jag tror det är flera än jag som tycker det verkar lite fjantigt ibland med vissa rollspel där man använder turbaserat, det blir lite för orealistiskt, att alla har sin egen lilla del av tiden.
Istället, varför ska inte alla få göra sina manövrar under samma tidsåtgång, detta fungerar bra ihop med actionpoints(någon som har spelat fallout?), som inte fungerar för bra om det är turbaserat, då använder man istället rundbaserat.
vad e nu detta frågar ni, jo själva striderna bygger på rundor, där ala gör sina manövrer under, på samma gång.
Lite svårt att undvika då eller göra deffensiva manövrar? nej då! man får helt enkelt använda initiativ, fast på ett nytt sätt.
man använder standard procedure (alla slår mot sitt initiativ och den som får mest under sitt värde börjar och sedan så kommer de andra i ordning efter poäng under sitt värde), men vaddå tänker ni, ingen kommer ju att komma först om alla gör samtidigt ju! nej men här används initiativ annorlunda, ifall man får bättre initiativ än en motståndare så får man veta vad han ska göra för manövrar (allefall någon, upp till DM).
vad sägs om detta? är det en bra idé eller är den helt orealistiskt?
detta kommer användas i mitt rollspel Chimera som är under uppbyggnad, mesta av reglerna finns, det är bara lite background som fattas.
Istället, varför ska inte alla få göra sina manövrar under samma tidsåtgång, detta fungerar bra ihop med actionpoints(någon som har spelat fallout?), som inte fungerar för bra om det är turbaserat, då använder man istället rundbaserat.
vad e nu detta frågar ni, jo själva striderna bygger på rundor, där ala gör sina manövrer under, på samma gång.
Lite svårt att undvika då eller göra deffensiva manövrar? nej då! man får helt enkelt använda initiativ, fast på ett nytt sätt.
man använder standard procedure (alla slår mot sitt initiativ och den som får mest under sitt värde börjar och sedan så kommer de andra i ordning efter poäng under sitt värde), men vaddå tänker ni, ingen kommer ju att komma först om alla gör samtidigt ju! nej men här används initiativ annorlunda, ifall man får bättre initiativ än en motståndare så får man veta vad han ska göra för manövrar (allefall någon, upp till DM).
vad sägs om detta? är det en bra idé eller är den helt orealistiskt?
detta kommer användas i mitt rollspel Chimera som är under uppbyggnad, mesta av reglerna finns, det är bara lite background som fattas.