Nekromanti Tilläggsnamn / nicknames

Smussel

Veteran
Hej, jag och mina vänner planerar att spela en kampanj med undre världen som tema. Vi kommer låta tjuvgillen och dylikt spela en viktig roll i världen, så vi åker nog dit på att köra high fantasy.

Men hur som helst, här kommer vi till mitt problem.
Jag tycker det passar väldigt bra med "nicknames" på tjuvar/lönnmördare/banditer. Antingen något dom kallar sig istället för sitt riktiga namn (som typ "näktergalen" eller vad tjuvar tycker låter ballt) eller förtjänade smeknamn för sin stil/prestation (som typ Egin "rödhand" Claimon).

Så jag fick lite sug på att skapa en pen-and-paper generator där man kan slumpa fram tilläggsnamn eller smeknamn. MEN, jag har fullständig idétorka!
Så om någon/några där ute tänker att "äh, jag kan slänga ihop över NIO TUSEN tilläggsnamn på en pisskvart!" så är ni VARMT välkomna att titta förbi och posta några namn.

Grundplanen är väl att göra en enkel tvådelad generator. Ja, ni vet:

1T20 prefix

1 - Svart
2 - Röd
3 - Skugg
4 - Kvick
5 - Mjuk
6 - Hård
7 - osv
...

1T20 Suffix
1 - Hand
2 - Fot
3 - Skalp
4 - Egg
5 - VAD SOM!
...
så slår man 2 och 1: rödhand. Typ.
Nu är väl just dessa exempel sisudär, men förhoppningsvis hajas det hur jag tänkt. Givetvis kommer endel kombinationer bli väldigt 'korny' men det tycker jag är helt okej. Givetvis vore det att föredra om alla resultat blev jätteläckra, men som sagt, jag har idé-torka.

Err... döm mig inte helt efter överstående exempel, dom var just det : exempel.

Tack på förhand! :)

Glom

Veteran
Smussel said:
Grundplanen är väl att göra en enkel tvådelad generator. Ja, ni vet:

1T20 prefix

1 - Svart
2 - Röd
3 - Skugg
4 - Kvick
5 - Mjuk
6 - Hård
7 - osv
...

1T20 Suffix
1 - Hand
2 - Fot
3 - Skalp
4 - Egg
5 - VAD SOM!
...
8 - Fet
9 - Järn
10 - En (en-hand, en-fot funkar. en-huvud :gremfrown: )
11 - Silver

6 - Svärd
7 - Huvud
8 - Vessla
9 - Katt

solvebring

Superhero
Schysst idé, speciellt eftersom sådana namn ofta är ett signum, något som beskriver personen i fråga. Därför får man ju här också ett gratis litet koncept eller intressanta persondetaljer till de tjuvar och banditen som slås fram via den här namnlistan.

Jag tycker dock att detta känns som något som kan bli urmjölkat. Jag menar, ska alla SLP's man träffar på ur den undre världen ha sådana smeknamn? Nu kanske du inte tänkt så men i alla fall, det finns stora risker med tabeller, anser jag om jag nu får gå lös lite. :gremwink:

Personligen skulle jag hellre se att du skriver några färdiga personligheter. Ta ut viktiga SLP's som är fasta punkter i den undre världen, tjuvar och lönnmördare som är lite av kända och genom kändisskapet dragit på sig sådana namn. Då behövs inte heller någon tabell, vilken också medför risken för att flera tjuvar med tiden kan råka att kallas samma sak. Kanske inte något SL kommer ihåg men något som spelarna kan notera och som då sänker känslan i den här grejen.

Kort och gott, jag tycker du borde skriva ihop en liten kampanj och utarbeta den här undre världen.
- Hur fungerar deras rangordningsystem?
- Vilka band har de till andra organisationer?
- Vilka olika uppgifter/jobb finns det?
- Vilka tekniker används?
- Vilka gillen är detta uppdelat i?
- Hur lever man om man ingår i dessa gillen?
- Vad har gillena för kodex?
- Vilka styr de här gillena och vilka är framstående? (Här kommer smeknamnen/kändisnamnen in)
Osv.

Nå, detta är bara en personlig åsikt. Detta beror på att jag i min ungdoms dagar och i början mitt rollspelande var såpass tabellkåt som jag var. Det var DoD med highfantasy och jag skrev tabeller för allt. Med tiden märkte jag vad urvattnat och fantasilöst det tenderade att bli. Det fanns bara ytskrap men ingenting att ta i. Och att ha något att ta i, även om det är de mest enklaste sakerna, är knappast något nackdel i rollspelandet, snarare tvärtom vill jag påstå.

Det verkar ju inte heller finnas brist på engagemang hos dig. Du verkar fundera mycket över detaljer och stämning och verkar gärna vilja arbeta fram detta. Så, varför inte göra det fläskigt och skriva ihop den här under världen du söker?

Saken är också den att man sällan får något gratis från tabeller. Det är ett ord eller en mening för varje alternativ. Inte särskilt givande. Skriver du däremot ihop en kampanj som berättar om hela den här världen, hur den fungerar, vad den innehåller, hur den känns, luktar etc, vilka som ingår i den osv. Då kommer du att få tusen uppslag och massor att kunna gå vidare på. Jag menar, bara du skrivit ned en av dessa viktiga SLP's i den undre världen så kommer det att kunna ge massvis med olika scenarion kring denne person och dennes göromål. Kort och gott, för varje del du arbetar dig igenom med ett lite tyngre material så kommer du att så flertalet frön som kan växa upp till massiva uppslagsträd med flertalet scenariogrenar.
Inte heller bara kring den här undre världen, för så fort du beskriver hur den fungerar kommer det att kräva respons från andra delar i världen och vipps har du dem också.

... Nu vill jag dock inte att du ska ta det här på fel sätt. Jag känner bara att jag så gärna vill dela min erfarenhet och ge uppslag till sprudlande världar. Att skapa omgivningarna och djupet i världar är underbart skojigt. Själv håller jag förresten på att renovera min gamla DoDvärld i vilken jag just nu skriver om den stora civilisationen där och i detta nu skriver ner alla viktiga värdshus och nöjesplatser i staden. Snacka om att det finns äventyr och mysterier att hämta i det. Alltifrån olika organisationer, till personer, till intriger, hemligheter, politik osv.
Förövrigt är din idé väldigt bra. Det är den, den är rolig och namntabeller är aldrig fel. Däremot tycker jag inte att den ska gälla generellt, dvs att du plockar från den när helst det känns som det kan behövas. Jag tycker verkligen att de viktiga personerna i den undre världen ska få en grundlig presentation och namn som passar dem, och att du snarare kan använda tabellen för att slänga in namn på oviktiga SLP's som det inte ligger så mycket bakom.

Nå, jag kanske inte gav dig vad du ville ha eller sade något som egentligen har att göra med tabellen i sig. Jag tror dock mer på att undvika tabeller, det är poängen, samt att jag vill uppmuntra dig till att arbeta dig förbi dem och göra dig själv en tjänst och ge dig ett grundligt material till den här kampanjen.
Dessutom är det lätt att tabellerna blir en lathund och vips heter alla tjuvar något från tabellen, alla har därmed sådana smeknamn och det blir bara platt och alldagligt istället för något stämningsfullt och lite unikt. Sådana där speciella smeknamn man förtjänat ska ju bara lite unika... Eller?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Du kan inte skriva ett långt inlägg om att tabeller är skit, som svar på en önskan om hjälp med tabeller, och sedan försöka rädda dig med att skriva att du tycker att hans tabellidé var bra.

solvebring

Superhero
Jag skriver inte att tabeller är skit. Jag skriver att de är platta och därför kanske inte något att sikta på om man vill bygga upp stämning osv. vilket jag uppfattar att idén med namnen är.

Idén är bra... Att försöka ta fram något stämningsfullt i form av de här namnen är en mycket bra och rolig idé. Att det bara blir en tabell och inget mer tycker jag är mindre bra. Kort och gott är det inte något fel på tabeller i sig, de kan mycket väl fylla sin funktion, men enligt min mening är de däremot oftare meningslösa än användbara.

Rädda mig försöker jag inte heller. Jag vet inte om du kanske tycker jag låter som en besserwisser eller något? Det var i så fall absolut inte meningen och jag ursäktar i så fall mitt språk eller vad det nu är som kan ha gett den känslan. Delar bara min åsikt och säger vad jag tycker och dessutom finner jag ingen anledning till varför jag skulle vara otrevligt för det. Jag föredrar att vara trevlig mot folk varför jag låter mig uttrycka att jag gillar grundidén, vilket jag gör, och inte önskar såga eller risa något. Vill bara ge en annan approach på tabeller och vad som kan vara en nackdel med dem samt ett annat sätt att tänka.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag tycker dock att detta känns som något som kan bli urmjölkat.
Detta beror på att jag i min ungdoms dagar och i början mitt rollspelande var såpass tabellkåt som jag var. Det var DoD med highfantasy och jag skrev tabeller för allt. Med tiden märkte jag vad urvattnat och fantasilöst det tenderade att bli. Det fanns bara ytskrap men ingenting att ta i.
Saken är också den att man sällan får något gratis från tabeller. Det är ett ord eller en mening för varje alternativ. Inte särskilt givande.
Jag tror dock mer på att undvika tabeller, det är poängen, samt att jag vill uppmuntra dig till att arbeta dig förbi dem och göra dig själv en tjänst och ge dig ett grundligt material till den här kampanjen.
Förövrigt är din idé väldigt bra.
See what I did there?

solvebring

Superhero
Vitulv said:
Jag tycker dock att detta känns som något som kan bli urmjölkat.
Detta beror på att jag i min ungdoms dagar och i början mitt rollspelande var såpass tabellkåt som jag var. Det var DoD med highfantasy och jag skrev tabeller för allt. Med tiden märkte jag vad urvattnat och fantasilöst det tenderade att bli. Det fanns bara ytskrap men ingenting att ta i.
Saken är också den att man sällan får något gratis från tabeller. Det är ett ord eller en mening för varje alternativ. Inte särskilt givande.
Jag tror dock mer på att undvika tabeller, det är poängen, samt att jag vill uppmuntra dig till att arbeta dig förbi dem och göra dig själv en tjänst och ge dig ett grundligt material till den här kampanjen.
Förövrigt är din idé väldigt bra.
See what I did there?
Mjo... Okej, förstår varför missförstånden uppstår där.
Fast allt det där är ju mina personliga åsikter. Jag delar bara min uppfattning och säger vad jag tror. Och det var allt jag ville göra. Sedan om Smussel tycker att det finns något vettigt i vad jag säger eller ej så är det ju fritt för honom/henne att ta till sig om det låter intressant eller kasta i sopen om det inte är det.

Och ja, jag kan förstå om det låter som att tabeller är skit. Jag förstår vad du menar. Fast det var inte vad jag ville säga. Som vanligt är mitt språk tillkortakommet antar jag... :gremcrazy:

Jag ville kort och gott säga det att den erfarenhet jag har av tabeller, vilken är ganska påtaglig eftersom jag var en riktig tabellnisse fordom, så är risken att det blir mycket innehållslöst fast man tänkt sig mer. Och att de där talande namnen som Smussel funderar på kan bli mycket stämningsfulla varför jag uppmuntrar till att lägga större arbete bakom dem och samtidigt den här världen.

Kort och gott, jag gillar hela konceptet och idén, och diggar just highfantasy och tjuvsamhällen i sådana världar hårt. Därför kunde jag liksom inte låta bli att sjunga ut och försöka trigga till en mer utarbetad värld och däri balla äventyr.

Smussel

Veteran
wow, härligt, det har trillat in några svar!
Synd att bara en hade det jag var ute efter ;-)
Tack så mycket Glom! Precis vad jag var ute efter.

Oj, du skrev ett rejält inlägg solvebring, tackar för engagemanget. Det är tydligt att du verkligen har ett genuint intresse för att hjälpa till, vilket jag tycker är jädra reko av dig.

Men... jag vet inte riktigt vad jag ska svara på ditt inlägg. Jag håller med om det mesta du säger, och din checklista över saker jag borde utarbeta: jodå, det ska jag göra.
Men just nu vill jag knåpa ihop en sån här tabell :).

Men som sagt, jag uppskattar det genuina intresset och jag tar gärna kontakt med dig senare för bollning av diverse idéer.

Tack igen, gott folk! Och en eloge till dig Glom :)

solvebring

Superhero
Oj, du skrev ett rejält inlägg solvebring, tackar för engagemanget. Det är tydligt att du verkligen har ett genuint intresse för att hjälpa till, vilket jag tycker är jädra reko av dig.
Tja, jag behövde nog skriva av mig lite.

Men... jag vet inte riktigt vad jag ska svara på ditt inlägg. Jag håller med om det mesta du säger, och din checklista över saker jag borde utarbeta: jodå, det ska jag göra.
Men just nu vill jag knåpa ihop en sån här tabell :).
Förstår det. Yeah, kör i vind bara. A man got to do what a man got to do. :gremwink:

Men som sagt, jag uppskattar det genuina intresset och jag tar gärna kontakt med dig senare för bollning av diverse idéer.
Gärna det, alltid kul att bolla kring sådant. Kör i vind bara. Skicka PM eller maila, vilket som.