Nekromanti Tillbaka från friformsträsket

Merry

Veteran
Jag tror inte man skall beskylla friform för det här misslyckandet, utan snarare undermålig scenariokonstruktion och oförberedda spelledare.
Jag trivs synnerligen väl med friform, och CoC på LinCon var fortfarande den sämsta rollspelsupplevelse jag haft på ett konvent.

Merry

Veteran
>Man ska IMO kunna anta att spelledarna kan improvisera
>bra, för det kan ofta vara en medveten del i äventyret.
>Möjligen kan sådant nämnas innan man anmäler sig som
>spelledare...

Åtminstone hälften av alla spelledare på konvent blir övertygade att spelleda - de anmäler sig inte.

Personligen anser jag att kvalitetskontroll av scenarion är en av de viktigaste punkterna på ett konvent - sist och slutligen går det ut över spelarna om det inte finns vettiga scenarion. Det finns dessutom inget som är så jobbigt som spelledare som att få ett undermåligt scenario alldeles för sent, och sedan vara ansvarig för att en spelgrupp man aldrig träffat skall ha roligt.

Sir Foilan

Hero
"Jag tror inte man skall beskylla friform för det här misslyckandet, utan snarare undermålig scenariokonstruktion och oförberedda spelledare."

Skyll på oförberedda spelledare om du vill. När det inte går att få ut äventyret dagen innan hur mkt man än tjatar utan får det tilldelat en timme innan spellsessionen börjar så är det ju frågan om det är Sls fel!

/Sir Foilan

"A dark seed of evil is grown"

Merry

Veteran
Jag har inte på något sätt hävdat att det skulle vara spelledarnas fel att de är oförberedda. Jag håller definitivt med om att den mer än vanligaste orsaken är att de får scenariot för sent, men även det kan kallas att vara oförberedd, inte sant?

Merry

Veteran
Jag skulle föredra att prioritera arrangörer som håller vad de lovar - det vill säga att de skall skriva ett scenario, och göra det i tid. Och att sagda scenario håller en viss kvalité.
Valet mellan "snabbt hophafsat" och inget alls är inte relevant som ursäkt.

sluper

Swordsman
ang LinCon (www.taliban.com)

Vad gäller friform så är min åsikt att ju färre gånger en tärning slås, desto bättre. Dessutom är det skönt att kunna skriva ett scenario utan att vara fastkedjad vid en i förväg konstruerad världsbild. Detta är dock naturligtvis INTE nå'n ursäkt för scenarioförfattare att ligga på latsidan.

Håller med om den taskiga kvalitén på många scenarion på LinCon. Skulle själv SLa Vampire. Fick scenariot en timme å en kvart inan start. Det äventyret var troligtvis det sämsta scenario jag någonsin läst, under all kritik. Min spelgrupp skrattade lite förvirrat och undrade om jag menade allvar när de fick sina karaktärer. Inte roligt att Spelleda då. De stackars spelarna hade ju dessutom betalat 100:- per lag. För vad? Att kopiera upp 20 A4 sidor går knappast på 100 pix. Man KAN inte skriva dylik dynga till ett konvent dit det reser folk från hela riket (själv åkte jag från Västerbotten så jag vet vad jag talar om) .

KULT & CoC var sådär men knappast mer, Mutant var halvdant och enl säkra uppgifter var både Cyberpunk och Western riktigt dåliga. Nä, som allra roligast hade jag när jag spelade rollspel utanför programmet.

Däremot var lajvet Uggleviken en klockren 5 poängare, och lajvsatsningen hedervärd. Mer sån't.

ses på SnöCon : )

Björn Hellqvist

Swordsman
Re: ang LinCon (www.taliban.com)

Jag hörde att flera rollspelsturneringar drabbats av dåliga scenarier, men Western har roligt att spela, inte minst för att vi fick slå tärningar så ofta! ;-) (Försök friforma en spännande gunfight!) Operation Distant Thunder var visst bra också, och Delta Green var godkänt. Så helt nattsvart var det inte...

http://www.algonet.se/~enda

Hallski

Veteran
Re: ang LinCon (www.taliban.com)

Nej helt friform tycker jag inte att det ska vara. En strid eller annan klurig manöver ska slås med tärning (mitt tycke). Det är inte kul att sitta som spelare när spelledaren bestämmer att man träffar eller inte bara för att han känner för ditten eller datten.
Då är det i alla fall roligare ifall han låtsas slå en tärning och sedan säger att man missade...

Jag tycker regler/bra skrivna scenarion med en bra story ska gå hand i hand med bra och utvecklat karaktärsspel.
Det krävs en hel del av scenarioförfattaren för att få ihop möjlighet till bra karaktärsspel tillsammans med möjligheten att klara ett klurigt "problemlösarscenario". Man måste väva in personligheterna på ett sådant sätt att det känns naturligt för karaktärerna att "hänga" med på handlingen.

sluper

Swordsman
friformade gunfighter

Klart som fasen det går å friforma actionscener. Tempo betyder ALLT i actionscenerna. Om det tar 5 minuter att slå tärningar för en runda som i speltid tar ett par sekunder så förstår ni väl att man tappar jäkla mycket tempo. Det är inte på något sätt omöjligt för en SL att med sunt förnuft räkna ut att "hmm... om han har si och så mycket i 'skjuta' så bör han träffa ca hälften av gångerna på det avståndet". Vidare tycker jag att alla skador bör beskrivas kort under själva fighten (tex "du känner en brännande smärta i armen, när du tittar ner ser du blod på skjortan" osv) och sedan summeras EFTER fighten (tex du tog X antal KP i skada i armen och Y antal KP i bröstkorgen)
Utanför actionscenerna är det ju lättare att slå tärningar, men som jag ser det ska SL slå alla slag och göra det dolt för att kunna styra slumpen efter eget huvud.

Vindhand

Myrmidon
Re: friformade gunfighter

Om det tar 5 minuter att slå tärningar för en runda som i speltid tar ett par sekunder så förstår ni väl att man tappar jäkla mycket tempo

Det finns snabba system... bl.a brukar en slagväxling i ett egenkonstruerat system jag kör just nu aldrig överstiga 10-20 sekunder mekaniktjafs (spelaren slår en tärning adderar säger siffra, jag jämför med en annan siffra och kan sedan börja beskriva vad som händer).

Det är bara vissa system (på tre bokstäver :gremwink: som rör sig enligt en mer geologisk tidsskala.

sluper

Swordsman

Låter ju iof rimligt men personligen vill jag inte ge mina spelare ett enda ögonblick av andrum och tid för eftertanke. Detta sätter spelarna i en mycket stressande och smått panisk situation. Jag har iof aldrig varit med i en "fight" a la rollspel själv (tack och lov) men jag misstänker att man i ett sådant läge inte har så jäkla mycket tid att tänka. Men det är ju naturligtvis min egen åsikt och i slutändan är det ju trots allt spelarna som måste ta ställning till hur de vill ha det.

Björn Hellqvist

Swordsman

I en perfekt värld kan friformade fighter avgjorda på en höft vara bra, men vad händer om SL säger: "Du träffas av en kula och väggen bakom dig tapetseras med din hjärna"? Eller: "Du skjuter de första tio skurkarna med några perfekta träffar, vilket för upp dina kills till 1235." Vitsen med att _inte_ friforma fighter är att _slumpen_ och rollfigurernas värden _garanterar_ att det inte blir resultat beroende av SL:s nycker eller spelarens önskan att spela DOOM i form av rollspel. Man ska se till att ha tempo i fighterna, men inte fan ska man stårytella dem.

http://www.algonet.se/~enda

Krille

Super Moderator

"Låter ju iof rimligt men personligen vill jag inte ge mina spelare ett enda ögonblick av andrum och tid för eftertanke. Detta sätter spelarna i en mycket stressande och smått panisk situation. Jag har iof aldrig varit med i en "fight" a la rollspel själv (tack och lov) men jag misstänker att man i ett sådant läge inte har så jäkla mycket tid att tänka."

Men kan ändå aldrig berätta en actionscen i samma tempo som den skulle inträffa i verkligheten, så personligen tar jag gärna lite längre tid på mig och ser till att spelledarens tycke, smak, känslor och nycker hamnar utanför fajtens händelseförlopp. Man har redan förlorat såpass mycket tid på att verbalt försöka återge något som händer blixtsnabbt att man lika gärna kan förlora några sekunder extra. Om man dessutom förebygger animositet mellan spelare och spelledare och vinner ett element av oförutsägbarhet för alla inblandade så anser jag att fördelarna väl överväger nackdelarna.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
Re: Geologiska tidsskalor

Gör jag nåt fel när jag faktiskt får upp en sjuhelsickes fart i det där systemet?

Tja, geologi kan ske riktigt snabbt ibland; Atlantis, Vulkaner mm ;)

Fart är något relativt. När man har alla de regler man vill använda i huvudet och alla är tränade på att slå sina tärningar går EON säkert jättesnabbt... för att vara EON.

EON är dock i en helt annan hastighetskategori än t.ex In Nomine som jag spelade för första gången i går kväll. Ingen av spelarna hade testat det förut, spelledaren spelledde det för första gången. Trots detta gick det blixtrande snabbt. För att t.ex skjuta på någon gick det åt kanske fem sekunder mekanik som mest.

Det går helt enklet inte att göra många, långsamma tärningsslag lika snabbt som ett enda snabbt dito.

Krille

Super Moderator

"Fart är något relativt. När man har alla de regler man vill använda i huvudet och alla är tränade på att slå sina tärningar går EON säkert jättesnabbt... för att vara EON."

Jopp, fart är något relativt.

Jag måste erkänna att Eon inte är lika blixtsnabbt som TWERPS, Västmark eller Ars Magica, men det är definitivt inte lika långsamt som vissa här vill påstå. Jag kan rabbla upp en kasse spelsystem som är bra mycket långsammare än Eon: Millennium's End, Storyteller (jodå, även Storyteller är långsamt om man faktiskt följer reglerna, vilket de flesta storytellare inte gör), Rolemaster, Phoenix Command, gamla Western, Mutant 2, mfl.

Jämför man Eon med enbart de snabbaste systemet, jovisst, då är Eon långsamt. Men jämför man Eon med alla spel på marknaden så upptäcker man att Eon faktiskt ligger ganska stöddigt parkerat i mitten på hastighetsskalan.

Så som sagt var, gör jag något fel?

- Krille

Vindhand

Myrmidon

Personligen har jag aldrig upplevt Mutant 2 som långsamt... inte förutom karaktärsskapandet. Vad har jag missat?

Jämför man Eon med enbart de snabbaste systemet, jovisst, då är Eon långsamt. Men jämför man Eon med alla spel på marknaden så upptäcker man att Eon faktiskt ligger ganska stöddigt parkerat i mitten på hastighetsskalan.

Det stämmer nog och det är IMHO ett mycket dåligt betyg när man tagit med alla överkomplicerade tabellbaserade simulationistsystem.

Så som sagt var, gör jag något fel?

Naturligtvis inte. Om du tycker att du får EON tillräckligt snabbt så är det ju utmärkt!

Krille

Super Moderator

"Personligen har jag aldrig upplevt Mutant 2 som långsamt... inte förutom karaktärsskapandet. Vad har jag missat?"

Segmenten.

"Det stämmer nog och det är IMHO ett mycket dåligt betyg när man tagit med alla överkomplicerade tabellbaserade simulationistsystem."

Med tanke på att Eon brukar anklagas för att vara just ett överkomplicerat tabellbaserat simulationsistsystem så anser jag det tvärtom vara ett mycket gott betyg.

- Krille

Bjorn

Hero

Tjaa smaken är ju som baken men personligen tycker jag att EON och gamla Western har mycket gemensamt när det gäller stridsystemen, slöa till en början men sedan mycket accelerande då spelledare och spelare har kommit över diverse inlärningspucklar. Tycker själv att EONs stridsystem är en ganska lagom mix av snabbhet kontra detaljer. (Det är ju trotts allt IMO bra mycket lättare att rollspela i striderna när det finns fler options än att bara slå och slå och slå etc ad nauseum tills ens överinflationerade HPs tar slut.)

Har inte tillräcklig överblick på HELA rollspelsmarknaden för att få nån känsla för var EON ligger på den hastighetsskalan men i den uppsättning av spel vi spelar ligger den nog någorlunda i mittfåran iaf.

/Bjorn

Vindhand

Myrmidon

Segmenten.

Huh? Det är ju segmenten som gör mutant 2s eldstrider till de snabbaste och mest lättflytande på marknaden. De klipper ju bort det eviga slåendet av initiativslag.
Förutom sin snabbhet är de ett under av elegans. Man slipper alla artificiella rundor. Det är enklare att hantera då man kan ignorera alla utom den som använt minst antal segment.

Med tanke på att Eon brukar anklagas för att vara just ett överkomplicerat tabellbaserat simulationsistsystem så anser jag det tvärtom vara ett mycket gott betyg.

Tja, vill man ha ett överkomplicerat tabellbaserat simulationistsystem så...

I slutänden är det fortfarande långsamt. Att det finns ännu långsammare system är ingen ursäkt. Det vore ungefär som att försvara en långsam bil genom att jämföra den med T-fordar och liknande.