slags förändring? eller?

(föressten är inte de forumena jag talar om värre, jag tycker dom är bra mycket bättre!!)

fusk

Warrior
klart det blir rörigt, internet är alltid rörigt, men frågan är ifall det blir rörigare än vad det redan är eller ifall det blir någon förbättring? jag vet inte, men jag kan tänka mig att pröva!

nicole

Warrior
Att ställa om från expanderad till minimerad trådvisning är ju ett sätt att få bättre överblick.

Jag tror det största problemet med forum är att många har svårt att ställa konkreta frågor, kanske för att de egentligen inte vet vad de vill fråga om, de har ett problem som de vill ha en lösning på. Sådana trådar kan man göra mer intressanta genom att konkretisera frågeställningen, och det kan alla göra som tycker att forumet håller på att drunkna i meningslösa inlägg.

Pendragon

Swashbuckler

Men för h-e....

Om man ska be om ursäkt varenda gång man råkar kränka någon genom att uttrycka en åsikt hade vi aldrig gjort något annat.

Om min åsikt är att bordercollies är skitfula, finns det säkert en massa bordercollieägare som känner sig förorättade om jag uttrycker det öppet. Ska jag då be om ursäkt för att jag tycker bordercollies är fula?

Varför får inte moderatorerna uttrycka personliga åsikter? Redaktionen har gett dem förtroendet att moderera forum objektivt. Något annat har inte skett.

/Joel

Ackerfors

Alas, your rapids!

Hur man än definerar en kränkning så brukar det gå att reda ut med en så kallad ursäkt.

Får ett bra tag sedan så kände jag att jag råkade skriva något dumt till VictorPalm och jag var inte (alltför) sen med att skicka en privat ursäkt för att kolla så det var okej... Det var det som tur var... :gremsmile:

För övrigt börjar just den här delen av tråden bli lite Off-Topic. *vissel vissel* Jag bidrar inte till det... *vissel vissel*

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ett ödmjukt förslag...

Om min åsikt är att bordercollies är skitfula, finns det säkert en massa bordercollieägare som känner sig förorättade om jag uttrycker det öppet. Ska jag då be om ursäkt för att jag tycker bordercollies är fula?

Nja, snarare Bordercolliesarna som borde känna sig kränkta och då får du Greenpeace efter dig. :gremwink: Nae, men skämt åsido. Jag har all respekt för hur forumen modereras och jag tycker att alla gör ett bra jobb och framförallt Ymir som försöker styra upp det här forumet på rätt köl, vilket inte är det lättaste. Men att klanka ner på nybörjare för att de är just nybörjare vet jag inte om det är en särskilt bra lösning även om det är en lösning man lätt tar till när de blir för många. Tålamod är något som det finns för lite av (vilket är förståeligt) men varför inte klistra fast en tråd kallad "För nybörjare" eller "Läs här: nybörjartips" där det står lite om sökfunktionen och lite andra förhållningsregler eller vad man nu vill kalla det? Det är inte alltför jobbigt och bör vara en spark åt rätt håll.

nicole

Warrior
Re: Ett ödmjukt förslag...

Ja! En till som föreslår fastlåsta trådar (det jag kallar notiser)

*hoppar som en yr bordercollie av glädje*

Ackerfors

Alas, your rapids!

Ja! En till som föreslår fastlåsta trådar (det jag kallar notiser)

Ja, jag tror att det är det bästa sättet att uppmärksamma nybörjare på vad som gäller, så länge det hålls på en trevlig nivå. Är det inte det så har jag en känsla av att folk lätt blir obstinata speciellt om man är lite yngre.

Passa dig för Pendragon... :gremwink:

Pendragon

Swashbuckler
Re: Nybörjare?

Vem har klankat ner på nybörjare egentligen?

Med 8 månaders medlemskap och nära 100 inlägg är man knappast nybörjare.

Jag har inte sett ett enda fall där nybörjare har blivit något annat än artigt tillrättavisade när de gjort en miss.

/Joel

nicole

Warrior
social kompetens...

Om man ska be om ursäkt varenda gång man råkar kränka någon genom att uttrycka en åsikt hade vi aldrig gjort något annat.

Åsikter som kan såra kan man hålla för sig själv eller inom en liten krets ("Mamma, den där farbrorns näsa måste vi prata om när vi kommer hem"), det kallas social kompetens.

Pendragon

Swashbuckler

Passa dig för Pendragon...
Men jag gillar ju bordercollies... det var ju bara ett exempel, en hypotes... :gremfrown:

*känner sig kränkt*

...

:gremtongue:

/Jeol - dyslextitker eller bara taskig tangentföring?

Ackerfors

Alas, your rapids!

Hmm... okej, inte nybörjare, det är fel ord. "Sådana med inte alltför komplexa frågor om Eon" är lite bättre för det var det jag menade. :gremlaugh:

Ackerfors

Alas, your rapids!

Men jag gillar ju bordercollies... det var ju bara ett exempel, en hypotes... :gremfrown:

*känner sig kränkt*

Förlåt, det var inte meningen att kränka dig och eftersom jag är en snäll och ansvarsfull person så ber jag givetvis om ursäkt. :gremsmile:

*Gillar också bordercollies*

nicole

Warrior

Om man läser trådarna här kan man ana att det finns en trötthet mot att svara på inlägg som man känner att man har besvarat flera gånger förut. Vi diskuterar hur man skulle kunna lösa det.

*förklarar*

Med 8 månaders medlemskap och nära 100 inlägg är man knappast nybörjare.
Håller med.

nicole

Warrior

Jag är ledsen om jag bidragit till att du känner dig kränkt. Klart det bara var en hypotes, och jag tror att uppmaningen att passa sig var ett skämt.

Pendragon

Swashbuckler
Re: social kompetens...

Åsikter som kan såra kan man hålla för sig själv eller inom en liten krets ("Mamma, den där farbrorns näsa måste vi prata om när vi kommer hem"), det kallas social kompetens.
Åh fan? Jag tycker personligen det faller inom kategorin "snacka skit bakom ryggen på folk".

/Joel

Ackerfors

Alas, your rapids!

Jag är också övertygad om att Pendragons "*känner sig kränkt*" var ett skämt... Annars mittuppfattade jag smileyn som så vackert räckte ut tungan åt mig... :gremlaugh: