Necross said:
Ett klassiskt ämne: Tidshopp. Hur hanterar ni det?
Vanligen hamnar man i situationer där det vore ganska fint att bara kunna säga "Det går tre dagar utan att särskilt mycket händer". Ibland funkar det, men då säger ofta någon spelare "Jamen då hinner ju jag göra X och Y och Z och Å och Ä och Ö" medan andra inte gör nåt alls, och allt blir konstigt.
Eller så blir det en massa grejer i efterhand av typen "Jamen det där hann vi såklart göra på de där tre dagarna förrut när inget hände".
Tips på smidiga lösningar? (Antag att vi spelar tradspel, och att inte alla spelare är superförstående rollspelsproffs)
Det här hänger ihop med ifall man ser på spel och tid på ett eller annat av i princip två olika sätt: Ifall man
sammanfattar eller
klipper (jag tänker jämföra med film):
Ifall man
sammanfattar så spelar man utifrån en idé om att allt som händer rollpersonerna behöver uttalas vid bordet (mer eller mindre). Att om man säger "det går tre dagar utan att särskilt mycket händer" så har man ändå följt rollpersonerna under den tiden och ingenting särskilt har hänt. Som att en filmkamera följer rollfigurerna varje stund av deras liv men snabbspolar igenom vissa partier.
Ifall man
klipper så flyttar vi nuet en tidsperiod framåt och ser till att vi är överens om att vi inte säkert
vet vad som har hänt däremellan, eller i alla fall att det inte har uttalats. Man säger inte "det går tre dagar" utan istället "tre dagar senare, ni befinner er här och här".
Är ni med på skillnaden? Den ser formell ut, men den är avgrundsvid. I det första fallet så är överenskommelsen den att bara saker vi ser "on screen" händer i storyn, så när man vill snabbspola så protesterar spelarna lätt, för de blir snuvade på saker de vill göra. I det senare fallet så förutsätter man liksom gemensamt att alla har gjort saker de borde under tiden man klipper förbi, men att det är Mer Skoj att lägga speltid vid bordet på det som händer efter klippet.
Well, för många är det här säkert självklarheter, så jag uppehåller mig inte vidare vid det. Men jag tror personligen att om man upplever tidshopp som knepiga men ändå tycker man behöver dem så skulle man kunna dra nytta av att närma sig det andra tänket ovan.
Två praktiska tips om man tycker det är knepigt:
- Tillåt spelarna att bestämma vad rollpersonerna har gjort under tiden. Ifall det låter orimligt, säg det och be dem förklara hur det har gått ihop - förmodligen kan ni komma överens. Säg ja. (Det här kan hjälpa väldigt mot spelare som annars protesterar, rädda att förlora manöverutrymme i storyn.)
- Gå runt bordet och berätta varsin grej som har hänt under tiden. Kan vara ett bra sätt att få en resa att kännas innehållsrik trots att man klipper förbi. Eller ställ specifika frågor: "hur har ni hanterat att befinna er på ett litet skepp i tre veckor, utan att kunna vara ifred nånstans?"