Nekromanti Tillståndet för indierörelsen?

Simon

Swashbuckler
Måns said:
Trender? 2009 var det stort med spel som Lady Blackbird, och jag tror att vi kommer att se mer av sånt.
Ett exempel på nära hand är väl NilsHs Himlastorm i Fenix? Ett senario med tillhörande regler. Eller menar du "som Lady Blackbird" på ett annat sätt?

Christoffer

It's all pig.
Han said:
/Han som funderat på att starta en studiecirkel på forumet där man läser och diskuterar vad rollspel för fram för tankar/teorier/spelstilar
Kombinera det med faktiskt spel via wave/forum/icq/irc/msn/skype/whatever, så har du nog något som har potential att kunna vara väldigt lärorikt.

MrG

Swashbuckler
Simon said:
Ett exempel på nära hand är väl NilsHs Himlastorm i Fenix? Ett senario med tillhörande regler. Eller menar du "som Lady Blackbird" på ett annat sätt?
Var det scenariot Indie? Jag läste det (och någon av artiklarna innan) och var lite häpen över hur mycket gammal friform som verkade kommit tillbaka. Och på min tid så hette scenarion med egna minisystem och stort spelarinflytande friform, när blev det Indie istället?

-Gunnar (förvirrad)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
MrG said:
Var det scenariot Indie? Jag läste det (och någon av artiklarna innan) och var lite häpen över hur mycket gammal friform som verkade kommit tillbaka. Och på min tid så hette scenarion med egna minisystem och stort spelarinflytande friform, när blev det Indie istället?
Kvittar det vilken typ av minisystem det är? Jag har väl inbillat mig att det syns ganska tydligt i Himlastorm att reglerna där är influerade av diverse indiespel.

Nåt som jag tycker är intressant är att du upplever det som friform medan jag upplever det som ett sätta att »kodifiera« ett spelsätt, dvs. en specifik form. Det som i så fall gör det till »fri« form i det sammanhanget är väl i så fall spelarnas möjlighet att styra scenariot. Om man köper att det är det som är grunden till friform, ja då går det väl inte direkt att säga emot, med effekten att väldigt väldigt många indiespel är friform. I det ljuset förstår jag att du upplevt hela Forge-grejen som väldigt närbesläktad.

MrG

Swashbuckler
Nog mest att jag ser paralleller mellan massa olika former av Indie och hur det för tio femton år sedan var massa former av friform. Och det verkar finnas en bra mängd av detaljer som påminner om varandra. Men hade jag sett den artikeln för tio år sedan så tror jag att jag och många andra hade kallat det för friform (och lite gammal sådan).

Det här blir lätt ett sidspår, så jag är nöjd med svaret att det är ett indiescenario så kan jag fortfarande luta mig tillbaka och känna att indie ofta verkar kunna vara neofriform inspirerad av amerikaner (och vara lite stolt svensk över att vi gjorde det först).

-Gunnar