Nekromanti Tillbaka från friformsträsket

Björn Hellqvist

Swordsman
Jag har kommit hem från LinCon, som var långt (3½ dygn) och späckat med spel. Jag har sällan spelat så mycket på ett konvent, men det var också högst skiftande kvalitet på arrangemangen. Call of Cthulhu-turneringen övertygade mig dock om friformens (i synnerhet den minimalistiska varianten) enorma svagheter. Vi var ett gäng som fick spela ett scenario färdigskrivet samma dag, och som SL fått ut en timma innan spelstart. Då scenariot var på en (1) sida, så tog det väl inte så lång tid att läsa in det... Karaktärsbeskrivningarna var på totalt ca sex sidor, och scenarioidén rätt bra. Tyvärr gjorde den korta förberedelsetiden det svårt för SL:arna att ta in och bearbeta texten. Vår SL hade tillräcklig improvisationsförmåga och allmänbildning för att kunna fylla ut det knapphändigt redovisade förloppet, men det fick mig att fundera över ett par saker...

Den första är att det är nonchalant mot både spelare och SL att vara så pass sen med dela ut scenariot. Som lag betalar man 100-125:-, och då förväntar man sig en viss nivå på arret. Det var flera scenarion på LinCon som var kvalitativt och kvantitativt undermåliga, vilket drog ner intrycket av ett konvent som hade flera mycket bra scenarier att bjuda på. Snacka om grisen i säcken...

Det andra är att problemet med den här typen av "minimalistisk friform" (författaren är sen, lat och struntar i testspel) är att en medelmåttig SL får stora svårigheter att köra äventyret. Det finns inga miljöbeskrivningar, inga SLP-beskrivningar, samt inga stats som kan kvantifiera motståndet. Om man har ett "traditionellt" scenario, så kan även en medelmåtta erbjuda spelarna en hyfsad spelupplevelse, men knappast med en sida friform.

Detta ska kontrasteras mot Western-äventyret (del 2 i "Dollartrilogin"), som visserligen omfattade rätt kort scenariotext, men där stödet till SL var klart bättre. Scenariot hade massor av spaghettiwesternkänsla, och det fltiga bruket av tärningar i eldstriderna gjorde att man kände att man verkligen riskerade något. Flera spektakulära resultat gladde oss, vilket skulle varit omöjligt med friform (om nu man inte skulle störas av att det kändes riggat). Tyvärr, friformsfantaster, ni kommer att ha ännu svårare att övertyga mig. Rollspel och "rullspel" går att kombinera.

PS: då arrangörerna av CoC-turneringen är mina vänner, känns det inte helt lätt att kritisera dem. Jag har dock redan fört fram kritiken till dem personligen.

http://www.algonet.se/~enda

Bjorn

Hero
Re: Ett LinCon-öde

Vad gäller Call of Cthulu scenariot kan jag inte annat än instämma... Det är ett rent HÅN mot spelare och spelledare att komma med ett så "ogenomarbetat" äventyr som konventsarangör.
Fy faan

Övriga spel jag lyckades "klämma" in var Western, EON samt Drakar och Demoner, vi var även anmälda till Vampire men efter att ha blivit avskräckta av de oerhört dåliga saker man hörde om det scenariot så sket vi i det. Av dessa vill jag ge klart plusbetyg till både Western och drakar och demoner, DoD var oerhört kul både som scenario och dessutom hade vi en kanonspelledare, även om han var friformare. Western slog mig mera med sin anmälla "profsighet" scenariot var iofs inte unikt eller så men klart godkänt och i det närmaste produktionsklart som "köpeäventyr". Eon blev jag däremot besviken på, ploten var väl standardmässig och dessutom så saknandes mycket info som hade underlättat för både SL och spelare... (För att nämna några exempel så fanns t.ex. inte Vinit utsatt på karaktärsbladet. Sedan hade det ju ej varit fel om de effekter de olika magikerna kunde hade varit utskrivna så att man lättare kunde göra imp. Magi. osv osv) Jag hade väntat mig mer av ett äventyr som väl var "neogames approved"...

/Bjorn

Örnie_UBBT

Swordsman
Jag vill inte på något sätt försvara Cthulhu-arrangörens uppenbart nonchiga beteende, sådant är oursäktligt på konvent!
Men åtminstone jag har flera gånger på konvent varit med om att man fått färdigskrivna-natten-innan-scenarion även till aldrig så systembundna turneringar...är du helt säker på att felet ligger i friform som form och inte i allmänt slarviga människor, som skulle rådda till det även om de skrev systembundet?
Min favoritkäpphäst i friform-systembundetdiskussionen är ju annars att det inte finns dåliga former för rollspelande, bara dåliga scenarion.

Men en sak är helt klar: Det är skam och skandal att scenarioförfattare på konvent än i denna dag faktiskt inte verkar ha förstått att andra människor reser över halva Sverige och _betalar_ för att spela rollspel! Då är man banne mig skyldig att ge dem valuta för pengarna och inte kasta fram något som föddes i en nattmangling da'n innan konventet (värsta i den kategorin var nog på ett Sydcon för ett par år sedan, då Vampire-scenariot skrevs färdigt _under_ konventet, och spelledarna fick färskkopierade papper av arrangören medan de spelade...).

mvh
Örnie

ripperdoc

Myrmidon
Hehe...
Tja, Neotechscenariet började skrivas på torsdagkvällen och var klart 17.05 på fredagen... och det fick mycket goda 'recensioner' av folk. Och det var djävulskt kul att skriva det...

Fast, jag tror nog ändå att det är bättre att skriva det innan. Det kräver ju förstås mer av spelledaren med ett snabbt ihopkrafsat äventyr, men det är väldigt individuellt hur spelledaren klarar av att hantera det.

Jag spellede Neotech, och även om jag hade varit emd och skrivit äventyret så kände jag mig personligen lite oklar över hur det skulle spelledas. Men det gick vägen ändå, med massor av improvisation.

/RipperDoc
<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Örnie_UBBT

Swordsman
Poängen är väl att det inte ska vara upp till den individuelle spelledaren att rädda ett scneario som skrivits i sista stund.
_Alla_ spelledare borde ges tillräckligt med bakgrundsinformation och handledning för att kunna klara av uppgiften.
Någon enstaka spelgrupp kan säkert råka ha roligt på ett sistaminutengjort scenario, men det hindrar inte att detta oskcik generellt vittnar om bristande repekt för de spelledare som hjälper till och de spelare som betalar för att få vara med.

mvh
Örnie

Hallski

Veteran

Hmm .. angående Drakar och Demoner äventyret så var vad jag förstod av texten i den lilla rutiga foldern EXAKT samma äventyr som förra året spelades som AD&D scenario. Ifall så var fallet kan man där börja prata om lata arrangörer som inte orkar göra ett nytt äventyr ens.

Hallski

Veteran
Jag vill inte försvara CoC-scenariot då jag tyckte att scenariot i sig var ganska torftigt. Dock hade vi turen att få en kanonbra spelledare. Själva gillar vi även att rollspela vilket resulterade i fem och en halv timme sittandes på "The Gentlemens Club". Som ni nog förstår blev det inte så mycket tid över till att "lösa gåtan".

Dock vill jag påpeka att det som krav står "mycket god rollspelsvana" vilket bör gälla för spelledarna också. Dvs om man inte vet med sig att man är en bra spelledare borde man heller inte ge sig in på att spelleda ett scenario där det som krav står att spelarna ska vara bra spelare.
Kan iof inse att vissa saknar självkritik i dessa sammanhang och att ett visst ansvar ligger hos spelkonstruktörerna för att rädda spelgrupperna mot sådana spelledare.

I detta fall kändes dock intrigen ganska ogenomtänkt vilket resulterade i att man på slutet kände lite "Varför skulle 4 60-åriga gentle-män misstänka något sådant?".

Men som jag sa, personligen hade jag ett av mina bättre pass på just detta CoC-pass Lincon 2000.

Bjorn

Hero

Tja jag var inte på LinCon förra året så jag vet inte...

Kanske någon som spelat/spellett/läst båda kan redogöra för hur det ligger till.

/Bjorn

PS: Om det verkligen var samma scenario så är det "apslappt", det håller jag med om.

Sir Foilan

Hero
"Poängen är väl att det inte ska vara upp till den individuelle spelledaren att rädda ett scneario som skrivits i sista stund"

Pricksis. Det är helt enkelt bristande respekt för samtliga inblandade (SL som spelare). Jag fick Eon-äventyret mig tilldelat ca 1 halvtimme innan äventyret

För att vara ärlig, det gick inte så där värst bra första gången. Andra gången gick av förklarliga skäl bättre.

/Sir Foilan

"A dark seed of evil is grown"

Bjorn

Hero
I och för sig så stod det att man skulle ha god rollspelsvana och man får väl anta att det även gäller för SL. Dock tycker jag dock att det finns en motsättning i följande krav från arrangören i så fall;

Höga krav på Spelledarens improvisations och rollspelsförmåga
Höga krav på spelarnas rollspels och problemlösningsförmåga
INGA krav på ett välskrivet och genomarbetat äventyr av arrangören

Sen kan iofs en kanon Spelledare och/eller kanonrollspelare i princip "rädda" nästan vilket äventyr som helst, men det förringar inte det faktum att det är djävligt kasst av arrangören.

/Bjorn

ripperdoc

Myrmidon
Jag tycker man skall kunna kräva av spelledare att de skall kunna improvisera. I fallet med Neotech hade scenariet inte kunnat skrivas pga tidsbrist, men då tyckte vi att det var bättre med ett dåligt scenario än inget, och vi skrev ihop det. Det var _baserat_ på improvisation, och som tur vad tyckte spelledarna att det var väldigt bra.
Man ska IMO kunna anta att spelledarna kan improvisera bra, för det kan ofta vara en medveten del i äventyret. Möjligen kan sådant nämnas innan man anmäler sig som spelledare...

/RipperDoc
<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Örnie_UBBT

Swordsman
Jag tycker personligen det låter lite som att göra dygd av nödvändigheten..."Vi hann inte skriva färdigt scenariot, så spelledarna måste vara bra på att improvisera".
Tar man sig före att skriva scenarion till ett konvent så tycker inte jag riktigt ursäkten tidsbrust duger (försåvitt tidsbristen är inte är orsakad av force majeure, typ olycksfall, sjukdom eller dödsfall i familjen) - tror man sig inte om att kunna lägga ned den tid som krävs för att presentera ett någorlunda välskrivet och komplett scenario kanske man inte ska anmäla sig som arrangör till att börja med...

Och visst ska spelledare kunna improvisera, det ingår i en spelledares basrepertoar. Men en spelledare ska inte behöva hitta på stora delar av äventyret själv för att nå'n latmask inte orkat skriva färdigt det.

Jag använder rätt hårda ord här, och det är för att jag tycker att man gång efter annan hör så'na här skräckhistorier - för egen del har det knappt gått ett konvent utan att jag som SL fått något risigt förberett eller inte ens färdigskrivet scenario stucket i händerna.

mvh
Örnie

Bornmo

Warrior
Du hade tur...

att du inte spelade Hunter, eller Vampire, eller vad du nu vill kalla det... Intrigen var, troligtvis, ihopskirven av ett par tioåringar, som tyckte att den var ovanligt klurig. På det hela ett mycket dåligt äventyr, det lyftes lite av att vi hade turen att få en bra sl... Men, 3 timmars spel när det borde ha varit åtminstone 5? Vilket för övrigt även var fallet med resten av arrangemangen jag var med på.

Chthulu var inte Chthulu, även om det kallades så. Friform vore en passande beskrivning. Även detta var kort, och att rollpersonerna hade en god chans att dö en timme elelr två in gjorde ju inte det hela bättre. (Halva gruppen dog). Idén var mycket bra, och kunde tyvärr ha gjorts bättre.

Kult var även det mer åt friformshållet, och här kändes det som om man som spelare bara flöt med i händelseförloppet. Tyvärr... Även det kort...

Den Evigt Trötte

Hallski

Veteran
Re: Du hade tur...

Att passen blir korta beror till stor del på spelgruppen. Om inte gruppen rollspelar sina karaktärer blir passen ofta korta då scenariorna ofta är gjorda för att ge utrymme till karaktärsspel. Om man skriver ett scenario som går ut på att spelledarn leder runt karaktärerna i 6h ges inget utrymme för de grupper som mer vill spela sina karaktärer än att åka rälsbuss.

Vårat CoC-pass fick vi avsluta efter sju och en halv speltimme (kl. var 00.30 och spelledaren skulle åka och sova). Tyvärr hann vi inte avsluta på rätt sätt men vi överlevde iaf :)

Kult började kul men slutet var rätt fånigt och karaktärerna var lite VÄL utspacade.

Bornmo

Warrior

nu vill jag väl iofs betrakta mig själv och min spelgrupp som personer som gärna rollspelar, istället för personer som handlar. coc gav tillfälle att rollspela, men...

...det kändes inte särskilt angeläget efter.
inget mot förra årets coc, som var ett litet mästerverk i sig. där hade vi också en mycket bra sl, vilket resulterade i mycket rollspelande. vilket i sin tur, kanske, var anledningen till att vi det året vann coc... eller så var det bara tur...
:o)

Den Evigt Trötte

Björn Hellqvist

Swordsman
Förra året

Det tragiska är att det var samma folk som skrev förra årets scenario, som ju var mycket bra (OK, vi hade en av författarna som SL och gruppen var utmärkt). Tyvärr trodde jag att kvaliteten skulle vara lika hög i år... :-(

Björn Hellqvist

Swordsman
Systembundet vs friform

Du har rätt i att systembundna scenarier inte automatiskt garanterar kvalitet, men som jag hävdade, så är det svårare för en medelmåttig spelledare att göra något bra av ett minimalistiskt friformsscenario, då det ges minimalt stöd åt SL p.g.a. frånvaro av regler, stats, miljöbeskrivningar och ibland ens en förklarad värld. Jag har spelat spelat några bra friformsscenarier; det bästa var nog CoC-äventyret "Mannen i Telefontornet" på GothCon förra året. Välskrivet, med utmärkt research och handouts av mycket hög kvalitet. Det enda som kunde gjort det bättre hade varit det slump- och spänningsmoment tärningsanvändning innebär ;-)

Björn Hellqvist

Swordsman
Fast det kunde varit värre

Ett par kompisar spelade Cyberpunk-scenariot. Handling: gruppen ska ta sig in på ett hotell och döda hundra tyska mafiosi. Det var allt. Behöver det tilläggas att arrangören inte behöver skriva något till nästa år?

Hallski

Veteran

Iof känner olika personer olika mycket för sina roller. Våran spelgrupp kom med förväntningarna att få spela fyra the-drickande gentlemän och det var precis vad vi fick.
Jag spelade tyvärr inte CoC förra året men visst kunde hade jag önskat att årets scenario hade varit bättre. Vi hann visserligen inte komma så mycket i kontakt med scenariot men när man sedan hörde vad det handlade om blev man lite besviken.

Undrar hur det är med den där poängräkningen egentligen. Vi vann Kult och Mutant förra året. Kult kan jag förstå för det blev ett toppenpass men Mutant-passet skämdes jag riktigt rejält för. :gremsmile: Får se hur det gick i år :)