Nekromanti [This Is Pulp] Respons på formulär

Rickard

Urverk speldesign
Jag har gjort ett utkast till en av arketyperna till This Is Pulp och vill ha lite respons på sådant som ser knas ut. Jag är själv lite osäker på typsnittet på namnet på arketypen. Det är samma storlek på det här formuläret som arketyperna till brädspelet Arkham Horror.

Ni behöver inte bry er om själva texten.

/Han som kan säga att bilden mest är ditslängd som en dummy för andra bilder och är inget som kommer att komma i slutprodukten

Attachments

solvebring

Superhero
Jag gillar inte heller logo/namntexten, och sedan tycker jag att det är för tajt mellan spalterna.

Kanske skulle testa med max två typsnitt?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Jag gillar inte heller logo/namntexten
Jag tycker nog tvärtom. Just namnet var det som funkade bäst för mig...

Är det Times New Roman jag ser? Gillar inte typsnittet som används i själva texten alls, skulle gärna se något lite mer intressant.

Jag gillar inte att det låtsas vara skrivmaskin (?) i underrubrikerna, och sedan satt text i resten. Ser hellre en sans serif av något slag som underrubriker, kanske samma som används till namnet.

solvebring

Superhero
solvebring said:
Jag gillar inte heller logo/namntexten, och sedan tycker jag att det är för tajt mellan spalterna.

Kanske skulle testa med max två typsnitt?
krank skrev en hel del vettigt, eller ja, som jag tycker stämmer bra, så jag skulle vilja vidare utveckla min åsikt.

Alltså, namnsnittet är snyggt – det är inte det som är felet – men jag tycker inte att det är pulpigt. Det känns mer hårdrocksband sent 70-tal/tidigt 80-tal än retro och pulp.

Sedan tycker jag att det mest känns onödigt att använda mer typsnitt än vad man behöver på ett så litet formulär. Nu kan jag ingenting om typografi och grafisk design, men jag tycker detta, hur som haver. De som kan sådant får gärna sparka mig i arslet, för jag är inte emot att lyssna och lära.

Ja, typsnittet för brödtexten är inte så stiligt och den känns inte rätt i sammanhanget. Jag har inte direkt något emot det, men det är helt enkelt lite tråkigt. Dock tycker en annan att det känns mer gammaldags med typsnitt som har serifer. Nu kanske det med är en satans inbillning men jag tycker nog det.

Kort sagt röstar jag för ett mer "pulpigt" typsnitt till namnet, kanske går att hitta något typsnitt från 30-40talets filmaffischer eller dylikt? Sedan skulle jag vilja att rubrikerna och brödtexten har ett och samma typsnitt, gärna ett som känns lite äldre med serifer (speciellt eftersom namnsnittet antagligen kommer att vara utan sådana?).

... Och så mer luft då, bland annat mellan spalterna.

/solvebring som kanske lider av dålig smak då han gillar typsnitt som Georgia, Book Antiqua, Palatino och liknande. Har ingen vidare koll på vad som anses bra och inte. :gremtongue: ... Och så blir det än mer surt om Han använt någon av dessa ...

Rickard

Urverk speldesign
Jag tog in kommentarerna och ändrade på dokumentet.

Tack för alla kommentarer!

/Han som använder Adobe Caslon Pro och håller med om att den knappt skiljer sig från Times men i detta fall gör det inget

Attachments

solvebring

Superhero
Klar förbättring enligt min mening. Det här tycker jag om. Det känns ... Stiligt och inte allt för modernt. Kanske inte just pulp – men vad fan är pulp egentligen; begreppet är brett – och detta känns hur som haver retro och stiligt och det är lika bra som allt annat. =)

Jag undrar dock om du skulle kunna göra en test med liiite större glapp mellan spalterna? Alternativt en tunn skiljelinje? ... Jag vet inte vad som är brukligt på den punkten men min tanke är att eftersom de två spalterna är två separata spalter, som inte ska läsas ihop, utan just är två olika grejer – ja, därav, helt enkelt.

krank

Inte helt förtjust i nya typsnittet för namnet.

Jag gillar inte riktigt att rubriken i rutan är understruken och de andra rubrikerna inte är det. Tycker nog att rubriken i rutan gott kunde få se ut som de andra...
Jag skulle gärna se mer luft i rutans nederkant; generellt är det bra att ha mer luft i nederkant än i överkant.

Sen ogillar jag centrerade rubriker, men det är en smaksak.

solvebring

Superhero
Glömde förresten säga det att jag inte tycker att de där "bakgrundsbilderna" bakom namnet funkar så vidare värst bra. ... Fast jag antar att de bara är ditslängda så länge. Om inte så tror jag på ett hitta något annat som går ihop med inforutan och skadecirklarna.

krank

solvebring said:
Glömde förresten säga det att jag inte tycker att de där "bakgrundsbilderna" bakom namnet funkar så vidare värst bra.
De där typ "vingarna"? Jag gillar dem. Jag tycker helt klart de känns pulp.

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
Glömde förresten säga det att jag inte tycker att de där "bakgrundsbilderna" bakom namnet funkar så vidare värst bra.
De där typ "vingarna"? Jag gillar dem. Jag tycker helt klart de känns pulp.
Ja, vingarna från första versionen funkade ju rätt bra, men det här nya menar jag. Eller är det månne min PDF-läsare som är galen?

Mogger

Hipsteranka
Jag har inte så mycket att invända på formuläret, men jag tycker att språket känns lite knasigt. Jag vet inte om du vill ha respons på det, så jag går inte vidare in på det, utan ville bara uppmärksamma dig att jag inte får in flytet i läsningen (och undrar om en del formuleringar används korrekt).

Rickard

Urverk speldesign
Måns said:
Jag har inte så mycket att invända på formuläret, men jag tycker att språket känns lite knasigt. Jag vet inte om du vill ha respons på det, så jag går inte vidare in på det, utan ville bara uppmärksamma dig att jag inte får in flytet i läsningen (och undrar om en del formuleringar används korrekt).
Nä, texten får de engelskspråkiga ta hand om. Har fått en del korrläsare på villages.cc. :gremsmile: Tack ändå.

/Han hoppas kunna hitta speltestare där också

Rickard

Urverk speldesign
[This Is Pulp] Betty Porter

Såhär blev Betty Porter till slut. Formuleringarna med movsen behövs dock fixas. Texten är inte korrad ett dugg.

/Han som pillat med speltestmaterial senaste dagarna

Attachments