Nekromanti Tidningar?

EyeOfTwilight

Veteran
Tycker det är dags för lite random inlägg här på forumet, så jag får väl börja. Har inte riktigt fått hum om hur neogames tänker sig tidningen 2059. Det står ordagrant "En tidning består numera av en rullbar bildskärm på 45x62 cm." Betyder dettta att man får kånga omkring på en sån här eller har jag bara missuppfattat allt. Låter ganska otympligt nämligen.

Bastardo

Swordsman
Inte otympligt, snarare rätt så praktisk!

Den nya tidningen ("bildskärmen") består av en tunn pärm (i storlek, tyngd och mått ungefär som vi tänker oss en tidning idag).. Bladen är dock inte gjorda av papper, utan av en plast. Autentiska prasselljud ger intryck av att man håller i en äkta papperstidning (för övrigt lyxvara eller low-tech symbol i Neotechs framtid). I ursprungligt tillstånd är dessa ark färgade vita men fylls blixtsnabbt med text, bilder och rörliga videoklipp så snart man öppnar tidningen/laddar in en ny tidskrift eller liknande.

Uppdateringen sker automatiskt via digitala radiosignaler, vilket är en stor vinst bara i sig. Annars har den nya tidningen ungefär samma egenskaper som en tidning av idag, gällande möjligheter att vika- eller rulla ihop den. Den avancerade datorutrustningen i pärmens ryggrad är dock lite mera känslig och man bör vara försiktig med att vika den på mitten osv men det går ändå göra med de flesta tidningarna...

Böcker finns också i dessa retro-elektroniska utföranden men har av någon anledning aldrig fått lika stort gehör som tidningen.

Vanliga papperstidningar som vi är vana vid idag existerar också men är mer exklusiva pga det begränsade antalet upplagor.

EyeOfTwilight

Veteran
men har man 1 sån här "pärm" som man alltid har på sig eller måste man ofta köpa nya ? Och var kan man köpa dessa och vad kostar dem?

ripperdoc

Myrmidon
Nu går jag emot vad som sagts tidigare, men till den nya Hardware ser detta ut att ändras något. Det är bara bökigt att ha en pärm eller liknande. För att läsa tidningar, eller dokument och annat liknande, använder man en skärm som är någon millimeter tunn. Man kan vända på den och får på så sätt två sidor. Man kontrollerar den genom att trycka på skärmen och matar in tidningar genom trådlös länk.

Alltså, den kan vikas och knölas ihop som en bit tyg (utan att bli skrynklig). I vanliga fall är dock tidningsskärmen betydligt mindre än 45x62 cm.

Detta är iaf vad som gäller i arbetsversionen av nya Hardware.

/RipperDoc

Honken

Hero
Tycker det är dags för lite random inlägg här på forumet, så jag får väl börja. Har inte riktigt fått hum om hur neogames tänker sig tidningen 2059. Det står ordagrant "En tidning består numera av en rullbar bildskärm på 45x62 cm." Betyder dettta att man får kånga omkring på en sån här eller har jag bara missuppfattat allt. Låter ganska otympligt nämligen.

Jag har sett en del restauranger/caféer som har dagstidningar sätter fast dem i en träkäpp vid "ryggen". Har du sett "The minority report" har du säkert fått en bra idé om hur det kan se ut (fast där har de ingen "rygg").

/Honken

EyeOfTwilight

Veteran
var kan man köpa såna här skärmar?, hur mkt kostar dem? och finns det någon gräns hur länge en skärm "håller"?

ripperdoc

Myrmidon
De kan köpas överallt...vanliga butiker, kiosker, etc. De är inte dyra...förmodligen runt 50 euro, om inte mindre. En skärm håller "tillräckligt länge". Man brukar få skärmarna vid beställningar av tidningsprenumerationer, och samma skärm lär gå att använda minst något år (beror förstås helt på användning).

/RipperDoc - understryker än en gång att detta är material som det fortfarande arbetas på; saker kan alltså ändras dramatiskt innan tryck

Bastardo

Swordsman
Du kan ha hur många "pärmar" som du vill... de flesta tycker dock att för t.ex. böcker är det betydligt trevligare att ha "riktiga", inbundna böcker av gammalt slag än dessa moderna, fula, doft- och felfria karaktärslösa inslag i bokhyllorna...

Mitt svar på din fråga om hur många man har, är alltså: Du avgör själv hur många du vill ha. Dessa prylar är förbrukningsvara och slits som vilken annan konsumtionsprodukt som helst. Köper du t.ex. en läspärm på ett modernt "Rusta" för 3.90€ får du räkna med en garanti därefter. Du behöver dock inte vara rädd för att informationen skall gå förlorad, eftersom den inte är lagrad i arken utan på t.ex. en dator i en laserskiva och endast överförd via radiolänk till "pärmen". Andra pärmar kan helt enkelt ha speciella uttag i pärmens baksida för magnetdisc eller laserskiva eller liknande lagringsmedia. När du sätter i skivan - visar pärmen upp innehållet på dess plastark. Spiller du kaffe på pärmen kan informationen alltså fortfarande vara intakt och lagrad på skivan >

Var man kan köpa dessa? Typ på bokhandeln, varuhuset, tidningskiosken eller tja, varför inte på bensinmacken vid hyllan för discar med p-blaskor <

Jag vet inte, men för att vara ärlig har vi aldrig riktigt fokuserat på just framtidens tidningar tidigare, det här är bara nåt jag har spånat ihop.. väntar dock förväntningsfullt på nya Hardware, som jag tror kommer att ge en väldigt intressant läsning, gällande inte bara det här....