Re: *Ahem*
Det här var den roligaste tråd jag läst på
mycket länge!
Kaststjärnor, ninjor, koola skillz och "vapen speciellt framtaget för att döda" - lägg därtill kopplingen till Naruto. Det blev för mycket för mitt allvarsamma psyke, och har nu i en kvart kämpat mot att brista ut i gapflabb inför mina förvånade arbetskamrater. Mer sånt här!
"I egenskap av überninjanörd"
Ojojoj!! Marukusu-sensei - det var inte illa. Får jag fråga vart du främst inhämtat din information? Real ULTIMATE Power eller Naruto? Eller har du hittat någon seriös facklitteratur på ämnet Ninja (sorteras under N på biblioteket eller?)?
Jag ska nu försöka mig på ett svar från flera av dina inlägg i tråden:
"Dessutom är det ett vapen speciellt framtaget för att döda folk med"
Nej. Kaststjärnor har varken tyngd eller hastighet att göra någon större skada. Varken bröstben eller skallben kan penetreras. Att smeta in den i gift är en sak, men det tvivlar jag på att det gjordes i någon större utsträckning. Snarare rör det sig om ett sorts irritationsmoment.
Sjönk det in? Inte? Låt mig förklara: (mycket av det här är taget från en konversation igår med folk som är betydligt hajjare på det här än jag) det finns vissa indicier på att ninjor har existerat. Det har dock inte rört sig om lönnmördare: de har inte haft en arsenal av specialdesignade vapen i stil med ninjasvärd och dylikt, inte heller har de sprungit runt i helteckande svarta dräkter. Det är myt, myt och åter myt (mer om myten sedan). Deras användningsområde är snarare rätt osäkert, men troligen har det rört sig om någon typ av spanare eller spioner.
Så till kaststjärnorna. Det viktiga för en spion är att kunna ta sig in på platser där han inte är välkommen, och sedan helskinnad ta sig därifrån med informationen. En ninja
vet att han inte har speciellt mycket chans mot en beväpnad samuraj, stöter den på en är det smartast att så kvikt som möjligt ta sig därifrån. Annars är risken att det kommer en till, och sedan ytterligare en - unt so weiter. Riktig ninjakonst är alltså förmågan att dra sig ut ur strid, och det är då kaststjärnorna kommer in i bilden.
De är irritations-, avvärjnings- och skrämselelement. Som du säger så är det smart att skicka iväg en svärm av dessa (däremot lär de ju inte snurra dem på fingret, det är bara för corny...
). Dels ryggar motståndaren tillbaka, dels förflyttas fokus från den avvikande ninjan och dels kan det få samurajen att tveka om han verkligen vill ge sig in i mörkret efter ninjan. Ninjan använder sig av kaststjärnorna som en avvärjningsmanöver för att komma undan, de användes inte i syfte av att dräpa motståndaren.
Så går vi på ninjamyten:
Den härstammar av allt att fömma från romantiserande pjäser från 1800-talet. Ninjorna blev svartklädda, mystiska och hade en massa tuffa vapen och skillz. Myten byggdes vidare och ninjasvärden kom till - du vet kanske att det inte finns några existerande sådana kvar från tiden då ninjor ska ha existerat. Mystiskt va?
Som en parallell kan jag dra lite saker som uppkom i svensk mytbildning under romantikens 1800-tal. Vikingarna fick horn på sina hjälmar, nitlädret uppfanns som medeltidsrustning och tavlor av historiska händelser (som t ex den över Visby brandbeskattning) innehöll så många felaktigheter att det idag är närmast skrattretande.
"I egenskap av überninjanörd"
Jag måste bara citera det här igen. För i egenskap av självutnämnd nippofil (och sådana har vi en del här på forumet) så bör du lära dig se skillnad på myt och verklighet. Visst vore det tufft om myten vore verklighet, men att hävda att den är det utan någotsånär belägg ter sig ofta lite tarvligt i andra nippofilers ögon. Låt myten vara myt, den blir inte mindre tuff för det.
Jag passar på att kommentera GlueBall också:
"Dessa var ronins som blev tvungna att bryta mot Bushido för att överleva. De utvecklade kampsporten Ninjutsu, konsten att röra sig osedd. Eftersom de var betydligt underlägsna i antal gentemot samurajerna som jagade dem som banditer så använde man sig av mindre ärliga metoder. Förgiftade vapen, lönnmord och faktiskt till och med en liten pulverblandning som kunde kastas upp mot ögonen på en motståndare så att denna blev tillfälligt blind. Det är härifrån ryktet om att ninjor försvinner i rökmoln kommer skulle jag tro."
Tack för historiaundervisningen själv. Synd bara att den är både otillförlitlig och otrolig, men jag är väldigt intresserad av att höra vilka källor du använder dig av.