Det här är en av de bästa lösningarna jag har sett på problemet med rollspelens död. Men jag ser möjligen delvis lösningen på ett annat sätt.
Jag tror att Fenix med sina redan etablerade kanaler är den bästa formen för att distribuera ett rollspel i tidningsformat. Ett sådant spel kan då finnas med som bilaga i mitten eller som något som följer med i ett inplastat nummer. Sen kan man komplettera detta med artiklar och kanske något nättillägg, bara det tydligt framgår vad man behöver ha för att spela.
Ska man ge ut spelet separat konfronteras man genast med distributionsproblemet. Det går att komma runt om man har en mer blygsam ambitionsnivå. Ett rollspel i fanzineformat är tilltalande, jag tycker inte att man behöver binda sig vid bokformatet. En tänkbar lösning är ju att ge ut en betaversion som fanzine och sedan följa upp med en fylligare bokversion.
En annan aspekt av detta är försäljningssätt. Jag tror på att prenumerera på en produktionslinje. I en prenumeration kan en rad olika publikationsformer ingå: PDF:er, tidningsnummer, handouts, bilagor och böcker. Jag tycker att branschen saknar innovativa lösningar där.