Nekromanti Tio år sedan "De övergivnas armé"

walium

Ganska töntig, faktiskt
Björn Hellqvist uppmärksammar att det var tio år sedan som den beryktade duon Örnstedt och Sjöstedt publicerade sitt angrepp på rollspelsvärlden. Det är en bok som det talats mycket om men som ganska få nog egentligen har läst och frågan är om den egentligen lämnade något bestående intryck. Hur var det egentligen att vara rollspelare under mitten av 90-talet? Idag så känns hobbyn ganska välmående, i alla fall rent kreativt.

Mogger

Hipsteranka
Didi & Björn...Ja, vad ska man säga. Det är inte ofta sådan total amatörism får utrymme i media. Jag är ganska säker på att om jag skrev en liknande bok skulle jag inte ens få igenom den som B-Uppsats.

För er som inte läste den var den ett totalt bottenlöst lågvattenmärke i Sveriges förlagshistoria. Rollspelare liknas vid Hitler Jugend. Kopplingen? Båda hade anknytning till någon form av scoutrörelse (vissa rollspelare är ju scouter, och andra får låna en scoutlokal att spela i...). På den nivån är det genom hela boken.

Ett tips till Didi, som säkert kommer att läsa inlägget eftersom jag stoppar in en länk till hennes blogg ( http://nertus.se/?p=28 ) är att vill man slippa att bli trakasserad är det god sed att inte trakassera själv. Grundlösa anklagelser är alltid tråkigt. Eller hur Didi?

Men som sagt, det här är värt att fira. Didi & Björn lyckades trots allt visa hur obefogad kritiken mot rollspel var. Skål Didi och Björn! Skål rollspelssverige! :gremlaugh:

Rising

Vila i frid
Länge leve Didi och Björn!

Jag vet inte riktigt hur viktiga Didi och Björn var i moralpaniken kring rollspel på nittiotalet, men hela den episoden i svensk rollspelshistoria är något av det viktigaste och bästa som hänt svenskt rollspel.

De gjorde rollspel farligt, häftigt, provokativt och mystiskt. Visst, till viss del var det bara yta - men det fungerade också som en stimulerande drivkraft åt oss rollspelare. Vi trodde oss vara farliga och suspekta - därför ryggade vi inte för att ta risker och experimentera med vårt rollspelande. Många verkade nästan se det som sin uppgift att leva upp till det rykte som moralpaniken spred. NisseNytt citerade bland annat en text som Didi och Björn skrivit om hur spelare kunde tappa bort sig själva i sina rollgestaltningar, för att sedan deklarera att "det är precis vad vi vill att rollspel ska göra!"

I StrapatS har jag för mig att någon skrev "de säger att rollspel är farligt - men jag tycker problemet är att rollspel inte är tillräckligt farligt", för att sedan berätta om hur rollspel kunde göras mer svårsmälta och omruskande.

Det var helt enkelt en intressant och färgstark tidsperiod.

Så länge leve Didi och Björn!

Nightowl

Champion
Jag har i alla fall fått en ny sig:
För att underlätta denna typ av s.k. levande rollspel behöver deltagarna bidrag. Och det får de ju av staten. Det kostar att köpa bananer, gurkor och andra “farliga vapen”, liksom mobiltelefonerna medför kostnader.
Didi Örnstedt

Det mest (?) intressanta är att såväl Didi som andra av hennes sort åtnjöt stor respekt från skolor, bibliotek, hem- och skola och dylikt. Paranoian inför den hemska ungdomskulturen lever kvar på många ställen. Jag var på en föreläsning från Goodgame om data- och videospel på biblioteken, och de andra deltagarna (stereotypa kvinnliga kulturarbetare) var genomgående paranoida, mest över att inte kunna skilja på fantasi och verklighet - det mest skrattretande var tanten som var upprörd över att det gick så snabbt att, öh, utföra hushållsarbete i the Sims. "Så är det ju inte alls i verkligheten!" (Goodgamekillen var otroligt helylle. Jag gillar Goodgame.)

Många grundlösa "experters" föreläsningar har stulit värdefull tid och pengar från lärarnas internutbildning.

Erik

Saxifrage

Hero
Paranoian inför den hemska ungdomskulturen lever kvar på många ställen

Hell yeah! Senast på Lincon, som alla minns:

Spelkonvent är som alkoholmissbruk.

Didis blogg borde förresten kvala in som crackpot of the year. Jag undrar ofta hur sådana människor kan ha ett jobb och fungera normalt i samhället.

/Sax, som gillar när rollspel är farligt

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har faktiskt läst hela "De övergivnas armé". Såhär, flera år efteråt, är det enda som upprör mig att ett någon kunde gå med på att publicera sådan total smörja. Argumentationen i den boken är så usel att till och med den mest inbitna rollspelshatare som läser den borde börja fundera på om det egentligen håller.

Det är i alla fall kul att se att Didi tio år senare slår sig för bröstet som tryckfrihetens försvarare för att hon en gång skrev en bok som är så dålig att den hade underkänts som examensarbete på en gymnasieskola med ganska låga krav. Stackare!

/tobias

Johan K

Gammal & dryg
Just disskutionen om Didi & Björns bok gick iaf mig & mina grupper gansak förbi. Märkte inte så mycket av det just då, inte vad jag minns iaf.
Är väll mer på senare tid man fått upp ögonen för hur stor disskutionen var, egentlgien.

/ Johan K, som för övrig ger 1000 pluspoäng till Risings nya avatar

Vavva

Swordsman
Tack för att ni gav oss vår coolhet!

Jupps. Didi och Björn bidrog starkt till att svenskt rollspel rörde sig bortom "Ni sitter på ett värdshus..." När jag läser era inlägg blir jag riktigt nostalgisk. Jag började spela -93 och spelade alltså rakt igenom värsta paranoia-hypen, och eftersom jag dessutom inte var så bra på att hålla käften så var jag en evig mothuggare när frågan togs upp på min skola under gymnasietiden. Det var spännande att se hur enkelt en 16-åring kunde slå hål på vuxna (publicerade) människors argument...

Det är bara att inse, om ett ämne ligger rätt i tiden så kan man få avd skit som helst publicerat, speciellt om det är om en grupp som redan är stigmatiserad på något sätt. Det var ju bara praktiskt att Didi valde att fara ut mot rollspelare. Det hade lika gärna kunnat vara mot sekulariserade satanister (nåt mer harmlöst får ni fanta mig leta efter) primitiva anarkister eller vafan som helst som folk tycker är konstigt och dessutom inte är så jäkla insatta i.

Men de gjorde verkligen något för att göra rollspel häftigt, inte bara så att spelandet utvecklades och blev bättre, utan också att det plötsligt var snäppet mindre patetiskt att vara rollspelare... Nu var vi ju plötsligt potentiellt farliga. Och på glid med samhället. Enligt de flesta tonåringar är det ju grymt mycket coolare än att bara vara nörd!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det är inte ofta sådan total amatörism får utrymme i media.
Det roliga är ju att de båda flasktrattarna för allt som är vedervärdigt enligt uppgift var de båda delar av gruppen "experterna" som aldrig namngavs i den fantastiska artikeln "Hans Sista Roll var Dracula" angående styckmordet i Halmstad...

http://bjorn.foxtail.nu/rollspel/krit_halm.htm

Kommer det ingen jubileumsutgåva av boken?

Lindenius

Swashbuckler
Många grundlösa "experters" föreläsningar har stulit värdefull tid och pengar från lärarnas internutbildning.
Ja, jösses. Ni ska ju låta mig föreläsa om mediepåverkan i stället. För otroligt dyra konsultpengar givetvis.

//erik. mer pengar till pappan

Joakim_UBBT

Veteran
Om man ska skratta eller gråta vet jag inte...

Boken i sig kunde ju vara skriven av Joseph Goebbels med all den osakliga propaganda och snurriga anklagelser. Jag kommer ihåg hur upprörd jag blev när jag läste den och hur gärna man ville få vuxenvärlden att förstå att Didi och Björn i själva verket var paranoida, självutnämda moralväktare på LSD.

Döm då min förvåning då jag för ett par år sedan fick tag på en 'Utbildningspärm för polisens arbete inom skolan'. Den tar upp hur man ska arbeta i ett närpolisperspektiv från dagis till gymnasiet. I sig väldigt intressant och man återkommer till samma saker med mera utvecklat material osv. Men gissa vilka som fått äran att skriva ner ungdomskulturens rollspelsmaterial.... Jesus kristus, att återigen få se samma agitatoriska moralsmörja, nu i ett statligt verks utbildningsmaterial som en lika given sanning som att man behöver sova ordentligt för att inte vara sömnig dagen efter.

En jävla tur att närpolisereformen skjöts i sank dag två den tillsattes så vi slapp en massa poliser i skolan som skulle försöka förklara att rollspel stod för en massa konstiga halvterroristutbildningar.

Hur fan kan dessa två människor fått komma fram och bete sig på det sättet. Jag känner hur jag börjar koka, så därför slutar jag att skriva och går å kokar pasta istället.

// Jocke, som efter tio år tänder på alla cylindrar av de två **** 's skitbok (och ja Börn anser att elvis leder till djävulsdyrkan och mentholciggareter tilll narkotikamissbruk.)

Coffe_Kanon

Swordsman
"Hell yeah! Senast på Lincon, som alla minns:

Spelkonvent är som alkoholmissbruk."

Det är ju ett praktexempel på att bara för att man är professor så hindrar det en inte från att fortfarande vara dum som ett spån.

Saxifrage

Hero
En jävla tur att närpolisereformen sköts i sank dag två den tillsattes så vi slapp en massa poliser i skolan som skulle försöka förklara att rollspel stod för en massa konstiga halvterroristutbildningar.

Hahaha!!! Det hade jag velat se! När jag var i tidiga tonåren så käftade jag med alla vuxna som kom i min väg, men poliser hade jag faktiskt respekt för. Tur att polismyndigheten inte tog den chansen att sabba sitt bräckliga förtroende.

/Sax, som nu bara käftar med de som förtjänar det

Saxifrage

Hero
Re: Tack för att ni gav oss vår coolhet!

Nu var vi ju plötsligt potentiellt farliga. Och på glid med samhället.

Ja, det är fan sant. Kanske dags att beställa nya Fuzzy Dice till vrålåket.

Troberg

Sinister eater
Re: Framåt, framåt du stolta trupp.

Nu när detta är glömt tycker jag att vi kan kasta masken och genomföra plan 1A, som inom ett och ett halvt år kommer att leda till den coup d'état som vi så länge tränat för.

Herr Niltz, Stumbaum fuhrer i de övergivnas arme
Jag är med, bara för att få se Didi & Björns förvånade ansikten när de upptäcker att de hade rätt.

Dessutom så är ju inte världsherravälde helt fel, även om det innebär att jag måste skaffa mustasch igen.

Arfert

Facit

Jag är med, men bara om Hugo Boss designar uniformerna. :gremgrin:

Foggmock

Myrmidon
Det du missar med hela cirkusen är att professorn trodde att han pratade i ett inslag om hasardspel. Sverok och Linconstaben är kompisar med honom nu, eftersom han forskar som saker som berör vår hobby. Östsam, som utförde rapporteringen (på ett pinsamt taffligt sätt - dock fälldes de inte i granskningsnämnden), förde honom bakom ljuset.

Folk samlades i filmvisningssalen för att se filmklippet och blev fruktansvärt paffa när vi märkte att de försökte framställa en fin alkoholfri tillställning som lockar massor av ungdomar - ungdomar som kanske vanligtvis är lite utanför men här får chansen att vara någon - som något slags ondskefullt dödsläger.

Troberg

Sinister eater

Jag är med, men bara om Hugo Boss designar uniformerna.
Med tanke på att han blev dömd som krigsförbrytare förra gången så lär han väl inte vara sådär överdrivet motiverad. Att han dessutom är död lär inte underlätta...

Organ

Out of time, out of mind

Med tanke på att han blev dömd som krigsförbrytare förra gången så lär han väl inte vara sådär överdrivet motiverad. Att han dessutom är död lär inte underlätta...
Vå får väl använda hans gamla skapelser igen. Det är bara att byta ut S-runorna och svastikan mot emblem med stiliserade tärningar. :gremgrin:

/Anders