Igår funderade jag på olika sätt för hur jag kan fördjupa karaktärer som rollpersonerna stöter på. Hur gör jag antagonister såväl som protagonister mer livfulla och mångbottnade?
Syftet tänker jag nånstans är en strävan efter att som spelledare presentera en så realistisk och trovärdig värld som möjligt, och hur bättre än att fokusera på mina karaktärer?
Jag har absolut inga färdiga recept på det här, så därför vänder jag mig till er smarta rollspelstänkare här på wrnu.
Det jag eftersöker är sånt som gör både de där dussinkaraktärerna som rollpersonerna stöter på en gång under äventyret och som kanske dör direkt eller släntrar iväg och försvinner för evigt i massan till mer än bara fernissa för det syfte de spelar när de presenteras, samt de där viktiga spelledarpersonerna som är element i metaplotten.
En fördel som jag ser med fördjupningen (utöver att spelarna förhoppningsvis upplever dessa SLP's som mer levande och därmed världen som mer än bara en plattform för äventyrets berättelse) är att materialet som uppstår kan användas för att skapa mer innehåll, mer intriger och en detaljrikare metaplot.
En grej som kommer till mig direkt är character-quirks, svagheter och egenheter. Det gör ofelbart karaktären mer levande. Dock tror jag att jag som spelledare är bättre på att hitta just svagheter i mina SLP's än "styrkor". Jag kan faktiskt inte komma på i skrivande stund, en enda gång jag presenterat en karaktär vars fördjupande detaljer inte är just höljt i nån form av misär. Kanske beror det lite på mediet jag använder just nu (World of Darkness) men oavsett fallet vill jag gärna ha en större portfölj över fördjupande element, något som bygger på kärlek kanske eller familj eller... Ja, ni ser, där tog min fantasi slut.
En annan grej som jag tycker är besläktat med det här är ett koncept som jag inte hört talas om förrän Rasmus presenterade det, nämligen Kill your darlings. Det här handlar om att jag (eller du) som spelledare inte bör fudge'a med berättelsen för att du har planer för din SLP. Om en spelare i egenskap av sin rollperson lyckas döda din SLP, låt det ske. Antagonistens dödlighet och spelarnas förmåga att påverka (tillsynes) berättelsens skede är kanske det främsta sättet på vilket du skapar en trovärdighet i världen.
Fler tips?
Syftet tänker jag nånstans är en strävan efter att som spelledare presentera en så realistisk och trovärdig värld som möjligt, och hur bättre än att fokusera på mina karaktärer?
Jag har absolut inga färdiga recept på det här, så därför vänder jag mig till er smarta rollspelstänkare här på wrnu.
Det jag eftersöker är sånt som gör både de där dussinkaraktärerna som rollpersonerna stöter på en gång under äventyret och som kanske dör direkt eller släntrar iväg och försvinner för evigt i massan till mer än bara fernissa för det syfte de spelar när de presenteras, samt de där viktiga spelledarpersonerna som är element i metaplotten.
En fördel som jag ser med fördjupningen (utöver att spelarna förhoppningsvis upplever dessa SLP's som mer levande och därmed världen som mer än bara en plattform för äventyrets berättelse) är att materialet som uppstår kan användas för att skapa mer innehåll, mer intriger och en detaljrikare metaplot.
En grej som kommer till mig direkt är character-quirks, svagheter och egenheter. Det gör ofelbart karaktären mer levande. Dock tror jag att jag som spelledare är bättre på att hitta just svagheter i mina SLP's än "styrkor". Jag kan faktiskt inte komma på i skrivande stund, en enda gång jag presenterat en karaktär vars fördjupande detaljer inte är just höljt i nån form av misär. Kanske beror det lite på mediet jag använder just nu (World of Darkness) men oavsett fallet vill jag gärna ha en större portfölj över fördjupande element, något som bygger på kärlek kanske eller familj eller... Ja, ni ser, där tog min fantasi slut.
En annan grej som jag tycker är besläktat med det här är ett koncept som jag inte hört talas om förrän Rasmus presenterade det, nämligen Kill your darlings. Det här handlar om att jag (eller du) som spelledare inte bör fudge'a med berättelsen för att du har planer för din SLP. Om en spelare i egenskap av sin rollperson lyckas döda din SLP, låt det ske. Antagonistens dödlighet och spelarnas förmåga att påverka (tillsynes) berättelsens skede är kanske det främsta sättet på vilket du skapar en trovärdighet i världen.
Fler tips?