Jokimmolator
Veteran
Tillbakaknuffning har jag funderat på... I vår spelgrupp använder vi inte den regeln, men vi använder succesivt fler och fler, så därför funderar jag på att föra in den. Själva fundering runt detta rör sig om den är bra eller inte. Det som verkar vara jobbigt med den är att de flesta av Rollpersonerna gör åtminstone fyra eller fem tärningar skada, vilket gör en sannolik tillbakaknuffning nästan varje attack! Blir inte det jobbigt, att striden måste öppnas igen hela tiden...? Vidare gör somliga Rollpersoner ofta upp emot sex till sju tärningar skada, och då är det inte alltför ovanligt att de gör över motståndarens STY+TÅL, och hände det ofta skulle det väl också bli tröttsamt...? Mitt huvudmotargument är alltså att jag spår att det blir mycket många tillbakaknuffningar...
Dela med er av era erfarenheter så jag kan avgöra om striderna blir roligare med den regeln.
Åsså med ovanstående tillbakaknuffningsfunderingar kommer jag in på Undvika kontra Parad! Särskilt med ovanstående regel funderar jag på Undvika-regler kontra Parad-regler, det verkar som om Undvika är så att säga "överdrivet", för att använda ett lite dåligt ord... Åtminstone om man jämför med att parera! Om man undviker slipper man nämligen både att vapnet kanske skadas och risken att bli tillbakaknuffad... Dessutom kan man göra Undvika en nivå lättare genom att gå bakåt eller åt sidan, beroende på vad fienden anfaller med...
Finns det några fördelar att parera gentemot Undvika, något som jag förbisett? Eller är det helt enkelt rätt dumt att parera om man kan Undvika?
Dela med er av era erfarenheter så jag kan avgöra om striderna blir roligare med den regeln.
Åsså med ovanstående tillbakaknuffningsfunderingar kommer jag in på Undvika kontra Parad! Särskilt med ovanstående regel funderar jag på Undvika-regler kontra Parad-regler, det verkar som om Undvika är så att säga "överdrivet", för att använda ett lite dåligt ord... Åtminstone om man jämför med att parera! Om man undviker slipper man nämligen både att vapnet kanske skadas och risken att bli tillbakaknuffad... Dessutom kan man göra Undvika en nivå lättare genom att gå bakåt eller åt sidan, beroende på vad fienden anfaller med...
Finns det några fördelar att parera gentemot Undvika, något som jag förbisett? Eller är det helt enkelt rätt dumt att parera om man kan Undvika?