Nekromanti Tips: Billigt, svenskt (über)nybörjarvänligt rpg?

solvebring

Superhero
Det är nämligen så att min sambo snart (15:e oktober) fyller år. Utöver födelsedagspresenten jag redan köpt så funderar jag även på att ge henne ett rollspel. Både som en kul grej men också som en liten chansning för att se om man kanske kunde få henne att i alla fall vilja testa eller så. Om inte annat vore det bara coolt att sambon faktiskt själv ägde ett rollspel. :gremwink:

Det tryter dock ordentligt i kassan och jag skulle så klart behöva köpa det så snart som möjligt.

Så, finns det något billigt, svenskt, über-nybörjarvänligt rollspel som man kan få tag i?

Poseur

Swashbuckler
Supergänget kanske?

Är ju ganska humoristiskt och verkar otroligt kul.
Har inte spelat det men läst igenom det och det är enkelt, snabbt och väldigt intressant. Hela boken i serietidningsstuk och man spelar ju serietidningsaktiga hjältar.

/Poseur

solvebring

Superhero
Sant, fast mja, snäppet billigare vore trevligt. Är rätt fattig just nu. Fast iof blir det kanske omöjligt att hitta något billigare än så.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det går verkligen inte att göra dig nöjd? :gremgrin:

Om du bott i Örebro och kunnat möta dig hade jag säkert kunna sälja dig Bortom till ett okej pris. Synd att du bor på andra sidan världen nu. :gremwink:

solvebring

Superhero
Det går verkligen inte att göra dig nöjd?
Va? jag förstår nog ärligt talat inte vad du menar. Om jag inte haft så ruttet lite pengar kvar på kontot hade Supergänget nog passat utmärkt (fan, behöver själv ett ex också).

Om du bott i Örebro och kunnat möta dig hade jag säkert kunna sälja dig Bortom till ett okej pris. Synd att du bor på andra sidan världen nu.
Hehe, tja det är ju lite så där med att ta sig in härifrån. Men det kan nog bli aktuellt ska du se. Jag tror dock att Bortom vore lite mastigt att försöka tvinga på min sambo. Hon förstår nog generellt sett hur det går till när man spelar (man skriver ned en gubbe och sätter sig ned och babblar), känner till olika spelnamn och vet vad de flesta tärningarna kallas (all thanks to me)... Men jag tror att hon behöver något mycket lättgreppat om jag ska förmå henne att läsa (om hon nu kommer att göra det?!). Hade jag kunnat få tag i ett superbilligt ex av Berättelser från Staden hade hon lätt fått det, för det är inte så rollspeligt utan mycket lätt för en ickerollspelare att ta sig an.

solvebring

Superhero
Hm... Jag överväger ändå att möjligen slå till på Supergänget. Fast jag vet tyvärr inte så mycket om det mer än att det är format som en serie och att man spelar superhjälte. Hur pass passar det t.ex. mina kriterier (som jag nämner ovan i trådstarten)?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Hm... Jag överväger ändå att möjligen slå till på Supergänget. Fast jag vet tyvärr inte så mycket om det mer än att det är format som en serie och att man spelar superhjälte. Hur pass passar det t.ex. mina kriterier (som jag nämner ovan i trådstarten)?
Tja, man kan ju faktiskt läsa supergänget online...

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
Åh, danke.

Ja, verkar ju helt klart pedagogiskt och nybörjarvänligt. Kom dock just på medan jag läste detta. Min sambo är nog inte så intresserad av superhjältar. :gremcrazy: ... Darn!

Christoffer

It's all pig.
solvebring said:
krank said:
solvebring said:
Åh, danke.

Ja, verkar ju helt klart pedagogiskt och nybörjarvänligt. Kom dock just på medan jag läste detta. Min sambo är nog inte så intresserad av superhjältar. :gremcrazy: ... Darn!
Du kanske borde börja där? Vad är hon intresserad av? Be henne prata lite om sådant, vilken typ av film diggar hon? Är det någon film där hon bara känt att damnit, nu gjorde de fel, nu handlade den här karaktären helt off! Be henne berätta hur karaktären borde handlat istället, följ upp med vad hon tror kunde ske sen, osv osv.

Därifrån kan du enkelt lyfta över det hela till The Pool som jag tjatat om i herrans massa inlägg nu. :gremsmile:

Jag tror i ärlighetens namn att det finns en anledning att de flesta av oss inte är introducerade till rollspel genom böcker utan genom vänner, vårt första möte är spelet så som aktivitet, inte så som objekt eller produkt.

Men, för att svara på vad du faktiskt frågade. Är inte Parallel Worlds och sådant både gratis, på svenska och rätt enkelt? Ta PDF:en till arkitektkopia eller vad du har på din ort, be dem skriva ut och häfta samman i fyrfärg på något finare papper. Klart. :gremsmile:

solvebring

Superhero
Re: Tips: Rpg for my lady...

Du kanske borde börja där? Vad är hon intresserad av? Be henne prata lite om sådant, vilken typ av film diggar hon? Är det någon film där hon bara känt att damnit, nu gjorde de fel, nu handlade den här karaktären helt off! Be henne berätta hur karaktären borde handlat istället, följ upp med vad hon tror kunde ske sen, osv osv.
Hm, du har nog rätt. Jag bör nog kolla i änden över vad hon gillar före allt annat. Hm, fast om jag blev sådär på att diskutera något så kommer hon säkerligen bli misstänksam. ... Vi pratar nog aldrig om sådant annars. Jag menar, verkligen pratat mer än att kommentera om en film var bra eller dålig. ... Hon avskyr mitt diskuterande och analyserande. Hon tycker jag pratar sönder saker. :gremgrin: Det enda jag förövrigt kan säga säkert, relaterat till detta, är att hon gillar att bli skrämd och älskar skräckfilm (trots att hon oftast blir jävligt uppskrämd).

Därifrån kan du enkelt lyfta över det hela till The Pool som jag tjatat om i herrans massa inlägg nu.
Hehehe... :gremlaugh: Jag vill, förutom att göra det som en lite kul grej, att hon ska kunna läsa, fundera och liksom treva lite själv (om hon nu väl ens läser). Det skulle säkerligen fungera bättre än om jag skulle lägga mig i. Hon får ta initiativet själv så att säga, för jag tror det känns bäst för henne.

Men, för att svara på vad du faktiskt frågade. Är inte Parallel Worlds och sådant både gratis, på svenska och rätt enkelt? Ta PDF:en till arkitektkopia eller vad du har på din ort, be dem skriva ut och häfta samman i fyrfärg på något finare papper. Klart.
Bra idé... Problemet är bara att det lär vara rätt dyrt och jag börjar bli pank, och att det inte finns något sådant på den här lilla ruttna orten. Plus att jag ju så klart vill förgylla hennes bokhylla med en fin bok. :gremwink:

Christoffer

It's all pig.
Låter som Dread som finns gratis som quickstart här samt ett Jenga-spel skulle vara lämpligt. Jengaspel lär du kunna hitta för en inte allt för dyr peng på lokala leksaksaffären.

Förvisso inte mycket läsa och reflektera själv över hur det skulle kunna vara.

Äh, det finns nog inge bra svenska sådana spel. Det finns bra sådana spel från andra länder, Mouse Guard är nog det bästa av dem, helt klart.

Möller

Hubert Hortlax
Eftersom krank inte gjorde det påminner jag om Evolutionens barn. 71 kronor med frakt och allt för ett svartvitt exemplar är ju ingen hemmansaffär.

solvebring

Superhero
Möller said:
Eftersom krank inte gjorde det påminner jag om Evolutionens barn. 71 kronor med frakt och allt för ett svartvitt exemplar är ju ingen hemmansaffär.
Jodå, har tänkt tanken (och gör fortfarande). Jag har själv både ett svartvitt ex liksom ett i färg här i hyllan. Jag är dock tveksam till om det är vad jag söker. Det är billigt och bra, ja, men det känns inte som ett spel min sambo skulle förstå sig på eller tycka var intressant. Det är nog för mycket tech och anime över lag.

solvebring

Superhero
Runt hundringen eller så (helst)... Vilket får mig att börja fundera på om det ens finns något. Jag menar, ca hundra spänn är ingenting. Samtidigt får jag dåligt samvete om jag skulle köpa ett dyrare spel och slösa på den kassa som finns kvar fram till slutet av den här månaden.
... Tack ekonomin, vilken jävla timing. :gremcrazy:

Nässe

Myrmidon
Skriv och layouta ett eget scenario till henne med exakt de ingredienser som hon älskar :gremwink:

solvebring

Superhero
Det vore iof coolt. :gremlaugh:
Jag har ingen färg kvar i skrivarjäveln, fast hon kanske kunde få en PDF så länge. Tuff idé, den ska jag verkligen tänka på.

solvebring

Superhero
Arfert said:
Saga kostar hundra spänn på SF bok. :gremwink:
Yes... Suger på den karamellen också. En av mina första funderingar faktiskt. Så just nu är det Supergänget, Saga och Evolutionens Barn som cirkulerar in min skalle.
Supergänget för att det både är mycket pedagogiskt och har ett lagom pris (111:- om man kör kostnadsfri frakt från Ablibris), Saga för att det trots allt utnämndes i årets nybörjarprodukt när det kom (något dyrare dock), Evolutionens Barn för att det är verkligt billigt och dessutom rätt tunt och där med lätt att ge sig in i.
... Saga har dessutom förmånen i det att jag tror at hon har lättare att förstå sig på och relatera till fantasy före de andra prylarna. Skräck hade dock varit ypperligt.

hakanlo

Hero
Har alla tre spelen, Supergänget, EB och Saga. De är ju väldigt olika!

Den spontana rekommendationen måste nog nästan bli Saga. Det beror ju naturligtvis på om det passar det du är ute efter, men Saga är traditionellt, med vilket jag menar:
- att det inte är något samberättande och annat lurigt
- det har representativt upplägg som påminner om det mesta
- det är fantasy av lättfattlig, vanlig sort
- tydlig intro till "vad är rollspel" (jag minns väl inte fel nu?)

Dessutom är det
- komplett, i det att det innehåller en rejäl värld (det gör inte de andra)
- trevligt att läsa och bläddra i (det är de andra två också)

Supergänget har förstås en riktig fördel i sitt format -- lättlästare får man leta efter! (Hmm... det vore inte dumt med ett trad-fantasy-spel som var gjort efter samma mall...)