Visst, men systemet används ju inte bara för strider. Du nämnde ju själv sociala situationer och jaktscener, till exempel. Men absolut, det beror på hur ofta man använder konfliktsystemet. Och gör man spelet för sin egen skull så behöver det ju bara funka med ens egna spelstil.Jag nämnde en deckarkampanj tidigare, och till och med då, när karaktärerna gick runt med pistoler i varje scen, och vi nog spelade uppemot femtio gången, tror jag inte vi hade fler strider än man kunde räkna på en hand, eller kanske två. Så jag har nog utgått ifrån att en hel kampanj kommer ha en stid per miljö, och kanske en jakt. Jag menar, man fäktas mot en räv på en äng — sen har man liksom gjort det. Sen kanske man jagar en Sjusovare genom vassen vid floden, och jagar honom igen över ängen, och slåss med en varg i skogen i slutet av kampanjen. Typ så.
I svenska utgåvan av Svart av kval (den franska är lite annorlunda) så funkar det såhär:Om man får fråga, och du pallar svara: vad krävs för att man ska ”återta övertaget” eller ”vinna tillbaka” segern i SaKVaL? Jag är vagt bekant med spelets premiss efter att ha lurkat här i alla år.
- Sidan som ligger högst upp på konflikthierarkin vinner första rundan. Äldre vampyrer vinner över yngre vampyrer, alla vampyrer vinner över människor, vampyrjägare och folkmassor vinner över vampyrer. Detta ät första fasen och triggar lite beskrivningar.
- Om förloraren är en vampyr så kan hen välja att släppa lös Besten. Då vinner hen och får beskriva hur hen vänder på konflikten och pucklar på motståndaren.
- Om den nya vinnaren har minst en markör framför sig (tecken på att hen vägrat utföra Bestens kommandon) så kan valfri spelare plocka bort en sådan markör. Då vinner återigen den ursprungliga vinnaren, då Besten sviker förloraren. En sista runda beskrivningar visar hur fajten avslutas.
EDIT: Spelet finns gratis på min hemsida (länk i signaturen) om du är nyfiken.