Hej thartvigsson! Blir glad av att du har intresse av tråden.
Här är ett exempel från The Forge: "Om du lyckas med tärningsslaget kommer du över ravinen. Om du misslyckas med tärningsslaget kommer du över, men får 3d6 skador."
Om inte annat så... är det fenomenet (ta det där med ravinen till exempel) något som många spel- och äventyrs-designers använder (hur jag än ogillar det) och det behöver ett namn, och det perfekta namnet för det är "fail forward".
Det du beskriver är väl mer vanliga misslyckanden och jag älskar ju dom. Ibland är det fail sideways (dom kommer inte in genom dörren till just det huset men kanske dom kan göra något annat intressant i staden) och ibland är det bara pladask, OK, hjältebragderna över, nu måste ni bara ut härifrån levande istället, glöm den där diamanten ni kan inte få den, spring för livet, det är ert nya äventyr nu. Gillar dom båda?
Det där går emot många av dom exempel på fail forward som jag har sett under årens lopp. Crime World (i Fate Worlds: Worlds of Shadow) har nått exempel på att "du kommer in, men larmet går och du har hundra vakter efter dig" osv.thartvigsson;n232271 said:Som jag förstår fail forward handlar det inte om att man "lyckas med massa negativa konsekvenser" utan man misslyckas faktiskt men det sätter inte stopp för det fortsatta berättandet. Man misslyckas med det man åtagit sig men det innebär inte att man bankar pannan blodig mot en stenport och går sedan hem och lägger sig.
Här är ett exempel från The Forge: "Om du lyckas med tärningsslaget kommer du över ravinen. Om du misslyckas med tärningsslaget kommer du över, men får 3d6 skador."
Dessa typer av saker tycker jag är helt awesome. Men det är inte vanligtvis den sortens grejer som jag menade misslyckas framåt eller fail forward. Givetvis har många begrepp använts på lite olika sätt i olika grupper och sammanhang under årens lopp, men jag tycker jag ändå har ett historiskt stöd i den betydelsen jag menade.thartvigsson;n232271 said:Det finns andra intressenter som vill hjälpa eller stjälpa rollpersonernas uppdrag. Hur hanterar de situationen? Hur svarar de på rollpersonernas misslyckande? Hur reagerar köpmannen på att han haft inbrott? även om han kom på tjuvarna och lyckades avstyra det? Vad händer nu när adelsmannen rollpersonerna skulle skydda är död? Vad gör gruvbolaget åt att deras bärgningsförsök av sin freighter misslyckades? Hur reagrerar samhället på kidnappningen som urartade i ett blodbad? Vad händer när expeditionen blir kidnappad av vildar? Kommer det räddningsförsök?
Om inte annat så... är det fenomenet (ta det där med ravinen till exempel) något som många spel- och äventyrs-designers använder (hur jag än ogillar det) och det behöver ett namn, och det perfekta namnet för det är "fail forward".
Det du beskriver är väl mer vanliga misslyckanden och jag älskar ju dom. Ibland är det fail sideways (dom kommer inte in genom dörren till just det huset men kanske dom kan göra något annat intressant i staden) och ibland är det bara pladask, OK, hjältebragderna över, nu måste ni bara ut härifrån levande istället, glöm den där diamanten ni kan inte få den, spring för livet, det är ert nya äventyr nu. Gillar dom båda?