Re: Långt och tråkigt svar.
"Lite menlöst svar tycker jag..."
Det var ett ganska menlöst inlägg jag svarade på, också...
"Gör det rollspelet till ett bra skräckrollspel kanske?"
Om man har åsikter om att Vampire skulle vara ett dåligt skräckrollspel kan man inte bara lägga fram ens subjektiva åsikter om spelets skräckpotential. Man måste använda några argument som gäller för oss alla.
Jamenar, egentligen är det ju helt sjukt att några säger att Vampire inte är ett skräckrollspel när så många andra kan spela det så som det är tänkt. Om jag skriver "buhuu, när jag spelledde Eon så gick mina spelare iväg och bowlade istället" då är det ju uppenbart att jag behöver hjälp i mitt spelledande, men de som behöver hjälp med vampire är så rädda för att framstå som "dåliga" att de dömer ut rollspelet istället.
Egentligen är det ju skrattretande, när man tänker på det.
"För övrigt stämplar jag Vampire som "Goth-angst" & "thriller", men inte "skräck"."
Ah, en till ur videohyllsgenerationen. Min syn på "skräck"-genren är lite äldre än så. Vår skola gör inte den skillnaden mellan "thriller" och "skräck", eftersom vi aldrig har behövt resonera som videouthyrarna (de behövde på något sätt skilja på de två konsumentgrupperna "unga skräckintresserade män" och "äldre skräckintresserade män" eftersom de yngre männen ville se filmer som upprörde och inte tilltalades av den äldre generationen. Således uppfann man i videohyllorna de två nya grupperna "skräck" och "thriller" för var och en av konsumentgrupperna). Om du undrat varför Michael Jackson sjunger om skräckfilmer i "Thriller" eller varför Hitchcock kallades "Master of horror" så beror det på att den där uppdelningen mellan "thriller" och "horror" som du använder är rätt ny.
Jag säger inte att den är fel. Däremot tycker jag inte den har någon egentlig funktion i rollspel eftersom vi inte har någon stor konsumentgrupp med gamla gubbar som upprörs av moderna skräckrollspel och vill ha den gamla sortens skräckrollspel.
Så när jag pratar om "skräck" så menar jag det i den klassiska bemärkelsen.
Vampire har flera verktyg för skräck:
Spelet handlar inte om investigators som söker upp skräcken (dåligt) utan har en mytologi som på ett mycket intimare sätt blandar in rollpersonerna i handlingen. De är skräcken.
Spelet har en invävd mekanism för isolation, vilket lätt blir krystat i Chock och CoC. "Vilken isolerad plats skall vi resa till idag?" I Vampire sker det automatiskt, eftersom vampyrerna inte är som människorna.
Storytellersystemet är i grunden utformat exakt så som skräck skall utformas i rollspel: Ur rollpersonens synvinkel. Du får reda på vad du kan under normala förutsättningar (precis vad vi vet om oss själva) och inte hur väl vi kan prestera när vi skall överkomma utmaningar under svåra omständigheter. Skräckrollspel måste vara intuitiva för att inte bli distanserade marionettrollspel, och det är Storytellersystemet bra på.
Tärningslösa utmaningar. Det finns inte många, men Vampire utnyttjar några av de som finns på skickliga sätt. Intrigerande, manipulation, problemlösning, politik... Allt detta är bra förutsättningar för skräck i rollspel.
Kluvenhet. Precis som alla bra skräckhistorier kryper innanför huden på en så är Vampire ypperligt bra på detta eftersom man ändå är en vampyr. Precis som Carrie så är man aldrig långt ifrån att vara rädd för en själv (eller så kan man skrämma ens medspelare!). Det går inte att värja sig på samma sätt som i "jag är god, du är slemmig och har ett outtalbart namn! Dö!!!".
Symbolism. All bra skräck i mänsklighetens historia har kommenterat sin samtid. När man är rädd för kommunister så gör man "invasionsskräck" och när man är rädd för AIDS så träffar "flugan" helt rätt, med sin skarpa symbolik över hur en glad och kicksökande Disco-era muteras till att bli en hotfull styggelse. Vampire har flera symboliska verktyg som kommenterar vår samtid (framförallt för dagens tonåringar) oavsett om man spelar i nutiden eller i Dark Ages.
Osv, osv, osv.
Jag skulle kunna hålla på hur länge som helst. Poängen är att skräckverktygen finns där. Kan man inte använda dem så har man inget giltigt argument i vampiredebatten, utan man behöver spelledarhjälp.
/Rising