Re: Pansarsoldater
1 Fullförsvar (om regeln används).
2 Snabba anfall. Man återtar troligtvis initiativet med ett hyfsat VINIT, särskilt om man utgår från EON IIIs regler för snabbhetsindex. Sedan får man ligga i för att hålla honom borta...
Jag vill inte låta pessimistisk, men taktikerna funkar inte riktigt så bra som de låter i teorin. Jag har provat på båda
Jag körde en strid mot brorsan, han var en riddare i helrustning (dock lättsmidd så han inte blev överbelastad), med en Zandh-yxa och en riddarsköld.
Själv var jag en prisjägare/skogsman med jargsabel och liten förstärk rundsköld (samt en värja i bältet (den är så jäkla tufff)). jag hade laminerad plåt på torson, och härdat läder på armar och ben. Två olika stilar alltså, tung mot lätt.
I alla fall, så började striden till min fördel, men ett problem, ett ganska stort problem, var att brorsan var nästan omöjligt att döda (både i och utanför spelet). Min Jargsabel på dryga Ob5T6 kom knappast igenom hans rustning någon gång (20 i Hugg tror jag). Än mindre om jag gjorde Snabba anfall. Jag behöll visserligen initiativet, men eftersom (som han kom på efter några rundor) jag knappt kunde slå igenom rustningen så slutade han försvara sig och började göra motanfall istället. Och jag var livrädd för att bli träffad, så jag gjorde Instinktiva försvar, och förlorade automatiskt initativet. Och när han slapp halvera sin skada, som man gör i Motanfall, blev han ännu farligare. Jag tog tillbaka initativet, javisst, men det gjorde inte så stor skillnad.
Fullförsvar fungerar däremot ganska ypperligt, om man har en
sköld . Grundsvårighet i Sköld är Ob2T6, men med Fullförsvar blir det Ob1T6. Att slå perfekt på Ob1T6 är 50%, och ett perfekt Försvar medför att man automatiskt bli anfallare. Man får ju egentligen inte slå VINIT nästa runda, men man vinner ju automatiskt. Ju defensivare man blir, desto större chans har man att bli anfallare
Även om det inte gör stor skillnad, då man med minimal chans kan slå ut fienden, vilket är grundförutsättningen för att man ska kunna vinna en strid.
Det finns ju faktiskt en anledning till att stridisar (riddare) har tunga rustningar, och spejare och bågskyttar har lätta. Man har helt enkelt större chans att klara sig, även om fienden har tre svärd och man själv bara slåss med nävarna.
Om jag skulle rekomendera en taktik, får det nog bli antingen den underskattade handlingen Reträtt, eller brukande av spindelgift på vapenbladen....
/MovinGalt