Nekromanti Tidernas mest oanvändbara färdighet.

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Ni tänker alldeles bakvänt allihopa...

Å andra sidan, vad jag tror att Troberg är ute efter är en finess som bland annat finns i rollspelet Feng Shui: "Matlagning" handlar inte bara om att swisha ihop mat, utan även att känna till mat från olika kulturer. Dessutom handlar det om att känna och känna till skickliga matlagare och vad för mat de lagar (dvs ett slags kontaktnät och kunskapsfärdighet). Och som om inte det var nog så skulle Matlagning även kunna användas som en social färdighet, för att vinna vuxenpoäng och imponanspoäng på olika sammankomster. Alltihop är troliga applikationer av färdigheten Matlagning, och det är bara det första som handlar om att stå och vispa.
Dels det, men också hur man tenderar att hitta lösningar i det man kan. Heck, jag såg till och med någon nudist i en talkshow som förklarade hur sveriges ekonomi skulle kunna räddas om man satsade stenhårt på nudism-turism...

Exempel:

Potentiell hotsituation. Hur löser olika personer den?

- Stor barbar dunkar tills det är klart.
- Diplomat försöker snacka sig ur den.
- Tjuv försöker smyga sig undan.
- Lönnmördare försöker sticka ner motståndaren bakifrån.
- Långdistanslöparen springer för livet.
- Matlagaren blir kompis med potentiella hotet genom att bjuda på mat och pilsner i massor.
- Organisatören samlar ihop kompisarna och gör upp en plan.
- Talaren försöker vända folkmassan mot hotet.

och så vidare. Man hittar lösningar utifrån sina förutsättningar.

Jo, jag gick i skola hos Jaime Hernandez, nej, naturligtvis menar jag inte TV-kocksdistanskursen. Jag var kocklärling på hans restaurang i flera år, och visst, Jaime var väl inte specialist på efterrätter - hans grej är ju pasta och medelhavsmat - men han kan definitivt sin sak.
Jag trodde han var specialist på babosas, men det kanske var hans brorsa.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: En viskning Cointreux...

Citerar magikerns handbok och dess beskrivning på färdigheten matlagning: "Har din rollperson bara FV 1 i matlagning kan han knappt värma bönor eller koka kaffe utan att det blir katastrof"
Bönor är en katastrof, oavsett vem som gör dem.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Klart den kan. Vad jag säger att med lite eftertanke går det att arbeta in den också. Den är inte mycket mindre använbar än andra Hantverksfärdigheter egentligen (inte för att de är så där jätteanvändbara i sig, men men... :gremwink: ).
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Re: ...äventyrare?

"Att du inte spelar DoD som standardvanilj är väl ditt problem, men jag tycker det är lite förmätet att alla DoD-spelare alltid är äventyrare som alltid bor på enkelrum i värdshus med bardiskar."
Har inte du missat en sak? Astrologi tog jag upp som en sak som jag ändrat på mitt DoD..

"Dessutom, i samtliga dessa fall är astrologi en del av världen."
Helt rätt.. Det är en del av världen.. Därför satte jag "färdighet" i kursiv stil när jag skrev att jag inte ville ha det som färdighet.. Jag har inga probs med att kunna ge uppslag till att någon stackare vill ha en sådan färdighet, men jag tänker inte ha med den i färdighetslistan..

/Han som ändå vidhåller att färdigheten är för smal och är för oanvänd för att ens ha med
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Den är inte mycket mindre använbar än andra Hantverksfärdigheter egentligen
Men träsnidaren kan massproducera pilar innan megaanfallet mot orcherna (och dessutom om han/hon är riktigt ambitiös så kan en trojansk häst byggas), smeden kan massproducera tvåhandsvärd innan samma anfall och skräddaren kan massproducera tyg och läderrustningar. Mästerkocken kan...hm..ja...massproducera pajer. Pajkrig är alltid kul.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Okej, trähantverk kan jag se som en användbar färdighet. Den kan man reparera vagnar, hjälpa till att skapa läger etc. Men Smide är inte speciellt användbart pga. att man måste ha med sig så mycket utrustning (städ, eldhärd och verktyg). Då är Matlagning mer praktiskt - inte för våldssituatione kanske, men för mer ordinära. Man skulle kunna ge bonusar för de Karaktärer som reser i vildmark och äter god mat (gentemot de som äter enkel färdkost). Dessutom kan Matlagning användas för att ge gott intryck mot andra. Alltså mer reaktionseffekter.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Vanilj kontra hemvispad mangosorbet

"Har inte du missat en sak? Astrologi tog jag upp som en sak som jag ändrat på mitt DoD.."

Det ignorerar jag. Emedan jag inte är telepat eller har hackat din dator så har jag noll koll på vad du har gjort med ditt DoD. Det enda jag kan utgå ifrån är det vanlij-DoD som finns att köpa i butik... ehr, Tradera.
 
G

Guest

Guest
Re: En viskning Cointreux...

Jo, men bara för att man kan koka lite makaroner, knäcka i ett ägg i dom varma makaronerna och sen blanda o äta betyder inte att man kan laga mat...


När rollpersonerna sätter sig i sitt lilla läger på kvällarna och tillreder sitt torkade kött så blir det liksom utefter det dom kan. Alltså blir det rätt smaklöst men fortfarande mat som kan ätas [kanske lite brännt på ytan och rått i mitten], medan en rollperson som har FV i Matlagning kan säker koka ihop något spännande och mer aptitligt av det torkade köttet... En spelare som har Matlagning och använder det i sådana tillfällen brukar jag inte bara belöna med ERF utan även [om slaget lyckas] med att dom andra får +1 KP [om dom är sårade] eller PSY ökar med 25% extra [Magiker] under natten... Lite småbonusar... typ...

Sen spelar vi lite småkoboldig Highfantasy i DoD, så det kanske passar bättre där än i Grisodlarkampanjer...
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Re: En viskning Cointreux...

Jo, men bara för att man kan koka lite makaroner, knäcka i ett ägg i dom varma makaronerna och sen blanda o äta betyder inte att man kan laga mat...
Det där klassar jag som matlagning. Allt som innebär att man på något sätt tillreder en ätbar substans anser jag är matlagning. Inte vidare högklassig sådan...men nu ska vi inte bli petiga :gremsmile:

Visst, men min poäng är fortfarande att en färdighet som i princip alla kan eller åtminstone borde kunna utan att svälta ihjäl genast de går 30 m utanföre en by/stad borde inte vara sekundär ...om man nu envisas med att ha med färdigheten ...det innebär i praktiken att om man inte vill äta crap mat (eller hur man nu sen vill tolka kraven på hur mycket kunskap man behöver i matlagning för att kunna koka ihop det mest grundläggande, för som sagt, enligt reglerna måste man ha FV 1 för att ens kunna koka kaffe och värma bönor) så måste man ha färdigheten som en yrkesfärdighet och därmed "förlora" en av de 12 (alt 9) man får ha. Då kunde väl färdigheten lika gärna vara primär och då skulle problemet vara löst och jag skulle inte egentligen klaga, bara rynka lite på ögonbrynet.
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Hey, glöm inte bort den bärbara (hm..med sina 26 kg) smedjan man kan köpa ur utrustningslistan i dod -91 :gremlaugh:

Sant, men jag anser fortfarande att det inte är speciellt smart att ha en sådan färdighet som sekundär. Om man nu envisas med att ha med den som ännu en färdighet (som om det inte finns tillräckligt av dem redan) så tycker jag att den skulle passa mycket bättre som en primär sådan. Då får man det resultat som jag antar att du är ute efter. Svensson äventyraren kan koka den mest grundläggande maten (BC), medan de som satsar lite mer på färdigheten kan röra ihop lite mer avancerade och godare rätter.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Den bärbara smedjan...

...fanns även med i Expert :gremwink:

Det är väl mycket hugget som stucket. Jag ser större användningsområden för Matlagning än vad jag ser för Smide. Så om Smide då skall vara en Sekundär Färdighet tycker jag Matlagning kan vara det. Alla kan göra något ätligt, men det betyder inte att det är gott och/eller näringsrikt.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Om spelaren fått veta att det är säkert att resa vid en given tidpunkt skulle jag nog inte ha slängt in några orcher för att göra resan mer spännande. Snarare skulle man kunna slänga in något som kräver en del aktivitet från spelarna men inte är direkt farligt (en kufisk men ofarlig SLP är perfekt för detta). Om de ändå på något vis lyckas hamna i problem, låt dem göra det. Astrologi räcker bara en bit, rollpersonerna har ju ändå ansvar för sina handlingar.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Ni tänker alldeles bakvänt allihopa...

Finns det fler versioner?
Vapenmästarna i Chronopia bakade ihop sina tekniker till en enda (vanligtvis dyr) yrkesfärdighet. Jag har fått för mig att den metoden användes redan i Ereb. Men jag kanske tänker på icke-officiella Erebregler. Eller på Erebstridkonster i allmänhet. Eller så är jag bara förvirrad.


Sen hur en spelare väljer sina yrkesfärdigheter varierar rätt mycket. Som sl försöker jag snabbt visa en spelare att det inte lönar sig att kunna ett vapen + 11 vapentekniker genom olika utmaningar och problem som man inte kan slå sig igenom.
Vapenmästare som nästan bara hade vapen och vapentekniker bland sina yrkesfärdigheter kan nog förklaras med spelarnas behov av att nischa sig, att ha ett specialområde som rollpersonen kan bättre än övriga rollpersoner. Den koboldiga vapenmästarens spelare kunde lita på att de andra spelarna hade rollpersoner som kompletterade honom, plus att man kunde komma hyfsat långt med primära färdigheter.

Med detta menar jag inte att det är en bra lösning att fylla sitt rollformulär med en massa tekniker. Jag menar, som jag skrev förut, att det är en sugig lösning.

Gordeg
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Smyga osedd?

Smyga osedd? jag har då inte hört på maken på underlig färdighet.

Vad är då vanliga "smyga" .. "Jag smyger så att jag syns?"

Vad är meningen med att smyga om någon ser en?
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Jag vet inte hur du ställer horoskop, men jag kan faktiskt inte titta upp mot himlen och säga "Ah, kåtbocken står i gäddans tecken, så jag ska undvika myndigheter ikväll. Bra tips, för jag ska ju sno den där juvelen ikväll.".. Man måste ha instrument och tid till det och jag ser inte att äventyrare har den tiden eller de pengarna.. Visst kan man babbla om stjärntecken, men det slänger jag än hellre in i Historia eller Kulturkännedom.. För varje stjärntecken eller till och med enskild stjärna har en historia bakom sig.. Det tillhör sägnen och tillhör kulturarvet..
Hur jag ställer horoskop är enkelt; det gör jag inte. :gremwink: Vad gäller tid ser jag inte det som ett problem. Du har ju t ex Alkemi bland dina färdigheter. Menar du att det tar kortare tid att göra avancerade alkemiska brygder osv än att ställa ett horoskop? Historia och Kulturkännedom tycker jag inte borde innehålla sådan kunskap, endast kunskap om att man i vissa kulturer ställer, eller har ställt, horoskop eller dylikt för att få information. Historia och/eller Kulturkännedom har också i princip varje bättre bemedlad karaktär och Astrologi är ju inte roligt om alla kan använda det. Det ska vara mystiskt som magi (om än kanske inte riktigt lika sällsynt) imo.

Jag har dock inte heller sett den användas så mycket förrän i den nuvarande kampanjen och då har den faktiskt visat sig vara en rolig ingrediens. Kort sagt tycker jag inte den är oanvändbar, bara ofta icke använd.

Kan lika gärna täckas in i språkfärdigheterna.. Kan även tänkas täckas in i Historia och Geografi.. Felet med färdigheten är att den inte ger någon tillfredställande information.. Det är liksom "Det här är grekiska" och man kan bara säga "Jahopp.. Grekiska, men det kan ju inte jag." och så har färdighetsanvändandet varit helt i onödan.. Visst kan man bredda färdigheten men jag tar hellre bort den och bakar in den i andra färdigheter.. Så funkar jag och så funkar mitt DoD-system.. För jag har hellre minimala regler som kan utbyggas (om spelaren vill det) än ett tiotals tjog av regler som jag måste välja bort.. *hostEonhost*
Rollspel tycker jag är lite mer än bara slagen. Färdigheten ger en djup kunskap i språk och något att spela på för karaktären. Jag kan också se den som nödvändig för att med hjälpmedel tyda okända språk osv. I språken tycker jag inte de ska ingå för trots att mina språkutbildningar förmodligen är bättre än det är på den nivån fantasy rör sig lärde jag mig inte ett dyft om uppbyggnaden av språk som t ex Japanska, Indiska, Finska eller något annat än det jag läste och väldigt närbesläktade språk. Ingen jättenödvändig färdighet, det håller jag med om, men återigen tycker jag det är tråkigt om alla kan den. Jag gillar färdigheten till min nuvarande magiker iaf fast jag väljer mest färdigheter efter hur jag vill att min rollperson ska vara, inte efter hur "bra" de är.

Den ska rollspelas.. Den kan täckas utav andra färdigheter, nämligen min färdighet Vältalighet (som även inkluderar Bluffa och Övertala).. Framförallt så kan den täckas utav Stadskunskap.. En tjuv med en sådan färdighet har kunskap om den undre världen medan en adelsman har kunskap om vilka som bor i de mer fina kvarteren.. Svårarare än så behöver man inte göra.. Jag ogillar skarpt när man hittar på nya regler för att täcka hål i regelsystem istället för att omforma det man redan har tillgodo..
Alla färdigheter ska ju rollspelas i så hög grad som möjligt. Det gör ju dock inte att vissa svårigheter som bygger på karaktärens kunskap, inte spelarens, ska lösas med den senare. Vältalighet låter inte rätt eftersom det spelar ingen roll hur smidig du är på att prata om du pratar med fel personer (kan tom vara livsfarligt). Stadskunskap är inte en färdighet vi har använt oss av men om exakt samma färdighet blir olika för olika personer har du ju ändå ett Undre Världen som dock är lite luddigare då den har samma namn som för t ex en adelsmans socitetskunskap.

Jag skulle även helt klart kunna tänka mig Kulturkännedom: Undre världen, liksom jag kan tänka mig Kulturkännedom: Överklassen.. Passar bättre som en specialisering i någon utav de breda färdigheterna än som en egen färdighet..
Då är detta en brist i att du väl använder ett annat system än grundsystemet då jag inte känner till något om att skaffa sig specialiseringar. Att du dessutom kan tänka dig effekten av Undre Världen i andra färdigheter torde ju visa att färdigheten inte är oanvändbar vilket ju tråden syftade på.

Hade du fler, för de kan jag svara på.. För jag har skrivit ner i en textfil vilka färdigheter jag har tagit bort, men jag tog inte med den för det skulle bli så mycket att läsa.. Dock så har Black_Ocean redan gett det allmänna svaret i tråden, alltså att man kan lika gärna slänga in de smala färdigheterna i andra färdigheter.. Matlagning som "alla" talar om i en annan deltråd har jag bakat in i Överlevnad (Matlagning - baka, höhö ).. B-nivå 1 motsvarar att man kan laga husmanskost.. Vad det är för maträtter beror på yrke och det är upp till spelaren och spelledaren att hitta på vilka..
Matlagning tycker jag är en utmärkt färdighet. Att trycka in det i Överlevnad gör ju att varenda Aragorn-wannabe med enorma FV:n i Överlevnad kan glida in i slottet och svänga ihop en marängsviss och få hela hovet på fall. Att säga att man ska rollspela att vara mästerkock tycker jag heller inte är rätt vilket ju blir alternativet om man inte har färdigheten. Dock tycker jag att man ska kunna laga mat hjälpligt utan färdigheten, precis som att man ska kunna räkna växelmynt utan Räkna. Matlagning är återigen enligt mig en färdighet som kan vara mycket rolig för rollspelandet.

/Han som har bakat in Stavhopp (och Spåkonst) i färdigheten Gycklarkonster och Dra vapen i Stridskonster
Stavhopp i Gycklarkonster är väl okej men jag ser det som en fysisk färdighet och tycker inte att Spåkonst passar in (speciellt inte den äkta spåkonst som finns i fantasy). Dra vapen tycker jag dock följer med sin vapenfärdighet som du säger. Vem sjutton tränar vapenstrid utan att lära sig dra sitt vapen? :gremsmile:

Kontentan av det mesta här är väl att vi har lite olika syn på saker samt använder olika system. :gremsmile:
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: En viskning Cointreux...

Citerar magikerns handbok och dess beskrivning på färdigheten matlagning: "Har din rollperson bara FV 1 i matlagning kan han knappt värma bönor eller koka kaffe utan att det blir katastrof"

Ja, det borde väl förtydliga min poäng. Vill inte ens tänka på vad de tänkt sig att en rp som inte har färdigheten matlagning ska kunna göra. Definitivt inte koka vatten iaf.
Inget av detta säger ju att färdigheten är oanvändbar, tvärtom blir den ju väldigt användbar.

Annars får man väl göra en marginell ändring, dvs att man kan laga lite mat hjälpligt utan färdigheten på samma sätt som de flesta nog tillåter en person utan Räkna att kunna räkna växelmynt när han ser dem framför sig eftersom alla handlar ibland (om man inte idkar byteshandel förstås). Att de velat ha den till att man måste ha den för att kunna laga mat öht tycker jag nog egentligen bara är en petitess i frågan då det inte är essensen i färdigheten.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Men träsnidaren kan massproducera pilar innan megaanfallet mot orcherna (och dessutom om han/hon är riktigt ambitiös så kan en trojansk häst byggas), smeden kan massproducera tvåhandsvärd innan samma anfall och skräddaren kan massproducera tyg och läderrustningar. Mästerkocken kan...hm..ja...massproducera pajer. Pajkrig är alltid kul.
Det där argumentet förstod jag inte. Ska man skrota alla yrken som t ex lärda män för att de skulle vara ganska usla i megaanfallet mot orcherna? Det blir ju ungefär som att säga att man skrotar färdigheten Rida eftersom den är värdelös inför det stora sjöslaget mot ankorna eller att förkasta färdigheten överlevnad eftersom man inte behöver det när man sitter i ett slott med betjäning. Man måste ju se till när en färdighet är tänkt att vara användbar.

I en stadskampanj kan man driva ett mycket bra värdshus med högt FV i matlagning eller kanske imponera på stadens adelsmän och binda kontakter. Försök uppnå det med att sitta och tälja. :gremwink: DoD måste ju inte bara vara hack n slash. :gremsmile:
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Gud, jag måste verkligen skriva jättetydligt för att du inte ska tolka in något dumt och trots att jag gjort det så gör du det ändå.. Detta inlägg görs bara för att jag vill hävda mig, notera det.. :gremsmile:

"Du har ju t ex Alkemi bland dina färdigheter. Menar du att det tar kortare tid att göra avancerade alkemiska brygder osv än att ställa ett horoskop?"
Faktiskt vet jag inte hur lång tid det tar att ställa ett horoskop.. Kanske tar det bara 5 minuter? Jag ser gärna att alkemin funkar som besvärjelser (andra stycket) i vissa fall.. Det gör hela färdigheten mer rollpersonsanpassad..

I alla stycken du har svarat på så har du inte insett en sak.. Nämligen att jag inte har låtit färdigheten jag tagit bort helt ersättas utav en färdighet utan att jag har hackat upp färdigheten och bakat in den i flera andra färdigheter.. Du har inte insett det när du skriver:

"Historia och Kulturkännedom tycker jag inte borde innehålla sådan kunskap, endast kunskap om att man i vissa kulturer ställer, eller har ställt, horoskop eller dylikt för att få information."

...för tydligen missade du helt att jag skrev "sägnena bakom stjärntecknen" när jag nämnde de färdigheterna.. Om man vill ha spåkonster kan man lika gärna använda sig utav Spåkonst (läs det kursiva), med inriktningen att man kan spå i stjärnor..

Du kan inte ha förstått det här du skriver...

"...tyda okända språk osv. I språken tycker jag inte de ska ingå..."

...trots att jag nämnde två andra färdigheter också.. Likaså när du skriver....

"Vältalighet låter inte rätt eftersom det spelar ingen roll hur smidig du är på att prata om du pratar med fel personer (kan tom vara livsfarligt). Stadskunskap är inte en färdighet vi har använt oss av men om exakt samma färdighet blir olika för olika personer har du ju ändå ett Undre Världen..."

...för tydligen inser du inte att man kan använda båda färdigheterna för att få hela effekten utav Undre världen..

Så.. Nu har jag klagat på det.. Nu kan jag gå vidare och svara på det mer vettiga.. :gremsmile:

"Då är detta en brist i att du väl använder ett annat system än grundsystemet då jag inte känner till något om att skaffa sig specialiseringar."
Kulturkännedom har alltid haft specialiseringar.. Värdera har det och Vapenfärdighet är en typisk färdighet som har specialisingar.. Spela instrument och Överlevnad likaså.. Det är inga konstigheter..

"Matlagning tycker jag är en utmärkt färdighet. Att trycka in det i Överlevnad gör ju att varenda Aragorn-wannabe med enorma FV:n i Överlevnad kan glida in i slottet och svänga ihop en marängsviss och få hela hovet på fall."
Det beror på hur man ser på B-färdigheter.. För mig är det nya nivåer utav specialområden som man lär sig delar utav.. Att ha skyhögt i Överlevnad gör en inte till en mästerkock, utan man har bara tillgång till den kunskapen.. Sedan tycker jag det är en vid skillnad i att vara en jägare som har tillgång till Överlevnad än att vara värdshusvärd (eller liknande, typ att vara en hob) och ha Överlevnad..

Ungefär samma tankesätt hade jag när jag bakade in Räkna i Administration.. Man får tillgång till en viss del av matten i de lägre B-nivåerna men kunskapen ökar inte bara för man har ett högre FV än någon annan.. Det hela beror på yrket.. Hmm, när jag tänker efter så använder jag mina färdigheter ungefär som templates, eftersom vissa ändras beroende på vad man har för yrke (och i vissa fall bakgrund)..

"Stavhopp i Gycklarkonster är väl okej men jag ser det som en fysisk färdighet och tycker inte att Spåkonst passar in..."
Tyck det du.. :gremtongue: Jag hade hållt med om jag hade Akrobatik som namn men nu är det just Gyckelkonster.. Inget i ordet säger att det måste vara fysiska färdigheter.. Visst, det var bara fysiska saker en gång i tiden men inte i den andemening jag lägger i gyckelkonster numera.. Eldsprutning, buktala, svärdsslukning och liknande räknar jag också in i Gyckelkonsterna.. Jag kan hänvisa till en tråd om hur jag hanterar de två färdigheterna Stridskonster och Gyckelkonster..

"Kontentan av det mesta här är väl att vi har lite olika syn på saker samt använder olika system. :gremsmile:"
Ja, precis.. :gremsmile: Du svarade ju på att jag tagit bort färdigheterna och jag svarar på hur jag har klarat av att göra det.. Inget annat.. :gremsmile: Felet jag gjorde var nog att jag skrev att jag "tog bort" färdigheterna.. Ska göra om den där listan med borttagna färdigheter, för vissa av de färdigheterna finns med i andra färdigheter..

/Han som tycker det är kul att folk ifrågasätter, för då kan han finslipa sina tankar
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Re: Vanilj kontra hemvispad mangosorbet

Han och sedan Krille said:
"Har inte du missat en sak? Astrologi tog jag upp som en sak som jag ändrat på mitt DoD.."



Det ignorerar jag. Emedan jag inte är telepat eller har hackat din dator...
Bra, men nästa gång kan du ju testa att läsa diskussionen innan du går in och slänger ur dig en massa saker.. Jag lovar.. Det kräver inga direkta telepatikunskaper..

/Han som även tycker Krille borde ha lärt sig vid det här laget att Han ändrat rätt mycket i sitt DoD
 
Top