Nekromanti Tidshopp

Necross

Swashbuckler
Ett klassiskt ämne: Tidshopp. Hur hanterar ni det?

Vanligen hamnar man i situationer där det vore ganska fint att bara kunna säga "Det går tre dagar utan att särskilt mycket händer". Ibland funkar det, men då säger ofta någon spelare "Jamen då hinner ju jag göra X och Y och Z och Å och Ä och Ö" medan andra inte gör nåt alls, och allt blir konstigt.

Eller så blir det en massa grejer i efterhand av typen "Jamen det där hann vi såklart göra på de där tre dagarna förrut när inget hände".

Tips på smidiga lösningar? (Antag att vi spelar tradspel, och att inte alla spelare är superförstående rollspelsproffs)

Ram

Skev
Det enklaste är väl att säga "jag tänkte låta tiden gå, några protester? Hur lång tid är ok?". Man låter väl oftast tiden gå av någon anledning som jag ser det.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag brukar köra samma som Ram här.
"Hur länge tänker ni vänta här om inget händer? Vad gör ni under tiden?"

"Resan kommer att ta si och så lång tid på skeppet. Vad gör ni under tiden om inget händer?"

"Det är en vecka kvar till karnevalen. Jag tänkte hoppa fram dit. Är det okej? Tänkte ni göra något under tiden?"

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
"OK, och sen så XXX... Behöver vi spela ut det, tycker ni?"

Annars har jag på senare tiden blivit förtjust i att köra oklippt, dvs faktiskt spela ut så mycket som möjligt. För närvarokänslan =)

Kräver att man kan göra't intressant dock. Men även en trist resa kan bli rolig med rätt sällskap.

Rickard

Urverk speldesign
Som de andra. "Tre dagar förflyter. Vill ni göra något under tiden?"

/Han som förvisso normalt aldrig brukar spela ut saker som utföra shoppinglistor eller liknande utan sådant får spelarna alltid hitta på i efterhand

Doctor_Hell

Veteran
beror sig lite på situationen om dom tex ska färdas till mörka skogen och resan tar 5 dagar så snabbspolar jag det och slår 5 tärningslag tex d20 och på 20 har jag bestämt att nått händer och sker det på 3:e dagen så brukar jag köra på att dom 2 första dagarna förflyter lugnt men 3:e kvällen när ni slår upp läger så ----...

är dom i en stad eller nått så brukar jag säga att ni ska vara här i 3 dagar fram tills den stora torneringen eller whatever är det nått ni vill göra fram tills dess och är det inte det så snabbspolar man fram till the main event

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Som många säger så använder jag tekniken "Det går tre dagar. Är det något ni vill göra under denna tiden?". Vill någon göra det, summerar vi ofta vad utfallet blir och om det måste spelas ut involveras antingen de andra karaktärerna eller så får de ta statistroller i scenen. Brukar fungera rätt hyfsat - det viktiga är att de andra spelarna får vara aktiva på något sätt.

Xyas

Swashbuckler
Har mer och mer børjat gøra som så att jag pløjer på som spelledare; "två timmar senare hør ni...", "en vecka har gått och..." och så vidare. Ær spelarna missnøjda med det så højer de røsten och protesterar.

Men sen har jag *oftast* inga problem att retcon:a som tusan. Sæger spelarna i efterhand att de gjorde någor specifikt under tidshoppet så sæger jag att såklart gjorde ni det, alternativt så får det rullas tærningar om det ær tveksamt att de lyckades med det. Så får mina SLP:s ændra sitt beteende och agerande dærefter.

Ingen absolut sanning, men det ovan ær så jag oftast kør.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
En liten fråga. Varför ha tidshopp alls? Om man måste ta sig någonstans och avståndet inte har betydelse för storyn så kan man väl lika gärna lägga det nästgårds?

Annars tycker jag intriger skapas på vägen till målet. Alternativt slumpmäåssiga möten för att ge lite hinder på vägen.

Alternativet;: Det tar en vecka, vad gör ni (vi läser på om staden) är inte värt en vecka i förfluten tid. Hur hanterar filmer det här? Jag tycker tidshopp är rätt ovanliga.

Jag är emot tidshopp och tycker de bryter av lite i storyn.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det är iofs jävligt hardcore att spela ut allt, jag kommer aldrig att bli en så hängiven rollspelare.

Själv gillar jag att kunna hoppa tio år i handlingen från rollpersonernas barndom tills de återförenas som vuxna på ett världshus. Om det bara är några få orcher kvar i striden skippar jag gärna till sekvensen där rollpersonerna kliver in i drakens grotta.

Klipp, klipp, flashback, klipp, drömsekvens, klipp, klipp.

w176

Förlorad dotter
Ett kul grepp är Tidshopp -> Metaspel.

Till exempel varje gång man hoppar i tid får man slänga in kort monolog vad rollpersonen tycker egentigen om något eller någon annan i gruppen eller sin hemliga plan.

Då blir ett hopp i tiden mer än en hopp i berättelsen, utan ett ställe man kan peta in en extra dimension.

Robert Jonsson

Niklas73 said:
Hur hanterar filmer det här? Tidshopp är rätt ovanliga.
Nej, det är det inte. De använder sig rätt friskt av klipp och tidshopp. Är det långa resor slänger de in en små scen för exposition eller character development för att de inte ska kännas abrupt för att man kommit fram.

Ta ett Criminal Minds-avsnitt t.ex. (ja, det är teveserie, men teveserier är bättre liknelser än filmer för rollspel) De får ett uppdrag i en annan del av USa och tar flyget dit. På flyget går de igenom fallet och vad de ska göra då de kommer fram. Sen är de framme. Vips har det skett ett tidshopp (inte på dagar visserligen utan bara timmar - men principen är densamma).

Samma teknik går utmärkt att använda till rollspel, men ofta sker planeringen och så innan man åker så den är redan gjord och därmed inte nödvändig.

Robert Jonsson

w176 said:
varje gång man hoppar i tid får man slänga in kort monolog vad rollpersonen tycker egentigen om något eller någon annan i gruppen eller sin hemliga plan.

Då blir ett hopp i tiden mer än en hopp i berättelsen, utan ett ställe man kan peta in en extra dimension.
Me like. :gremsmile:

w176

Förlorad dotter
Robert Jonsson said:
w176 said:
varje gång man hoppar i tid får man slänga in kort monolog vad rollpersonen tycker egentigen om något eller någon annan i gruppen eller sin hemliga plan.

Me like. :gremsmile:
Det kan vara svårt att komma över tröskeln att monolog känns rätt pretto, så ett annat kul sätt att närma sig det kan vara att säga:

"Har ni sett Robinson eller typ Top Model eller någon annan dokusåpa? Typ klippen när någon är ensam vid kameran och får snacka skit om de andra eller gråta ut eller ha sig? Sånt får ni peta in mellan tidshoppen."

Doomhamster

Swordsman
Niklas73 said:
En liten fråga. Varför ha tidshopp alls? Om man måste ta sig någonstans och avståndet inte har betydelse för storyn så kan man väl lika gärna lägga det nästgårds?
Det är väl ytterst sällan AVSTÅNDET saknar betydelse. Vad folk pratar om är ju just situationer där t.ex. exakt vad som händer under en resa saknar betydelse (därför tidshoppet) men det faktum att man gör resan är viktigt.

Ska kungens slott, den onde magikerns borg, orchernas grotta och den vilda avlägsna djungeln allesammans ligga ett stenkast ifrån den trevliga lilla byn så blir det ju bara töntigt.

Annars tycker jag intriger skapas på vägen till målet. Alternativt slumpmäåssiga möten för att ge lite hinder på vägen.
Tja, vissa gillar inte att slänga in en massa slumpmässiga möten, eller "skapa intriger" bara för att undvika att RP får lite downtime ibland.

Alternativet;: Det tar en vecka, vad gör ni (vi läser på om staden) är inte värt en vecka i förfluten tid. Hur hanterar filmer det här? Tidshopp är rätt ovanliga.
Vad ser du på för filmer? Fyratimmars franska konstfilmer? För annars är ju tidshopp EXTREMT vanliga i film. Vi ser liksom nästan aldrig huvudpersonen gå upp, äta frukost, gå ut med hunden, jaga iväg barnen till skolan, köra till jobbet, sitta i två timmar i möte eller skyffla rutinmässiga pappersärenden. Tas sånt alls upp så är det i sekundsnabba bilder - med andra ord, exakt ekvivalent med att en spelare eller SL säger "det här händer under de två veckorna vi väntar på nästa karavan till Samarkand"!

Robert Jonsson

Du kan även fixa in lösningar där spelledaren lägger in en fråga, gärna lite av moraliskt stuk typ "Dödar du din älskade om det innebär att 10 000 dör, eller vice versa" (fast mindre klyschigt då förstås).

Frågor kan hjälpa till att definiera karaktären och om alla får samma fråga dessutom definera dem gentemot varandra.

Doomhamster

Swordsman
w176 said:
Det kan vara svårt att komma över tröskeln att monolog känns rätt pretto, så ett annat kul sätt att närma sig det kan vara att säga:

"Har ni sett Robinson eller typ Top Model eller någon annan dokusåpa? Typ klippen när någon är ensam vid kameran och får snacka skit om de andra eller gråta ut eller ha sig? Sånt får ni peta in mellan tidshoppen."
Schysst. Tror jag ska prova detta till min nästa kampanj, blir ännu bättre eftersom det troligen blir AW.

w176

Förlorad dotter
Robert Jonsson said:
Du kan även fixa in lösningar där spelledaren lägger in en fråga, gärna lite av moraliskt stuk typ "Dödar du din älskade om det innebär att 10 000 dör, eller vice versa" (fast mindre klyschigt då förstås).

Frågor kan hjälpa till att definiera karaktären och om alla får samma fråga dessutom definera dem gentemot varandra.
Fast jag tror att när det handlar om att hamna helt ensam i spotlighten ska men tvinga folk till det. Inte om man inte vet att alla trivs jättebra med det. Utan låta det vara frivilligt, så att folk gör det när dom vill det och känner att de har något att säga.

Dels är det en trygghetsgrej, vill man inte bli utlämnad till spotlighten så tycker jag man ska få slippa.

Dels kan det bli slentrian och bara ta upp en massa tid utan att få något vettigt sagt om man slänger in en meta-scen mellan varje litet tidshopp.

Robert Jonsson

Som sagt var, VÄLDIGT olika beroende på spelgrupp och hur man väljer att utföra det. Allt som slentrianmässigt används är ju ofta ett varningstecken. :gremwink:

Ögat

Hero
Beroende på spel och stämning skulle jag antingen försöka mig på en sammanfattande beskrivning, eller bara klippa.

Beskrivningen skulle funka såhär "de närmaste dagarna är fulla av vardagligt bestyr: Efraim går till frisersalongen, Nora sitter på café, spelar domino och diskuterar politik med sina vänner. Det är inte förrän på fredagen som ni sammanstrålar igen." Om man väver in alla rollpersoner och kort förklarar vad de är upptagna med, minskar risken att någon säger "jag hinner göra en massa annat".

Klippet skulle funka såhär "tre dagar senare står ni utanför Hexzotls grotta. Ni kan höra bestens andhämtning där inne, och greppen om era svärdshjalt tätnar. Det är nu det gäller".