Jag tycker nog att vi är lite rädda för allt vi anser är modernt. I en värld där en kartograf kan klättra upp på ryggen på en hippogriff, sitta på ett moln eller magiskt sväva är det kanske inte superkonstigt med en väl utvecklat kartperspektiv. Lägg därtill magiker som lantmätare, dvärgar och andra knepiga varelser som begriper sig på geologi för att inte tala om tritoner som kan berätta hur djupt det egentligen är i Vråldjupet. Fantasyvärldens lärde har helt enkelt tillgång till information som vår världs historiska forskare saknade, och då lyckades de ändå ta reda på en hel del om världens beskaffenhet.
Som sagt, sekunden spikades på 900-talet och bygger på babylonisk matematik/astronomi.
Angående kartor, så vet vi än idag inte hur antikens navigatörer kunde ha så exakta kartor över Medelhavets kustlinje, men de hade det likförbannat!
Jo, det fanns detaljerade kartor.
Men kartorna gjordes för hand och en ny karta kunde ta flera år att göra.
Var det dessutom före boktryckarkonsten kopierades även kartorna för hand.
Jag är inte säker på att man kunde gå in i en butik på medeltiden och köpa en karta, jag killgissar att man var tvungen att beställa kartan och sedan tog det någon månad att kopiera en karta från ett original (med pris därefter).
Sedan är det skillnad på att köpa en färdig karta och göra en egen, som man gör när man utforskar grottor.
För egengjorda grottkartor är det "realistiskt" att spelarna får ett helt vitt papper och crayonkritor - för det finns inte en chans att rollpersonerna skulle göra en karta av högre kvalitet.
Många har klagat på förlyttning under jord i gammel-DnD: det kunde gå så långsamt som 60 fot i minuten (c:a en kilometer i timmen) - men det man missar var just för att man utforskade och ritade karta över en okänd grotta, vilket tog tid.
Vill man se hur kartkvaliteten förändrats över tid kan man använda denna tjänst där man kan lägga kartor från olika år bredvid varandra: