Nekromanti Tidsåldrar i Mundana [SPOILER]

Ymir

Liten kantbaron
Min lösning är att forncoloniska är mer åt grekiska-hållet, medan fornjargiska är mer latin. De två språken har trots allt inget närmare släktskap IRL. Därav att karaktärer med gamla coloniska namn i mina kampanjer har hetat tex Iriadne, Kalliope, Kyros, Kymnenos, etc. De grekiska tendenserna i den jargiska språkdräkten förklaras med det inflytande det coloniska tungomålet utövade på fornjargien då nuv. Drunok i många sekler var en colonisk provins.

Det enda som i detta sammanhang blir märkligt är att edronitiska härskare i mitt material burit en massa fornpersiska namn i deras -grekiska- former. Tex Kambyses snarare än 'Kambyteth' och Yazdegird snarare än 'Izdigerdes'. What's up with that?

- Ymir, snubblar över sina egna lösningar

ripperdoc

Myrmidon
Ang. Ebhron

Tanken när jag skrev Ebhrons historia (innan den reviderades lite i modulen) var att Ebhrons enda "encounter" med centrala Mundana var påstötningar med Danarth i nuvarande Consaber - Danarth kontrollerade nämligen dessa områden (Colonan var under den perioden bara i sin begynnelse).

Ebhrons stora fiende var dock raunerna som i urtiden invaderade men nu utgör huvuddelen av den ebhronitiska armén.

Regmolar

Swashbuckler
Min lösning är att forncoloniska är mer åt grekiska-hållet, medan fornjargiska är mer latin. De två språken har trots allt inget närmare släktskap IRL. Därav att karaktärer med gamla coloniska namn i mina kampanjer har hetat tex Iriadne, Kalliope, Kyros, Kymnenos, etc. De grekiska tendenserna i den jargiska språkdräkten förklaras med det inflytande det coloniska tungomålet utövade på fornjargien då nuv. Drunok i många sekler var en colonisk provins.
Låter som ett alldeles utmärkt förslag tycker jag; jag kör helt klart på det (och så får jag också fastställt vad de gamla coloniska sakerna och gubbarna ska heta - har aldrig varit riktigt säker på det).

Det enda som i detta sammanhang blir märkligt är att edronitiska härskare i mitt material burit en massa fornpersiska namn i deras -grekiska- former. Tex Kambyses snarare än 'Kambyteth' och Yazdegird snarare än 'Izdigerdes'. What's up with that?
Tiotals persiska språkforskare och lingvister vänder sig just nu i sina gravar och kommer snart att återkomma för att hemsöka dig, var så säker på det :gremwink:

Marukusu

Hero
Re: Språkfel i Mundana

Regmolar said:
Ymir said:
Låter som ett alldeles utmärkt förslag tycker jag; jag kör helt klart på det (och så får jag också fastställt vad de gamla coloniska sakerna och gubbarna ska heta - har aldrig varit riktigt säker på det).
Jag är fortfarande inte nöjd med den lösningen. Legio Colonan och alla graderna däri är latin och inte grekiska men sägs ändå vara "äldre coloniska". Dessutom så svarar det alternativet inte på ebhronitiskans misstänksamma likheter med jargiskan...
Men det är ju inte som om jag själv sitter och ruvar på en bättre lösning.

Regmolar

Swashbuckler
Re: Språkfel i Mundana

Jag är fortfarande inte nöjd med den lösningen. Legio Colonan och alla graderna däri är latin och inte grekiska men sägs ändå vara "äldre coloniska". Dessutom så svarar det alternativet inte på ebhronitiskans misstänksamma likheter med jargiskan...
Men det är ju inte som om jag själv sitter och ruvar på en bättre lösning.
Eftersom det knappast är ett genomtänkt val från författarnas sida (annat än att man eventuellt försökt hitta språket med coolast termer) blir det nog inte mycket bättre än såhär - om man nu inte säger att allt är samma språk som bara förvridits väldigt lite bland magikerna eller så. Som indoeuropeiska, fast grekisk/latinskt...