Tid gör allting komplicerat eftersom det tillför en fjärde dimension till de tre rumsliga - och vi människor har svårt att tänka i fler än två dimensioner.
Om vi ser på jordens historia: stenålder, brosnålder, järnålder, o.s.v.:
Den äldre stenåldern började för ett par miljoner år sedan.
Den yngre stenåldern började för c:a tiotusen år sedan
Bronsåldern började ett par tusen år före kristus.
Järnåldern började c:a år 500 f.Kr. och slutade med Vikingatiden c:a år 1000 e.Kr.
Problemet är att de olika åldrarna inte började samma år över hela världen, utan spreds och det kunde ta tusen år innan en ålder nått hela jorden.
Nästa problem är att utvecklingen accelererar:
Det är inte så stor skillnad mellan år 30000 f.Kr. och år 20000 f.Kr., men det är en jämrans skillnad mellan år 10000 f.Kr. och år 1.
Det är inte så stor skillnad mellan år 2000 f.Kr. och år 1000 f.Kr., men det är en jämrans skillnad mellan år 500 e.Kr. och år 1500 e.Kr.
Det är inte så stor skillnad mellan år 1300 e.Kr. och år 1400 e.Kr., men det är en jämrans skillnad mellan år 1850 e.Kr. och år 1950 e.Kr.
O.s.v.
Om man lägger en fantasy-kampanj under bronsåldern eller t.o.m. järnåldern är det inget problem om det går tusentals år utan att någonting händer.
Men många fantasy-världar envisas med att vilja lägga teknologin runt år 1400 e.Kr., på gränsen mellan medeltiden och renässansen - precis just som utvecklingen formligen exploderade.
Kort sagt: Fantasy har inget med verkligheten att göra så skit i att utvecklingen stannat precis före renässansen.
Du kan göra en karta där man ser hur långt utvecklingen nått i olika länder.
Men försöker du göra en karta hur utvecklingen spridits över tid får du problem. Du behöver istället flera kartor: en karta för varje utvecklingssteg - för vi människor har svårt att tänka i fler än två dimensioner.