Nekromanti Till Neogames och alla andra

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Shalom.

Nyligen fick jag ett meddelande från någon person på Neogames som inte hade mage nog att presentera sig för mig. Hur som helst. Denna individ ville att jag skulle skriva hur jag ville att den nya reviderade utgåvan av n2 skulle se ut. Eftersom detta är ett diskutionsforum som enligt den officiella bilden iaf är allmänt så vill jag inte vräka ur mig massor med siffor och regler, utan snarare en vision om hur jag vill att spelet ska se ut och vilken stämning och känsla som ska vara genomgående för n2 version 2.0 eller vad det nu är…. Eftersom jag inte är ensam om att spela rollspel så tyckar jag mycket väl att alla andra här på rollspel.nu kan ta del av min vision och komma med kritik. Så kör på bara. Jag tål till och med ordbajseri! :)

Dessutomger detta er ett ypperligt tillfälle att påverka neogames i sitt arbete av n2 Version 2.0 eller n3 eller vad som helst….

Mitt svar till Neogamessnubben

Hej på dig…

Klart jag har ideér till neotech. Jag spelar ju rollspel.

Problemet så som jag ser det är att Neogames [eller ni] ligger på en helt annan nivå och går på helt andra tankevågor när det gäller vad ett bra Cyberpunkrollspel är och ska vara. Ok, ni vill påstår att n2 inte är cyberpunk, det stämmer, det är det inte… Men n1 var det, och det är så neotech [oavsätt version] alltid kommer att vara för mig. N1 är design och textmässigt väldigt likt Cyberpunk… Ibland otäckt likt…

Eran ständiga fokusering kring det militära får mig att tro att ni lirat alldeles för mycket Rouge spear eller läst för mycket skitböcker som Tom Clancy eller liknande… Vill jag spela militärspel så kan jag spela Risk! Jag är inte ensam att reagera på detta sätt. Av alla jag känner som spelar rollspel, säg ca 30 pers så tycker alla samma sak. Känslan är borta, det som återstår är ett dåligt försök till technothriller rollspel som iaf får mig att må illa. Ni har försökt att via dessa fåniga bilder förmedla en känsla av sköna killar i kevlarhjälmar och västar men som platsar i en SWATmanual. Personen som försökt sig på att ”lägga” in lite cyberkänsla in bilderna kan ju sälja sin dator, för ett inklippt öga på en brud ger inte mig cyberkänsla. Sen har vi bilderna på subkulturerna! Hahaha! Går ni ut överhuvudtaget? Huh… Jag har iaf fått skratta mig till sömns om nätterna när jag tänker på dom.

Kort sagt. Ta bort bilderna! Dumpa dom eller kasta dom i ansiktet på den mindreintelligante som tog fram dom…

Jag vill ha ritade illustrationer, varför? Jo, det finns bra hightech inslag i till och med n2, dessa kan omöjligtvis illustreras på ett fotografi från LADP eftersom dessa föremål inte existerar! Förstår du mig? Därför är det bättre med ritade bilder. Till och med bilderna i n1 är bättre än dom som man får gråstarr av i n2. Inga bilder på feta soldater! Blä… Bilder på vardagliga ting, en gata är 2059, ett danshak.. Äsch… Kolla i cyberpunk så har du receptet på bra bilder…

Lite kort om världen då. Som jag skrev tidigare, ta bort fokus från lumpen, jag kan inte hjälpa att ni inte var jägare eller minröjare ilumpen och nu måste ta ut er del av det militära genom erat rollspel. Men vi som gjort allt det där, eller tycker det är ointressant bör få möjlighet att spela i en värld där alla INTE är soldater, specialforces snubbar eller hemlig CIA underrättelseofficerare. Det blir tråkigt. Tillbaka till gatan, det är där allt intressant händer. Det är där boostergängen röjer, det är där man får tag på sina droger eller sin mjukvara eller vad det nu kan vara… Inte på kaserngården…
Cyberpunk ska vara skitigt, skabbigt, cyniskt och mörkt. Den lilla människan gör allt den kan för att göra sig hörd, därav dom lustiga frisyrerna och bissara stilen många har… [Inga kalsonger och skottsäker väst, en sådan snubbe skulle i cyberpunk åka på bäng]. Företagen är enorma, dom äger länder, iaf städer, stater har försvunnit. Megaföretagen använder militärt våld för att ta över nya marker och för att utöka sin makt. Eliten lever sitt dekadenta liv, genmanipulerade till perfektion utan någon som helst åtanke på dom där nere. Dom ska leva i en sådan ofantlig lyx och rikedom att det skulle få Joakim Von Anka att storkna. Allt detta ska ske högt där uppe, bland skyskrapornas blanka toppar, inte på gatan. På gatan är det attityden som bestämmer.

Tumregler för en bra cyberpunkvärld.

1. Allt ska göras med stil, klåpare går under.
2. Allt ska göras med attityd, Har du ingen attityd går du under.
3. Hörs du inte eller syns du inte så går du under… Gör allt för att folk ska lägga märke till dig.


Och slutligen kortfattat om reglerna. Regler ska inte vara mer än vad SL och spelare kan hålla reda på i huvudet. Alltså så ska man inte behöva äga regelboken för att effektiv kunna spela eller SL:a spelet. Jag nämde det tidigare i mitt inlägg. Dumpa hela trauma, smärta och blodpoängsystemet, han som kom på det kan sluta göra rollspel nu med detsamma! Det är alldelse för slött och omständigt, jag vill ha ett smidigt system där ett tärningsslag ska avgöra om du träffa var du träffa och ev hur mycket du gjorde i skada. Skadeslag kan jag acceptera. Ett bra system är det som finns i Cyberpunk, enkelt, övergripligt och framförallt snabbt. Massor med möjlighet till cybertech. I n2 så minskade den till min storna besvikelse, på formuläret finns inte ens en cybertechruta! Ser tendenser…. Massor med kosmetisk cybertech, biotech och möjlighet till genförändringar… Sådant är nice, dessutom ger det bra uppslag för SL….

Cyberrymden måste bli bättre, det ska inte kännas som att surfa hemma på datorn nutid, utan cyberrymden ska vara något extravagant. Något fantastikt, har du kopplat upp dig en gång vill du tillbaka. I Cyberrymden kan du vara någon… Där är det färgglatt och skönt….

Sammanfattning: Tillbaka till gatan. Banta reglerna. Smidigare och snabbare system. Anställ en skicklig tecknare. Sluta gapa om moduler som ni ännu inte gjort eller som aldrig kommer, det irriterar folk….

Slutligen. Varför är det erat ständiga argument. ”Gör eget rollspel om du ska klaga. Gör du inget eget rollspel har du inget att komma med” Om jag köper en bil och den inte uppnår mina förväntningar så går jag tillbaka med skiten. Får jag då höra ”gör en egen bil så får du se hur enkelt det är” så kan jag lova att gubbfan sitter limmad i grillen… Ähumm… Oki, kanske inte det, men jag skulle bli tokig. Jag bränner 300 spänn på en reglebok som jag tycker inte uppnår mina förväntningar och krav så har jag ALL världens rätt att säga det. Så länge man är konstruktiv i sin kritik, JA.

Ni på Neogames har mycket att lära av andra svenska rollspelstillverkare. Dom har iaf tagit till sig av dagens utveckling med snabba kommunikationer, mail, forum, chatt och allt annat…. Dom bemöter sina fans med lite respekt och använder sig faktiskt av deras ideér och förslag. Dom ljuger inte om produkters innehåll och datum för när produkten släpps. Dom blandar sig in i diskutioner som vanligt folk och inte med översittarattityd. Dom anstränger sig att det ska vara en god och trevlig stämmning på deras forum eller vad det nu kan röra sig om… Så backa tillbaka ett par steg, se er omkring, vad vill konsumenterna ha? Sparka geniet bakom Offensiv så börjar ni om och gör rätt….

Observera att detta är högst personliga intryck av n2. Jag är medveten om att MÅNGA verkligen gillar n2.

Hur som helst, lycka till med alla era framtida planer…

Med vänlig hälsning
NecTech/Tomasz Sapir
Östra Promenaden 29
602 22 Norrköping
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Uppmaning: tipsa till nästa Neotechupplaga

Jag var just i färd att starta en egen tråd om det här. Den senaste tiden har forumet fyllts av klagomål på Neotechs utformning. Visserligen är det inte nya klagomål, de har hörts förut, men de blir återigen aktualiserade.

Det är ju så att N2 förr eller senare kommer att komma i en ny upplaga, så nu finns det möjlighet att komma med konkreta förslag. Dock utan garantier för att förslagen tas med, främst eftersom det till syvende och sist är Carl-Johan som bestämmer.

Det du framför i ditt inlägg känner jag verkligen igen. Jag tyckte så själv när N2 släpptes (om än i något mildare ordalag). Många personer har under åren framför samma kritik. N2 är inte tillräckligt cyberpunk (till skillnad från N1).

För det första. Det är de facto inte så värst mycket som ändrats i världsbeskrivning och dylikt mellan N1 och N2. Det är bara att göra en noggrann jämförelse. Det som skiljer sig är regler, illustrationer, layout och möjligtvis fördelningen av information. N2 innehåller mer information vilket ändrar fördelningen. Kanske finns det en större andel stridsregler, vad vet jag. Det som ändrats mellan böckerna är alltså "känslan". Illustrationer, layout och den allmänna tonen har ändrats.

Problemet för dem som inte gillar detta är att det är avsiktligt. N2 breddades jfr N1. Man lade "officiellt" till techno-thriller som genre och öppnade för fler spelmöjligheter. Det är inget fel i det. Däremot ändrar det karaktären på spelet, och N2 är inte ren cyberpunk längre. Det är fakta och verkar svårt att ändra på. Vill man ha ren, klassisk cyberpunk kanske man gör bättre i att spela Cyberpunk.

Jag måste dock inflika en personlig reflektion. Jag började spela när N1 var nytt och lärde mig älska N1-stilen. När N2 kom hade jag redan en mkt god bild av Neotechvärlden sedan år av spel och lusläsande av N1 och de gamla modulerna. Jag har aldrig läst N2 med verkligt intresse, eftersom det inte står något jag inte redan vet eller har bestämt annorlunda för. Jag förstår alltså inte vad folk blir upprörda för, särskilt inte om de redan tidigare spelat N1. Spelvärlden är din egen, inte spelkonstruktörens. Min spelvärld är precis så mkt cyberpunk den behöver vara, och då behöver man inte ändra saker som står i officiella texter, bara tolka dem olika och läsa mellan raderna. Jag har Cp2020 också, och gillar skarpt grundboken, men har aldrig spelat det. Varför? Neotech är tillräckligt cyberpunk om man gör det cyberpunk, och jag behöver inte N2-grundboken för att bli inspirerad; jag har redan låtit mig inspireras av N1, filmer, CP2020, Gurps Cyberpunk, TV4-nyheterna, etc, etc.

Jag förstår dock fortfarande i allra högsta grad det eventuella problem att N2 är för trist för att nya spelare skall fastna för Neotech. När jag läser dina åsikter möter jag dock få konkreta förslag. Du presenterar din vision, men dessvärre hjälper inte "visioner" konstruktörerna så mycket. Förutsatt att du accepterar faktumet att en ny upplaga av Neotech inte kan skrivas om helt; snarare tvärtom, man får stoppa in rätt ändringar på rätt plats, men det finns inte möjlighet att skriva om allt. Vad ska ändras? Jag vet mkt väl själv att folk vill ha "mer cyberpunk, bättre bilder och bättre layout" men det säger inte mycket. Peka på konkreta saker som ska ändras. Exempel:

Alla bilder kommer inte att ändras. Men vilka är värst, för de kan säkert justeras eller plockas bort? Vad saknas det bilder på? (du nämnde redan bilder på vardagssituationer, och det tackar jag för).

Layouten kommer inte att göras om helt, men vad är det som är problemet med den nya layouten? N1 hade ju knappt någon layout.

Vad ska bli mer cyberpunk? Vilka texter bör skrivas om och vilka texter bör tillkomma? Vad saknas i de olika kapitlen? Något som kan plockas bort ur grundboken för att göra plats för annan, mer cyberpunkigare info?

Du har all rätt att klaga och alla andra det med. Man får till och med klaga utan att vara konstruktiv, det värsta som händer är att forumbesökarna tröttnar och börjar gnälla på ens beteende. Att spy galla, förolämpa och liknande (inte sagt att du gjort det, men det har skett nyligen) är dock inte accepterat. Det har inte att göra med moderatorers eventuella lojaliteter utan bara att vi på rollspel.nu är måna om att INTE bli som andra forum där det är fritt fram att "flejma".

Sist, om Neogames. Jag håller med om att Neogames är dåliga på Public Relations. Mailkontakt är notoriskt svårt att få och de officiella personerna ställer sällan upp och svarar på frågor på forumen. Det är svårt att veta om konsumenternas åsikter får gehör eller inte. Så fortsätt ta upp den fråga, jag skulle gärna se en förändring.

Märk dock väl att jag och många andra (Krille ex.) har blivit halv-officiella Neogamare. Vi ställer upp och svarar på frågor och bemöter kritik men vi för aldrig Neogames ord och om vi säger idiotiska saker står det för oss och inte för Neogames. Jag är rädd att folk ofta blandar ihop det här. Mitt råd är att endast ta CJS (Neo) och Blasphemys ord som officiella (och det är inte heller riktigt sant, eftersom de är på forumen i egenskap av privatpersoner).

/RipperDoc - Neotechspelare, rollspel.nu-administratör och Neogamesfrilansare
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Vad jag tycker...

Själv har jag spelat både N1 och N2 och jag gillar faktiskt N2 bättre. Det där med flera handlingar per SR istället för att en SR uppdelad i segment som det var i N1. Själva stridssystemet i sig känns lite mer genomtänkt.

Skadesystemet i N2 är jämfört med N1 ljusår detaljrikare, och det har jag inget emot. Jag är lite grand av en detaljist... Men jag skulle gärna se att man någonstans på vägen eliminerar antalet tärningsslag när man slår fram skadan, helst då det skulle förenkla och få lite mer strömlinjeformat. Sen varé det här med jag och matte...

En sak jag också gillar är att det inte görs en generallisering med vapnen, att det finns några i grundboken gör mig inget. Men att man skrev mer om samma vapen i Offensiv störde mig. Vilket gjorde att den degraderades i användbarhet. Nu finns det ju annan information i den modulen som är användbar. Jag ser dessutom fram emot den nya versionen av Hardware.

Jag måste till viss del hålla med trådstartaren om den militära känsla jag får av det som givits ut hittils. Jag skulle gärna se förjupningar av andra delar av N2, för att kunna fördjupa andra yrken än stridspittarna.

Jag förstår också att den del tycker att cyberpunken försvunnit ur N2, men att det stör mig inte det minsta och håller då med Ripperdock om att spelvärlden är lite upp till Spelledare tillsammans med spelare att utveckla. Jag tycker däremot att många spel på dagens spelmarknad är poppulära för att de har en väl genomarbetad spelvärld och jag tror att Neotech som spel skulle få mer anhängare om man går tillbaka till cyberpunk och dessutom definera spelvärlden bättre. Det är detaljerna som gör det.

/Honken
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Lim

Det är kanske bra att denna tråd får lite fart, för vad dom inte inser är at ett rollspel nte lever ett eget liv, det lever för att VI köper produkterna.

Anledningen varför JAG vill se ett bra svenskt cyberpunk rollspel är att jag vill stödja dom svenska rollspelskonstruktörerna. Cyberpunk är bättre än allt annat på den svenska cyberpunkmarknaden, men jag vill hellre se en svensk produkt. Men som det ser ut nu så spelar det ingen roll.

Du har rätt världen i n1 skilljer sig inte mycket från n2, men precis som du skriver så är det en helt annan "ton" och stämmning i n2... n1 kändes röjigt, brutalt och inte lika "flashigt" precis som bra cyberpunk ska vara enligt mig. Manualrollspel går helt enkelt bort.

Vad Neogames bör tänka på är att en regelbok ska vara intressant att läs, något man vill återkomma till. Inbakat i reglerna ska det vara sköna stämmningstexter som ger läsaren en bra känsla för vad det är för rollspel och miljö han kommer att slängas in i. Illustrationerna ska väcka ideér och lust, och inte som nu där man inte riktigt vet om det är 2059 eller 1989. Fokusera mer på stämning än rena regler. Regler kan man alltid komma på i efterhand, medans en död stämmning, då det är så tråkigt att skapa karaktär eller bara se boken framför sig är är svårare att åtgärda.

Men nu struntar jag i detta på ett tag då jag ska hämta ut mitt paket med Mutant:UA prylar och City of Heroes spelet. Så nu ska jag ha roligt i några veckar och under tiden kan Blasphemy fundera på sin uppförande och hur proffsigt det är när man som representat av ett företag skriver saker som:

"*klappar lugnande på huvudet* Det blir nog bra skall du se. "

I praivata meddelanden till konsumenter.

MVH
NecTech
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Re: Vad jag tycker...

Själklart är det upp till SL att ge riktlinjer för hur du vill att din värld ska se ut. Det går att köra cyberpunk i Star Wars om man vill eller vaför inte med Kultreglerna... Men vill man det? Nope!

Regler och värld ska liksom ligga hand i hand, dom ska vara i symbios med varandra, annars kan det kvitta... Man kan inte skriva som neogames att n2 passar att spela i cyberpunkmiljö, bland makten korridorer, techno thriller och tro att det i praktiken fungerar när nästa alla regler, bilder och all text riktar sig till manus till en Tom Clancy bok eller film....

Visst. Jag kan ta upp Drakar och Demoner reglerna och spela Sci-Fi, men vill jag det?

MVH
NecTech
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Re: Lim

Vad Neogames bör tänka på är att en regelbok ska vara intressant att läs, något man vill återkomma till. Inbakat i reglerna ska det vara sköna stämmningstexter som ger läsaren en bra känsla för vad det är för rollspel och miljö han kommer att slängas in i. Illustrationerna ska väcka ideér och lust, och inte som nu där man inte riktigt vet om det är 2059 eller 1989. Fokusera mer på stämning än rena regler. Regler kan man alltid komma på i efterhand, medans en död stämmning, då det är så tråkigt att skapa karaktär eller bara se boken framför sig är är svårare att åtgärda
Jag håller helt med. Stämningen måste finnas i första hand. Det är det som är det viktiga i rollspel, att man ska bli lockad till den "alternativa" världen och att vilja leva sig in i denna..

Personligen är jag kanske något av en stridsgalning, gillade offensiv och alla detaljerade stridsregler och sånt som fanns i n2. Dock håller jag med om vad som tidigare har skrivits, nämligen att dessa regler och inslag, isåfall kunde ha kommit i Offensiv, och använt alla sidor om strid och vapen i grundboken till en stämningsskapande och spännande atmosfär istället.
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Re: Privata meddelanden [OT]

Och då kan man uppföra sig hur som helst?

Jag bryr mig inte om någon tunnhårig förredetting med fläkiga rolslpelsbyxor skriver ett mail till mig att han är trött på mina inlägg eller att jag skulle vara skruvad i planeten. Men när en representant från Neogames gör liknande utsvävnngar så är det minst sagt dålig relation konsumenter... Roger över och ut!

MVH
NecTech
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Vad jag tycker...

Men att man skrev mer om samma vapen i Offensiv störde mig. Vilket gjorde att den degraderades i användbarhet.
Jag tycker bara det är en fördel att de skrev med alla vapen i Offensiv även dem som var i grundboken. Anledningen är att då slipper man slå i två böcker utan istället har allt på samma ställe och hittar det direkt. I eon är det ännu bättre med att samla allt i en bok som dom gjorde med Vapenmästaren. Ex spelarna får för sig att köpa ett alvvapen(vilket jag för övrigt inte skulle tillåta dem men men). - Vafan e alvboken nu då! och så får man leta rätt på den och börja slå och ha sig. Istället finns allt med i en bok. Bra.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Uppmaning: tipsa till nästa Neotechupplaga

Hmm borde vara ganska självklart, men ni kommer väll att använda blivande EON IIIs skadesystem i "N3". Något annat borde väll vara tämligen dumt med tanke på att Neogames har uppmanat till att använda båda spelen tillsammans ("Det omåttligt populära simstim spelet EON") och att båda spelen är Neogames produkter. Dessutom blir det ganska förvirrande med två olika system om man spelar båda.

Sedan borde turordningssystemet göras något åt. Som det är nu så skiljer TOsystemet från allt annat i Neotech, så ett system med Ob hade inte varit fel(För övrigt har det väll redan postats ett sådant här på forumet). Med det nuvarande systemet så agerar man alltid i samma ordning om inte något påverkar en, ex skada. och modifikationerna för TOn är också något mysko ex -10 påverkar ett lågt TO betydligt mer än ett högt.
 
G

Guest

Guest
Re: Uppmaning: tipsa till nästa Neotechupplaga

Jag tycker helt klart att "fotona" ska tas bort och ersättas med teknade bilder.

De populäraste musikstilarna skulle kunna behöva lite allmänna beskrivningar, så man kan fixa till någon liten musikmix hemma som stämmer överens, tillexempel med cooledit pro.

Jag råkar faktiskt föredra att det är technothriller med och även agenter, dock vill jag ha möjligeten att göra yrken till dessa själv med någon sorts mall med olika nivåer (liknande normal heroisk etc för grundegenskaperna i eon).

Jag skulle gjärna ha en lista med formler för olika kroppsdels skador vid sidan av tabellerna som jag skulle programera in i miniräknare eller bärbar dator.

Något vettigt SL formulär skulle inte vara helt fel heller, där man kan skriva upp RP:s namn och värden (grundvärden och 3-5 färdigheter) samt SLP:s och effekter för olika slag, detta är dock bara en ide.

TO systemet är jobbigt, och kan behöva förfining, men jag vill inte ha VINIT resp Insikt i neotech.

Fler stilar, jag tvingar RP:s att ha en stil eller korsning mellan flera, men det blir alldeles för ofta slackers och gothare/cyberpunkare, inte för att det är nått fel på det när det är ett Leo äventyr (Low Earth Orbit (Jordnära)) men när de har karaktärer med lyx passar det inte.

Jo och jag gillar inte att det är såpass lätt att bli överklass eller social elit, då är enligt mig karaktärerna oanvändbara, i både cyberpunk och de flesta technothriller.

Fler allmänna sysselsättningar och hobbies, lite uppslag för fester etc, så att man kan köra 24/7 med karaktärerna. [Tillägg]

Hoppas jag var konstruktiv.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Konstruktivt!

Bra, ditt inlägg var det mest konstruktiva. Jag är rätt säker på att det inte finns ekonomi eller vilja hos de ansvariga att byta ut alla fotografier mot illustrationer, vilket jag påpekade tidigare, även om många, däribland jag, skulle vilja se illustrationer. Men man ska aldrig säga aldrig.

Sedan var det ett gäng förslag på regler till Neotech som jag inte tänker beröra. Jag har ogärna med regler att göra. Vi får hoppas att någon av de mer regelansvariga i Neogameskretsen läser detta.

Fler stilar _tror jag_ är planerade, och musikstilarna borde man kunna göra lite bättre. Men samtidigt tror jag inte på att man faktiskt beskriver själva musiken; risken är överhängande att de flesta bara tycker det låter fel, inte tillräckligt futuristiskt, etc. Då är det bättre med vaga antydningar.

För övrigt kommer nya Hardware ge betydligt mer kött på benen för rollpersonernas vardag och om det kommer med i en ny grundbok eller inte får vi se.

/RipperDoc - avsiktligt vag
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Konstruktivt!

Varför inte gå ut med exempelvis en tävling om vem som får måla framsidan på nästkommande upplaga till Neotech och på så sätt få in massor av coola cyberpunkbilder, för att få in största mängd bilder kan det ju vara så att man får skicka in hur många tävlingsbidrag man vill och i vilken storlek man vill.

/Seinet Wintermute - Tycker det var ruskigt konstruktivt!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,967
Location
Sandukar
Re: Uppmaning: tipsa till nästa Neotechupplaga

TO systemet är jobbigt

Vad är det som är jobbigt med det? *nyfiken*
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Uppmaning: tipsa till nästa Neotechupplaga

TO systemet är jobbigt, och kan behöva förfining

Jasså? Själv tycker jag det är enkelt. Jag gjort ett karaktärsblad i excel som räknar ut det där självmant.

Jag vet iofs mina spelare gillar när man slår tärning för initiativ, men jag tycker TO funkar. För det mesta så behöver man ju inte räkna utan bara jämföra siffervärdena.

Jag tycker helt klart att "fotona" ska tas bort och ersättas med teknade bilder.

Jag håller inte med dig helt ut där. För min del tycker jag att en del bilder är bra, jag skulle nog kunna tänka mig se en blandning, men kanske lite mer lutande mot illustrerade bilder.

/Honken
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Vad jag tycker...

Nu var mitt svar mer riktat mot Ripperdocs uppmaning än din trådbörjan...

Regler och värld ska liksom ligga hand i hand, dom ska vara i symbios med varandra, annars kan det kvitta... Man kan inte skriva som neogames att n2 passar att spela i cyberpunkmiljö, bland makten korridorer, techno thriller och tro att det i praktiken fungerar när nästa alla regler, bilder och all text riktar sig till manus till en Tom Clancy bok eller film....

Jag kan iofs tycka att det känns riktat till folk som gillar mycket "hardware", men att reglarna inte är i symbios med cyberpunk det håller jag inte med om. De flesta andra cyberpunk spel har inte varit så mycket sämre vad gäller "hardware" heller...

/Honken
 

Torgulf

Veteran
Joined
17 Apr 2004
Messages
22
Re: Uppmaning: tipsa till nästa Neotechupplaga

"Vad är det som är jobbigt med det? *nyfiken*"

Inte för att frågan var riktad till mig, men jag hoppas att du i egenskap av att vara den som listade ut TO-systemet ändå välkomnar min skoningslösa kritik:

Först och främst så ger det ger ingen som helst variation. VINIT-systemet i Eon är mycket bättre på det sättet, men det är också långsammare, vilket i och för sig inte är helt fel då det ger en slags slow motion-känsla.

Dessutom är nivåerna mycket högre än vanliga färdighetsvärden och varierar så kraftigt att det blir svårt att avgöra ett generellt medelvärde för en viss yrkesgrupp. VINIT i Eon ligger ungefär på samma nivå som andra färdighetsvärden och är därmed lättare att snabbt avgöra och applicera på kringstrosande spelledarpersoner mitt i stridens hetta. TO passar helt enkelt inte in i resten av Neotech's regelsystem; det är krångligt, oflexibelt, svårt att lära sig och inte alls i linje med alla andra regler.

Man kan ju förstås slänga upp tabeller med olika värden för typiska SLPer, men det faktum att inga tärningsslag finns med i beräkningen får det ändå att förbli oflexibelt. Ditt argument mot detta är förmodligen att en variant VINIT skulle bli segt, men Neotech's stridssystem är ändå inte supersnabbt i förhållande till andra (mindre realistiska) rollspel så jag tycker inte att det håller...
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
TO

Det absolut sämsta är ändå att det inte finns någon som helst variation, förutom de som gäller som modifikationer för olika vapen och dylikt..

att lägga till +1T10 är kanske den enklaste lösningen (detta har också diskuterats hur många gånger som helst på forumet)... blir förvånad om Neogames inte ändrar turordningssystemet tills nästa revidering.. Särskilt när man har "realism" som ett av sina honnörsord :gremsmile:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
1T10 är för lite

1T10 är för lite. Om två personers värde varierar med 10 eller mer (exempelvis mellan värdena 40 och 50) så kan inte den med lägsta värdet få mer än den med det högre värdet. Kanske 2T10 eller en 1T20?

Det blir dock mer tärningsslag om man ska göra på detta viset. Men man kan alltid göra en D&D och slå tärningsslaget endast i början av varje strid och sedan bibehålla värdet som en konstant.


/Naug, är smått för idén
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,967
Location
Sandukar
Re: Uppmaning: tipsa till nästa Neotechupplaga

Först och främst så ger det ger ingen som helst variation.

Här blev jag förvånad och undrade varför ingen använder den frivilliga regeln om Variabel TO. Så jag tog fram mitt ex av N2 och märkte då att den regeln inte finns med! (Där ser man hur bra koll jag har. ,-)

Regeln måste ha försvunnit i redigeringen. Jag letade dock upp den som den stod skriven i originaldokumentet av stridssystem till N2, och klipper in det nedan.

--
Variabel turordning [Frivillig regel]
En variant som saktar ned spelförloppet en hel del men som samtidigt ökar slumpens inverkan, är att låta alla inblandade rollpersoner varje runda slå Ob3T6 och addera detta till sin turordning under rundan. Om man använder detta system bör även det fasta turordningsvärdet minskas med tio (–10).
--

...det [= TO] är krångligt, oflexibelt, svårt att lära sig och inte alls i linje med alla andra regler.

Ja, vad säger jag mot denna kraftfulla attack mot huvudet.

Anledningen till att jag ursprungligen ville att TO skulle vara just ett turordningsvärde var för att som spelledare slippa hålla reda på en massa olika initiativvärden. När en strid initieras kan en turordning skapas snabbt. Eftersom TO inte är bättre eller sämre med avseende på hur mycket högre eller lägre man har jämfört med någon annan (det viktiga är att veta om det är just högre eller lägre) så spelar inte själva värdet i sig självt någon roll. Det ger bara när i händelsekedjan man får utföra sina aktiva handlingar. Det är allt.

Meningen är också att personer som är mer stridserfarna skall ha en edge i striden. Bosse Tjänsteman bör inte kunna kollra bort Bengt Elitsoldat pga ett dåligt tärningskast. Det är också en tanke bakom att TO kan variera mellan ca 10 upp till 100. Även en skadad elitsoldat är bättre än en otränad vettskrämd civilist.

Krångligt förstår jag inte riktigt. Det är ett värde som jämförs med andra värden och som skapar en initiativordning. På vilket sätt är det krångligt? Att värdet som sådant har en annan skala än färdigheter? Ja, men du slår aldrig mot TO. Det bara finns. Anledningen att TO-värdet oftast är mellan ca 10 upp till 100 är för att minimera antalet instanser då TO är lika mellan inblandade, för att göra "kön" så enkel att avgöra som möjligt.

Oflexibelt - Hell Yeah! Det var poängen. ,-)

Svårt att lära sig. Jag refererar till "krångligt"?

Jag menar inte på något sätt att dissa dig eller dina kommentarer, men filosofin bakom gör att TO fungerar som det gör.
 
Top