Nekromanti Tidshopp

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Men timmar är ju skillnad än tre veckor imho. Inte skildrar man resotr på tre veckor i film/tv. Timmar ja. Veckor nej.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
"Ska kungens slott, den onde magikerns borg, orchernas grotta och den vilda avlägsna djungeln allesammans ligga ett stenkast ifrån den trevliga lilla byn så blir det ju bara töntigt.
"

Ledsen men om resan då ska beskrivas med "Vad gör ni under en vecka" så är det skittrist. Då ska resan vara om något. Inte ett tidshopp! Och som sagt är tidshopp vanliga i film men de är _inte_ vanliga med veckovis hopp och det är det inte pga en anledning...

w176

Förlorad dotter
Okej, jag kollar på de 25 bästa filmerna på IMDB och kommer fram till att åtminstonde hälften av dem har klipp som är flera veckor långa. Tex:

Sagan om ringen, Starwars filmerna, Schindlers list, The Shawshank Redemption, Fightclub, American History X....

Och då var de en bunt filmer jag inte sett men säkert också kunde ha veckolånga tidshopp.

Organ

Out of time, out of mind
Niklas73 said:
Men timmar är ju skillnad än tre veckor imho. Inte skildrar man resotr på tre veckor i film/tv. Timmar ja. Veckor nej.
Där tror jag att du har fel. Enligt min erfarenhet är tvärt om ganska vanligt med tidshopp. Hur ofta har man t ex inte sett någon meddela att denne ska borda en båt till egypten i morgon för att sedan, efter ett klipp, se denne gå nerför en landgång i Alexandria med en resväska i handen?

En av de snyggaste "nu har det gått ett år"-scenerna någonsin är ju annars den från filmen Notting Hill. Observera t ex den gravida kvinnan i början av promenaden som i slutet, när Hugh har gått ett helt varv, har ett barn på armen. Det finns flera sådana detaljer i klippet som man endast lägger märke till om man är uppmärksam.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/tlP89pMc3UM"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/tlP89pMc3UM" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

/Anders

Krille

Super Moderator
Niklas73 said:
Alternativet;: Det tar en vecka, vad gör ni (vi läser på om staden) är inte värt en vecka i förfluten tid. Hur hanterar filmer det här? Tidshopp är rätt ovanliga.
Ståryn i V for Vendetta pågår under ett helt år, från 5 november ena året (egentligen sent på kvällen 4 november) till 5 november nästa år. En rätt stor del av det året spenderas i form av Eveys "avancerade förhör". Resten är några få nedslag under året fram till slutet.

Första avsnittet av Band of Brothers börjar dagarna innan invasionen. Därefter hoppar den tillbaka två år till gröntjänst och fallskärmsjägarträning i Tocoa under typ ett år, med viktiga nedslag för att forma karaktärerna. Sedan kommer en sekvens där huvudpersonerna sitter på en båt i ett par veckor, medan de skeppas till Europa. Innan dess har de åkt tåg ett par dagar från Tocoa till New York. När de är framme i England går det ett helt år, återigen med några nedslag under det året, tills de är tillbaka vid dagarna innan invasionen.

Master and Commander: The Far Side of the World börjar på sydamerikas östkust på fregatten HMS Surprise, där de seglar längs med kusten ner till Magellans Sund, genom det och upp till Galapagos - en resa som med en artonhundratalsfregatt lär ta månader.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag ändrade till Jag tycker Tidshopp är ovanligt för det där var tydligen något som skulle motbevisas som sig bör. Så tidshopp finns. Jag ogillar tidshopp. Även i filmer. Jag gillar då man utnyttjar tidshopp till annat om det är möjligt.

Krille

Super Moderator
Niklas73 said:
Jag gillar då man utnyttjar tidshopp till annat om det är möjligt.
Som exempelvis att man utnyttjar dem till att visa att tiden går?

Det är en av svagheterna i V for Vendetta: eftersom så stora delar av tiden spenderas i Vs underjordiska lya eller med Eveys "avancerade förhör" så får man inte direkt något intryck av att tiden går. Plötsligt är det bara femte november igen.

Band of Brothers utnyttjar det bättre, och det bara på några sekunder. Klipp efter klipp visar hur jävlig kapten Sobel är mot de unga klumpiga rekryterna som spyr och snubblar och får skäll och gör misstag. Men plötsligt kommer en Michael Kamen-fanfar och en klase rekryter joggar med full utrustning upp för backen och hjälper varandra på vägen. Rekryterna har blivit fallskärmsjägare.

Jag har en känsla av att problemet ligger i att V for Vendetta har ett för "intellektuellt" förhållningssätt till att tiden går: man borde förstå genom Eveys förhör att det går ett bra tag. Man borde förstå av Finchs och Dominics whiteboard-tavla och mängden anteckningar på den att tiden går. Men det finns inget padam-ögonblick som säger att tiden har gått, så tiden går inte.

Band of Brothers tar ett mer "emotionellt" förhållningssätt. Man kommer plötsligt till en vändpunkt, en peripeteia: man tror att Liebgott ska bli mobbad än en gång av den onde kapten Sobel, men istället kommer den där fanfaren och kamraterna som hjälper honom upp för backen. Pam! Grabbarna har gått från en fårskock rekryter till ett sammansvetsat jägarkompani! Grabbarna har utvecklats! Tiden har gått!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det är väldigt annorlunda att säga "Tidshopp är ovanligt" och "Jag gillar inte Tidshopp". :gremwink:

Storuggla

Champion
"Master and Commander: The Far Side of the World börjar på sydamerikas östkust på fregatten HMS Surprise, där de seglar längs med kusten ner till Magellans Sund, genom det och upp till Galapagos - en resa som med en artonhundratalsfregatt lär ta månader."

Mjaaa. Fram till 1830 beräknades resan England - Indien via Godahoppsudden ta två till sex månader, beroende på vindarna. Så Brasiliens öskust runtom Natal eller Fortaleza i värsta fall till Galapagos lär ju gå på kanske tredjedelen, sisådär? Vilket i värsta fall kan vara månader, noterar jag nu. Glöm vad jag sa och googla på kattungar istället.

Storuggla, navy has kittun?

Sapient

Swashbuckler
Olavs metoder liknar de jag brukar använda. Det är lite beroende på spel, på äventyrets förutsättningar osv. så klart.

Jag ogillar slumpmässiga möten med "vandrande monster, tabell 4B" som saknar syfte annat än att slänga in en strid för stridandets skull. Jag kan planera in strider med lokala odjur om jag behöver etablera känslan av att lämna mer civiliserade områden för ödemark och fara. Eller möjligen för att tempoväxla i spelandet. Inte annars. (Men jag gillar att då och då lägga in möten som kanske ser ut som slumpmässiga möten, men som har andra krokar eller kan påverka hvudstoryn...)

Det finns i en del spel saker som är svåra att ta med i beräkningen för tidshopp. I spel där särskilt magiker av olika slag ska förnya sina "inlästa besvärjelser" varje dag, måste man ta med den möjligheten. (Det tycker jag gott man kan lösa genom att retcona, när de som spelar magiker kommer fram att det är plausibelt att de skulle förutsett att en viss besvärjelse borde behövts, t.ex. med anledning av terrängens beskaffenhet eller liknande.)

Och längre tidshopp som inte involverar resande, som i sig brukar utgöra en begränsning av möjliga "utsvävningar" eftersom resandet förbrukar tid och medför inskränkningar, kan ju helt klart kräva att man tar hänsyn till vad rollpersonerna skulle vilja ägna sig åt vid sidan om. Om spelarna behöver vänta tre månsnurr på att rätt astrologiska förutsättningar för en viss ritual ska infinna sig, får man köpa att någon vill öva upp sin färdighet Hantverk: Korgvävning under tiden...

Men annars - snabbt klipp med godtagbar förklaring och åter till handlingen så fort som möjligt...

Doomhamster

Swordsman
Niklas73 said:
Jag ändrade till Jag tycker Tidshopp är ovanligt för det där var tydligen något som skulle motbevisas som sig bör. Så tidshopp finns. Jag ogillar tidshopp. Även i filmer. Jag gillar då man utnyttjar tidshopp till annat om det är möjligt.
Ett hett tips - det anses inte vara bra stil i forumdiskussioner att ändra det man skrivit när folk redan har svarat. Och att tjura för att man sa nåt som rent objektivt är fel och att folk sen var ofina nog att påpeka detta är lite barnsligt.

Simon

Swashbuckler
Necross said:
Ett klassiskt ämne: Tidshopp. Hur hanterar ni det?

Vanligen hamnar man i situationer där det vore ganska fint att bara kunna säga "Det går tre dagar utan att särskilt mycket händer". Ibland funkar det, men då säger ofta någon spelare "Jamen då hinner ju jag göra X och Y och Z och Å och Ä och Ö" medan andra inte gör nåt alls, och allt blir konstigt.

Eller så blir det en massa grejer i efterhand av typen "Jamen det där hann vi såklart göra på de där tre dagarna förrut när inget hände".

Tips på smidiga lösningar? (Antag att vi spelar tradspel, och att inte alla spelare är superförstående rollspelsproffs)
Det här hänger ihop med ifall man ser på spel och tid på ett eller annat av i princip två olika sätt: Ifall man sammanfattar eller klipper (jag tänker jämföra med film):

Ifall man sammanfattar så spelar man utifrån en idé om att allt som händer rollpersonerna behöver uttalas vid bordet (mer eller mindre). Att om man säger "det går tre dagar utan att särskilt mycket händer" så har man ändå följt rollpersonerna under den tiden och ingenting särskilt har hänt. Som att en filmkamera följer rollfigurerna varje stund av deras liv men snabbspolar igenom vissa partier.

Ifall man klipper så flyttar vi nuet en tidsperiod framåt och ser till att vi är överens om att vi inte säkert vet vad som har hänt däremellan, eller i alla fall att det inte har uttalats. Man säger inte "det går tre dagar" utan istället "tre dagar senare, ni befinner er här och här".

Är ni med på skillnaden? Den ser formell ut, men den är avgrundsvid. I det första fallet så är överenskommelsen den att bara saker vi ser "on screen" händer i storyn, så när man vill snabbspola så protesterar spelarna lätt, för de blir snuvade på saker de vill göra. I det senare fallet så förutsätter man liksom gemensamt att alla har gjort saker de borde under tiden man klipper förbi, men att det är Mer Skoj att lägga speltid vid bordet på det som händer efter klippet.

Well, för många är det här säkert självklarheter, så jag uppehåller mig inte vidare vid det. Men jag tror personligen att om man upplever tidshopp som knepiga men ändå tycker man behöver dem så skulle man kunna dra nytta av att närma sig det andra tänket ovan.

Två praktiska tips om man tycker det är knepigt:

- Tillåt spelarna att bestämma vad rollpersonerna har gjort under tiden. Ifall det låter orimligt, säg det och be dem förklara hur det har gått ihop - förmodligen kan ni komma överens. Säg ja. (Det här kan hjälpa väldigt mot spelare som annars protesterar, rädda att förlora manöverutrymme i storyn.)

- Gå runt bordet och berätta varsin grej som har hänt under tiden. Kan vara ett bra sätt att få en resa att kännas innehållsrik trots att man klipper förbi. Eller ställ specifika frågor: "hur har ni hanterat att befinna er på ett litet skepp i tre veckor, utan att kunna vara ifred nånstans?"