Nähä?
Ok, du tvingar mig genom ditt naiva uppförande att bryta mot en av mina egna regler, nämligen att gå emot ett av mina egna ord och svara på ditt svar jag fick på mitt svar. Snälla, inse meningslösheten i detta.
Hoppas du är medveten om att du inte är i någon som helst sits att be mig vara tyst. Och eftersom du pratar svenska, och eftersom jag inte är japan, så vore det ju bara korkat att använda ett japanskt artighetssuffix. Så det är ju bra att det var medvetet då.
Om man säger som så här: om du hade varit uppmärksam så hade du kanske lagt märke till att jag ofta skriver -san efter den tilltalades namn, då jag i min djuptgående nippofili vill ha sagt att vederbörande förtjänar respekt. Det undvek jag i det här sammanhanget.
Argument för vadå? Att ninjor inte funnits? Fine: det finns inte ett enda bevis - över huvud taget - som stödjer din sak. Och eftersom det är omöjligt att bevisa negationer så är det nog du som får komma med bevis. Det räcker inte med att sitta och skrika och svära i caps.
www.samurai-archives.com, sök på ninja. Det bevisar åtminstone att någonting vid namn "ninja" har existerat i ett land kallat "Japan". Nationalencyklopedin omnämner också ninjor. Sök också gärna på google om Hattori Hanzo, en berömd s.k. ninja som har existerat.
"Jag har inte påstått att Shôgun är något realistiskt påfund, men ninjaattacken, speciellt som den beskrivs i boken (för du har väl läst den, riiiiight?) skulle mycket väl kunna ha utförts på riktigt."
Om vi säger såhär: om den innehöll svartklädda shinobi med ninjato, nej. Och nej, jag har inte läst den; den har inte Toshiro Mifune, så till skillnad från miniserien så fanns det inte ett enda skäl till att jag skulle göra det. Det spelar dock ingen roll - de felaktigheter som folk jag litar på räknat upp räcker gott för mig.
Om vi säger så här: Toshiro Mifune var en utmärkt skådespelare, den avgjort bästa som Japan någonsin haft, men han var fortfarande en skådespelare. Han gjorde som han blev tillsagd att göra, och fick pengar för det. Att inte läsa en förträfflig bok tack vare avsaknaden av en skådespelare är skrattretande, hans karaktär Toranaga finns ju fortfarande med i boken. Nu ändå är på gång kan du väl nämna en helt felfri bok, så skall jag läsa den på en gång.
"Du är väl också medveten om att hela historien är verklighetsbaserad (personernas namn har dock förvrängts) och herr Clavell har tagit sig flera stora friheter när han skrev/producerade den."
Om hela historien och samtliga namn förvrängts, så tycker jag faktiskt inte att man kan kalla den verklighetsbaserad längre. 'Nuff said, really.
No, 'nuff is not said here, really. Ett viktigt namn har inte förvrängts: Japan, platsen där hela soppan utspelar sig. Tillräckligt för att få en sammanbiten nippofil som jag själv att brista ut i tårar av lycka.
"MVG i svenska"
Grattis. Då borde du veta att ordet 'åtminstone' inte stavas 'åtminståne'.
Skulle inte tro det, va. 'Åtminstone' stavas inte 'åtminståne', i alla fall inte på rikssvenska, som jag föredrar att skriva (och tala) när jag är seriös (vilket jag inte så ofta är). Bara det att du letar igenom texten efter stavfel är ju udda i sig, men visst, kör till.
"tio års rotande i gamla japanböcker gör att jag vet vad jag skriver (...)"
Så du började läsa böcker om japansk kultur redan vid ett års ålder? Högst imponerande.
Fel igen. Jag är född i det 62 året i Showa-eran, 1987, sexton år då jag är född i December. Jag var sex år då mitt intresse för Japan startade, vilket lätt kan räknas ut även på fingrarna.
"NINJOR HAR FUNNITS!!!"
Nej. Forska lite på riktigt istället för att hänga fast vid pojkdrömmarna, så kanske du upptäcker hur det egentligen ligger till. Återigen, det räcker inte med att sitta och skrika i caps, och bara för att du färgar texten röd så innebär inte det att det du skriver blir mer trovärdigt.
Jo, ninjor har funnits. Se ovan nämnda källor. Jag föredrar att skriva med caps och ett flertal utropstecken för att förtydliga mig, då du inte tycks förstå innebörden av vad jag säger.
"som inte diggar Naruto för (de jävligt overkliga) ninjornas skull, utan för att den ger tittaren/läsaren insikt i den japanska mentaliteten."
*fniss*
Jag ser inte något roligt i citatet ovan. Din humor är verkligen underlig, Selethil. Hur många avsnitt har du egentligen sett? Två, tre? Inget alls? Jag har sett över 80, och jag vet vad jag skriver om. Naruto är så mycket mer är en blond ungjävel med ADHD och en niosvansad demonräv inom sig. Bland annat ges förklaringen till varför många av kamikazepiloterna valde döden. Se it - you like it.
"Eventuella svar BÖR privvas, för forumets bästa."
Då får du nog sluta smäda mig publikt, är jag rädd
Det finns ingen anledning till att du skall vara rädd, och jag försöker inte heller hota dig. Jag tycker bara det ser så fult ut med alla OT-stämplar och utdragna trådar. (Ett träffsäkert, men meningslöst svar på det här: Men det var ju du som började!)
Har hinomaru börjat lysa för dig nu, Selethil? Eller ska du börja med ännu fler meninslösa svar så att du får det sista ordet? Varsågod, ordet är ditt. Låt oss få ett slut på det hela, här och nu. Amaterasu har i alla fall upplyst mig för längesedan.
/Marukusu,
Slutet tänker jag mig så. Det är ljudlösheten.
Jag ligger i en ofattbar tystnad. Ofattbar, för
att verkligen inget hörs.
Katarina Frostenson, Slutet tänker jag mig så (i Tankarna, 1994)